8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    xino

Macbook Pro ziet externe USB hardeschijf niet

Ik heb een vreemd probleempje: gisteren heb ik een externe hardeschijf onveilig ontkoppeld (ging per ongeluk bij het eruit trekken van een ander USB apparaat) maar nu vertikt mijn MacBook het om deze hardeschijf weer te geven.

De HDD wordt niet op mijn bureaubald getoond, ook niet in Disk Utility en ook niet bij System Profiler onder een USB poort. Kortom, het lijkt een USB probleem te zijn.

Ik heb even de Windows laptop van mijn vriendin gepakt en de HDD hierop aangesloten en deze ziet de HDD wel goed (weliswaar niet in Deze Computer omdat deze anders geformatteerd is, maar wel in schijfbeheer). Ik kan de HDD wel gaan formatteren en opnieuw gaan aansluiten op mijn MacBook maar dan ben ik al mijn back-ups kwijt en als het om een USB probleem gaat dan heeft dit natuurlijk sowieso geen zin.

Gisteravond heb ik OnyX laten draaien omdat ik had gehoopt dat het om een cache issue oid ging. Helaas dus niet geholpen.

Het gaat om een externe HDD van Western Digital (Essential) van 600Gb en dient als mijn TimeMachine back-up disk.

Wie kan mij helpen?

Bijdrager
    xino

PS. Meerdere USB poorten gebruikt. Ook heb ik het geprobeerd via een USB hub. Geen enkel succes :(.

Bijdrager
    Brainy

Misschien een overbodige vraag maar heb je je MBP al eens herstart?

Bijdrager
    xino

Ja, ook een nacht uitgezet, inclusief HDD.

Bijdrager
    Precisieman

Beste Xino,

Dat de Mac deze schijf niet meer ziet ligt, ook al maakte u een fout bij het ontkoppelen, beslist niet aan u. Ik heb hierover al meerdere adviezen gegeven, maar voor u nog maar een keer: de combinatie Western Digital externe schijven en Apple Computers is vragen om problemen. Het is triest maar waar: WD maakt excellente interne harde schijven en levert ze bovendien volop aan Apple, maar de bezitters van een Mac die bij deze fabrikant inkopen doen worden nog altijd in de steek gelaten wanneer het op ondersteuning aankomt. Dat is (ja, ja) bedrijfsbeleid!

De Mac verwacht bij externe opslagapparaten een Oxford-chipset als interface aan te treffen en werkt hiermee dan ook optimaal samen. Maar die zult u in Westen Digital-producten zeker niet aantreffen. Met deugdelijke kastjes kunt u de computer bijvoorbeeld probleemloos opstarten. Merken die deze chips inbouwen (zoals bijvoorbeeld OWC of G-Technology) vermelden dat feit altijd in hun technische info. Maar ja… die producten zijn natuurlijk wel duurder!

Met vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    xino

Hm, maar hoe kan het dan dat deze eerst wel prima heeft gewerkt en nu opeens problemen geeft?

Bijdrager
    Precisieman

Beste Xino,

Tja, wist ik het maar! Ik vraag me zelfs serieus af of Western Digital het wel weet. Kennelijk gaat er o.a. bij het foutief ontkoppelen ‘iets’ vreselijk mis in de spotgoedkope elektronica van de interface en dat ‘iets’ heeft kennelijk geen invloed op de communicatie tussen PC en WD externe schijf, maar wel op de gegevensuitwisseling met de Mac.

Ik ben soortgelijke problemen vaker tegengekomen en heb hierover (en over nog een aantal andere vreemde fenomenen) contact gezocht met de fabrikant, maar zoals geschreven: voor Western Digital bestaan er geen Apple-computers, althans niet wanneer het om particuliere gebruikers gaat.

Geen antwoord, geen ondersteuning, zoek het maar uit is aldaar het devies en zolang dat beleid ‘company policy’ is, rest Mac-bezitters niets anders dan die rommel te laten voor wat het is en op zoek te gaan naar deugdelijke externe opslag. En da’s lastig, want zo ongeveer alles schijnt tegenwoordig op een koopje gefabriceerd te moeten worden en mag in de winkel vooral niet te veel kosten. Het valt werkelijk te hopen dat Apple niet tot dat twijfelachtige niveau afzakt.

Wellicht helpt het een andere gebruikersaccount aan te maken en de zaak nogmaals aan te sluiten. Een programma als DiskWarrior (altijd de moeite waard om aan te schaffen overigens) kan soms de schijf nog zien en herstellen, maar dan ben ik in het aan te nemen geval van een hardwareprobleem waarschijnlijk te optimistisch.
    En uit uw onfortuinlijke situatie kan nog een harde les worden getrokken: één backup is geen backup!

Met vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    Wobbel

Beste Robbert,

Is het echt zo erg als je nu schetst? Bij mij namelijk hetzelfde ineens uit het niets… weg HD, waar laat ik dan heel mijn muziek?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.