7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Dreamliner

MacBook Pro zeer langzaam, hoe kan dit?

Dag allemaal,

Het zoveelste topic over een trage Macbook Pro.. maar ik kom er echt niet uit en hoop hier de gouden tip te vinden.

Wat is er aan de hand?
    Macbook Pro is heel erg traag, loopt soms vast (beachball), gaat bij het geringste behoorlijk suizen (bijv. een SD video op YouTube) en meerdere applicaties tegelijk open hebben staan is geen optie.

De Macbook is van begin 2012 met een i5, 4gb en 320 gb HD

Wat heb ik al gedaan?
    SMC en PRAM reset uitgevoerd
    OS X diverse keren opnieuw geïnstalleerd
    Windows geprobeerd
    Schijfbevoegdheden hersteld
    Activiteitenweergave in de gaten gehouden (niets bijzonders..)

Hebben jullie enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? Ik ben ten einde raar.
    Ik lees vaker dat het aan mijn harde schijf kan liggen, maar vraag me af hoe ik dat het beste kan testen. SMART utility blijkt niet zo betrouwbaar.

Wat ik trouwens vreemd vind is de info van het interne geheugen, nl.:
    Beschikbaar: 20,4 mb
    Wired: 965 mb
    Actief: 1,52 gb
    Inactief: 1,52 gb
    Gebruikt: 3,98 gb

Zijn deze waardes normaal?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Controleer eens met je schijfhulpprogramma of er geen fouten op je HD staan.
    Schijfhulpprogramma>rechtsonderaan controleer schijf.

Als dat niks geeft lijkt het mij eerder iets hardwarematigs te zijn. Misschien toch eens binnen brengen in de winkel. Heb je nog garantie?

Bijdrager
    fred44nl

Bijdrager
    fixar

Klinkt als HD problemen.

Maar ook de hoeveelheid geheugen kan ene rol spelen bij plotselinge traagheid. Treed het probleem meteen na het opstarten op? Of pas na enige tijd?

Als het geheugen vol raakt door gebruikte programma’s gaat de computer dingen uit het geheugen tijdelijk wegschrijven naar de harde schijf om het daar weer vandaan te kopiëren op het moment dat het systeem het weer nodig heeft. Dit kost veel meer tijd en zorgt voor meer strandballen….zeker als de schijf al sluimerende problemen heeft of bijna vol staat.

Maar check eerst de status van de HD.

Bijdrager
    Maurice

Dit probleem heb ik blijkbaar ook. Ik had er al een topic over gemaakt. http://www.onemorething.nl/community/topic/ssd-of-meer-ram-in-2012-macbook-pro/

Bijdrager
    tarun

Wat soms helpt is opstarten en inloggen in de Veilige Modus (=opstarten met shift ingedrukt). Daarna weer gewoon op starten.

Bijdrager
    SunKeeper

Waarom is SMART Utility niet betrouwbaar?

Als er over een licentie gezeurd wordt, stuur dan een PM, er is een trucje om dat op te lossen maar dat mag niet openbaar op het forum staan.:evil:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.