21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Rogertje

Macbook Pro15 inch early 2008 dood?

Hallo

Ik heb op MP (voor weinig) een early 2008 Macbook Pro 15 inch gekocht zonder HD. Ik had het idee er een SSD in te zetten (Crucial BX500) en zo weer een leuke laptop voor erbij te hebben.

Maar helaas wil de macbook niet opstarten. Als ik de power knop indruk hoor je de CD drive even draaien en het slaap-lampje knippert, maar daar blijft het bij…de accu is vol en de lader kleurt groen.

Misschien heeft iemand hier een idee of nog iets aan te doen is, of is het helaas pindakaas…

Bedankt alvast.

Bijdrager
    digilb

Misschien is het scherm / de schermconnector niet in orde.
    Kun je er een extern beeldscherm aan hangen en kijken of-ie dan wel opstart?

Bijdrager
    Rogertje

Geen idee hoe dat moet, ga ik even uitzoeken. Ik hoor trouwens ook het opstart geluid niet

Bijdrager
    fnk

Ik heb op MP (voor weinig) een early 2008 Macbook Pro 15 inch gekocht zonder HD.

Opstarten van usb stick omdat er geen HD in zit……

Bijdrager
    Rogertje

Ik heb hem gekocht zonder HD, maar er Zelf een SSD ingezet…

Ik vermoed dat het iets met het RAM geheugen is. Zonder RAM hoor ik piepjes, dat zou betekenen dat het moederbord niet kapot is?

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>Rogertje op 28 november 2019 om 22:30</p>
    Zonder RAM hoor ik piepjes, dat zou betekenen dat het moederbord niet kapot is?

https://support.apple.com/nl-nl/HT202768

Bijdrager
    fixar

Staat er al een werkend OS op die SSD die je hebt ingebouwd (en dan wel os tussen 10.5.4 en 10.11.6)? Want anders moet je die natuurlijk wel eerst eens gaan installeren.

Dit kan vanaf CD (bijv een retail versie van Mac OS Snow Leopard) of van een usb-stick die je geschikt hebt gemaakt om (bijv) Mac OS X El Capitan 10.11 te installeren.

WAT zie je overigens als je de macbook aanzet? probeer precies te vertellen wat je ziet.. verandert het scherm van kleur? licht het iets op? verschijnt er een icoontje? meer info helpt….

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 3 dagen geleden door fixar.
    Bijdrager
    Rogertje

Op de schijf staat nog niks. Ik heb zo onlangs de MacBook Pro 2010 van mijn vriendin ook voorzien van een nieuwe SSD . Na het opstarten Command R en toen een time machine back up teug gezet. Ging perfect.

Ik wilde het met deze ook zo doen. Maar dan El Capitan er op zetten na opstarten met command R. Maar de laptop start dus helemaal niet op…

Als ik op start druk hoor ik heel even de ventilatoren draaiden. Maar ze stoppen na een paar seconden. Op het scherm gebeurt helemaal niks…als ik zonder ram opstart dan blijven de ventilatoren wel constant draaien maar hoor ik ook die pieptoon. Zoals ik zei denk ik dat het Ram corrupt is. Dat heb ik inmiddels op meerdere forums gezien, dan de computer dan niet opstart.

Eigenlijk wilde ik op SSD alvast El Capitan installeren via mijn eigen Imac, maar het bestelde SATA naar USB kabeltje heb ik besteld maar is bij PostNL kwijtgeraakt…dus als die een deze dagen toch binnenkort ga ik het zo proberen. Bootable USB stick heb ik geprobeerd te maken maar dat is me niet gelukt…

Bijdrager
    AdriaanP

Heb je bij aankoop de macbook pro werkend gezien?

Dit model macbook pro (early 2008) heeft een probleem met de grafische kaart (GeForce 8600M GT) die na enige tijd defect raakt. Dan krijg je opstart-problemen zoals jij omschrijft. Apple heeft voor dit model mbp een verlengde garantie gegeven op de grafische kaart, maar deze actie is al jaren geleden afgelopen. De grafische kaart is gesoldeerd op het moederbord en deze zal geheel moeten worden vervangen. Er zijn bedrijven die claimen de grafische kaart te kunnen repareren (best duur), maar er zijn nooit goede nieuwe processors voor deze kaart gemaakt dus blijft het bij opnieuw solderen en wordt de fout niet werkelijk opgelost.

Om de machine tijdelijk (varierend van enkele dagen tot enkele maanden) weer aan de praat te krijgen kan je het moederbord uitbouwen en in een hete oven “bakken”. Op internet zijn hiervoor wel instructies te vinden. Deze methode kost je niets.

Ik zou in deze machine geen geld meer investeren.

Succes Adriaan

Bijdrager
    Rogertje

Dank je wel Adriaan, dit is minder…
    Dan gaat hij alsnog op marktplaats voor onderdelen ben ik bang…

Bijdrager
    McPim

AdriaanP op 29 november 2019 om 10:15
    Dit model macbook pro (early 2008) heeft een probleem met de grafische kaart (GeForce 8600M GT) die na enige tijd defect raakt. Dan krijg je opstart-problemen zoals jij omschrijft.

Dat eerste klopt maar dit verhindert normaal gesproken niet het opstarten van de MacBook. Gezien de symptomen lijkt me dit dus onwaarschijnlijk.

