7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

[Opgelost] MacBook reageert op afstandsbediening terwijl ontvanger uitstaat

Sinds kort heb ik een Apple TV, en heb daarom m’n Logitech Harmony (modelnummer weetikveelwat) geprogrammeerd zodat ik er ook de Apple TV mee kan bedienen; dit leverde wat problemen op met m’n MacBook unibody (van eind 2008, met 10.8.5 erop), waarop iTunes natuurlijk ook reageert op die afstandsbediening. Dat dacht ik op te lossen door in de systeemvoorkeuren van de MacBook gewoon de infraroodontvanger uit te schakelen, maar ondanks dat er in het venster staat dat de computer op geen enkele afstandsbediening reageert, begint iTunes nog altijd doodleuk te spelen wanneer ik de Apple TV aanzet met de afstandsbediening als de MacBook op dat moment toevallig openstaat …

Weet iemand een goede oplossing zodat de computer open op tafel kan staan zónder elke keer te reageren wanneer ik de Apple TV wil bedienen?

Bijdrager
    IGBA

Wordt die MB wakker van de remote of van de AppleTV? Dat laatste kan ook, namelijk. Bijvoorbeeld als je de ATV toegang geeft tot iTunes.

Bijdrager
    zepkleiker

Da’s apart. Ik kan mijn Apple TV zonder gedonder bedienen als ik de IR-ontvanger van mijn MacBook uitzet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    IGBA op 17 december 2013

Wordt die MB wakker van de remote of van de AppleTV? Dat laatste kan ook, namelijk. Bijvoorbeeld als je de ATV toegang geeft tot iTunes.

Nee, dat is het niet: staat de MacBook aan en opengeklapt, dan begint iTunes te spelen zodra ik met de afstandsbediening de Apple TV inschakel — dus nog voordat ik ook maar echt iets doe met de Apple TV — en verder reageert de computer ook op play/pauze e.d. Met andere woorden: de MacBook wordt bediend door de afstandsbediening terwijl ik de ontvanger daarvoor uitgeschakeld heb.

Het enige dat ik kan verzinnen om te proberen is om de MacBook te koppelen aan een andere afstandsbediening, wie weet dat dat helpt.

Edit: Dat werkt dus ook niet: nadat ik de computer gekoppeld heb met één bepaalde afstandsbediening van Apple, reageert hij nog altijd doodleuk op die van Logitech. Schiet mij maar lek …

Bijdrager
    Mono1

Universele afstandsbedieningen hebben de mogelijkheid om te “leren” welke apparaten ze moeten kunnen bedienen. Vaak kan je dat programmeren door een cijfercode in te voeren. Maar voor ieder apparaat/merk is er vaak uit meerdere codes te kiezen. Kijk eens of een andere code een beter resultaat geeft.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Klopt, dat kan inderdaad — je programmeert een Logitech Harmony door hem met een USB-kabel aan je computer te hangen en dan in een (flut)programma de apparaten te kiezen die je wilt bedienen, waarna dat de benodigde signalen downloadt en installeert in de afstandsbediening; daarnaast is „leren” van signalen ook mogelijk.

Ik denk alleen niet dat dat een oplossing is, omdat de MacBook op elke afstandsbediening reageert, ondanks dat dat hij er op geen enkele zou moeten reageren. Ik zou dit probleem veel liever oplossen op de computer dan op de afstandsbediening …

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het is opgelost, met dank aan deze thread op de Apple-forums.

Voor wie hier in de toekomst ook tegenoploopt en deze thread vindt: ooit, erg lang geleden, heb ik Remote Buddy op m’n MacBook geïnstalleerd, en daar zit blijkbaar een eigen stuurprogramma voor de infraroodontvanger bij … Dat programma vervangt z’n tegenhanger van Apple en negeert de voorkeuren daarvan zodat de ontvanger aan blijft staan ook al schakel je hem uit in Systeemvoorkeuren → Beveiliging.

De oplossing was om Candelair, van de makers van Remote Buddy, te installeren en, na opnieuw opstarten van de computer, dan weer te ontinstalleren (omdat ik de ontvanger toch uit wil schakelen).

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.