11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Jensdm

[Opgelost] MacBook Pro2011- OS installeren lukt niet- HDD stuk?

Goeie namiddag!

Sinds eergisteren start de OS van mijn mac niet meer op. De laptop zelf start wel, maar bij het laden van het apple logo valt hij weer uit.

Nu ben ik iemand die niet snel vragen gaat stellen, ik zoek zaken graag eerst zelf uit. Ik heb alle stappen van volgende site gedaan
    https://www.macworld.co.uk/how-to/mac/how-to-fix-mac-wont-turn-on-3423817/.
    a
    Bij stap 6. Check the file system krijg ik het volgende:

Ik versta hier zelf helemaal niets van, maar wat ik er kan uit afleiden is dat er ergens een error is met de HDD.

na stap 7. en 8. gedaan te hebben, heb ik stap 9. Use target disk mode gedaan voor de bestanden die ik zeker wou terug hebben eraf te halen.

Ik heb vervolgens de volledige HDD leeg gemaakt om stap 10. Re install mac os te doen. Dit lijkt te lukken, mac os sierra wordt geïnstalleerd, vervolgens krijg ik het apple logo met nog 16 min te gaan, maar tot slot de melding ‘mac os kan niet op je computer worden geïnstalleerd. Controle of herstel van bestandssysteem mislukt. Stap het programma en probeer het opnieuw’
    Dit al enkele keren gedaan, helaas met steeds hetzelfde resultaat. Soms krijg ik ook het ‘stop teken’ te zien wat volgens google betekent: When you see a circle with a slash symbol instead of the Apple logo, it means your Mac couldn’t find a valid System Folder to start up from.

Hierbij nog foto’s:

Nu ben ik langs geweest bij een switch winkel, zij vragen €50 om er naar te kijken en de prijs voor een nieuwe HDD/SDD zou €200-€250 zijn.

Mijn concrete vragen hier:
    1) Kan iemand mij verder helpen en mij een oplossing bieden voor dit probleem
    2) Zou een nieuwe HDD/SSD dit probleem oplossen? Zoja, waar kan ik dit aanschaffen? Zijn alle SDD’s compatibel? Vervangen kan ik zelf wel:)

• Dit onderwerp is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    koen

Lijkt me een kapotte HD. Zet er een SSD in, is vrij eenvoudig zelf te doen, zie de iFixit website.

Moderator
    Night

Een kapotte HD of een probleem met het core-storage systeem (dus óf een probleem met een FusionDrive óf een probleem met de disk encryption)

Check eerst even de disk met de Apple Hardware Test (Opstarten met de D toets ingedrukt gehouden).

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    Jensdm

@koen bednakt voor de info. Kan ik inderdaad wel zelf. Zijn alle SSD’s compatibel met mac? Zit te kijken op bol.com naar Samsung 850 EVO – Interne SSD – 250 GB voor €92

@night
    Zonet poging gedaan, blijft al een uur hangen op 90% klaar terwijl mac aangaf maar drie minuten te duren. Quid?

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Image tags aangepast

Bijdrager
    koen

Samsung EVO is prima.

Moderator
    Night

Als zelfs dát al problemen geeft, lijkt het me inderdaad het handigst eens naar een nieuwe disk (SSD) te gaan kijken.

Overigens kan een hardwaretest best wel eens erg lang duren. Gewoon een nachtje laten draaien.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    Jensdm

Alright. Gisteren SSd besteld, vandaag HD naar SSD vervangen.

Macbook start op, en ik ga over tot installatie. Apple laat me OS x lion installeren zoals te zien op de foto. Bij de vraag op wleke schijf dit mag, kan ik de SSD echter negens terug vinden.

Als ik bij schijfhulp kijk staat de SSD er wle gewoon netjes tussen.

Welk probleem vormt zich hier precies?

Foto’s:

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Image tags aangepast

Bijdrager
    koen

Heb je de SSD correct geformatteerd? Dat kan ook in schijfhulp.

Bijdrager
    Jensdm

@koen ik heb nog niks met de SSD gedaan. In schijfhulp selecteer ik de schijf, ik zie nergens formatteer staan. Kan je me begeleiden aub?

Bijdrager
    koen

https://support.apple.com/kb/PH22241?locale=nl_NL

Of gewoon even googlen naar Mac format SSD.(y)

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  koen.

Bijdrager
    Jensdm

OS start perfect als nieuw op

Bedankt voor de hulp allemaal

En niet alleen voor de hulp,zelf ook enorm veel bijgeleerd als leek!

Topic mag gesloten worden:)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.