(Probeer dit ook even – opstarten met de CD eject toets, SMC/PRAM reset, één RAM module plaatsen als er twee in zitten – je weet het maar nooit..)

Bijdrager
    Rogertje

Ga ik vanavond even proberen. Ik heb al wel diverse keren opgestart met en zonder ram, of met een module, maakt geen verschil.

Op MP heb ik al wel RAM gevonden speciaal voor de Macbook early 2008, Nu zit er een module DDR3 in terwijl er DDR2 in moet. En een vage module zonder aanduiding welke DDR GHZ enz……Hopelijk is dat de oplossing…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zoals ik zei denk ik dat het Ram corrupt is. Dat heb ik inmiddels op meerdere forums gezien, dan de computer dan niet opstart.

Ook als het RAM corrupt is start de Mac op. (zie link van Koen)

Als je de caps-lock indrukt, gaat het lampje dan branden? Zo niet dan verklaart dit misschien waarom command-r ook niet werkt.

Verder kun je het volgende proberen:

Een SMC reset

Een PRAM reset

Omdat dit best wel een oud exemplaar is bestaat de kans dat de PRAM batterij niet meer goed werkt. Dit kan de oorzaak zijn van het niet willen doorstarten c.q. opstarten.

Nu zit er een module DDR3 in terwijl er DDR2 in moet

Dat hoeft niet perse een probleem te zijn hoor. DDR3 is sneller maar draait dan gewoon als DDR2.

Bijdrager
    TheBigZ

hendrik ijzerbroot op 1 december 2019 om 16:36

Zoals ik zei denk ik dat het Ram corrupt is.”

Nu zit er een module DDR3 in terwijl er DDR2 in moet

Dat hoeft niet perse een probleem te zijn hoor. DDR3 is sneller maar draait dan gewoon als DDR2.

Pardon?

@Rogertje: Het begint uiteraard met het gebruiken van juiste (geschikte) geheugenreepjes.

Dus géén DDR3 in een Early 2008 machine gebruiken!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik maak uit het verhaal op dat die DDR3 module er door de vorige eigenaar in is gezet. Zou dat niet werken dan had de vorige eigenaar er al reeds de goede in gezet. Als het RAM niet door de zelf-test heen komt krijg je die pieptonen vanzelf wel te horen. Het plaatsen van sneller geheugen dan nodig, is echt geen probleem als de module verder van het zelfde type is.

Bijdrager
    TheBigZ

hendrik ijzerbroot op 1 december 2019 om 16:59
    Het plaatsen van sneller geheugen dan nodig, is echt geen probleem als de module verder van het zelfde type is.

Je zegt het zelf. DDR2 =/= DDR3.

Bijdrager
    Rogertje

Ik heb die smc pram reset en zo wel geprobeerd, maar geen resultaat. Ik wacht op 2 geheugens die uit dezelfde MacBook komen. Ik had ze zaterdag verwacht maar helaas…PostNL werkt niet mee…

Maar wat ik heb gelezen kan het gebeuren dat een geheugen in de loop van de tijd slechter wordt of het mss helemaal niet meer doet? Deze MacBook heeft volgens de vorige eigenaar erg lang stil gestaan maar hij is werkend weggezet…zegt hij…

Bijdrager
    Rogertje

Helaas, de nieuwe geheugens hebben ook geen effect…Hij gaat op marktplaats voor de handige Harry…allemaal bedankt voor het meedenken!

Bijdrager
    Rogertje

Toevallig is er net een vriendin van mijn vriendin hier die iemand kant de hobbymatig Apple producten repareert. Ze heeft mijn MacBook nu meegenomen naar die kennis van haar…dus nu even afwachten…:-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Rogertje op 1 december 2019 om 18:23</p>
    Ik heb die smc pram reset en zo wel geprobeerd, maar geen resultaat. Ik wacht op 2 geheugens die uit dezelfde MacBook komen. Ik had ze zaterdag verwacht maar helaas…PostNL werkt niet mee…

Maar wat ik heb gelezen kan het gebeuren dat een geheugen in de loop van de tijd slechter wordt of het mss helemaal niet meer doet? Deze MacBook heeft volgens de vorige eigenaar erg lang stil gestaan maar hij is werkend weggezet…zegt hij…

Ik geloof niet dat het vaak voorkomt dat RAM geheugen ‘na verloop van tijd’ ineens slechter wordt (Feitelijk is het juist één van de componenten die het langst mee gaan daarom durven enkele merken een levenslange garantie te geven). Meestal zijn het andere componenten zoals een HDD die de geest geven. In ieder geval lijkt het erop dat het geheugen wat er al in zat niet de oorzaak is, ook al zit er een DDR3 bij i.p.v. DDR2.

Het RAM in een computer slijt nagenoeg niet, maar wel flash geheugen zoals van een USB stick of SSD drive (Daarom kun je ook een berekening maken van de levensduur)

Bijdrager
    Rogertje

Ik heb de MacBook inmiddels verkocht, voor dezelfde prijs als waar ik hem voor gekocht heb. Dus geen verlies geleden.

De nieuwe eigenaar heeft hem in de oven gegooid en hij doet het weer…staat inmiddels weer op marktplaats…;-)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.