30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 71)
  • Q:

Bijdrager
    MerijnvdV

Macbook Pro wordt steeds trager

Ik ben niet zo bekend met computers en ik zit met een probleem met mijn Mac, vandaar dat ik hier even hulp zoek. Ik hoop dat ik dit in het goede form post.

Mijn Macbook Pro uit 2012 (2,5 Ghz i5, 4 GB RAM) is de afgelopen week steeds trager aan het worden. Gisteren was ik in Word aan het werk en dat ging echt heel erg traag, ik kreeg continue dat ronddraaiende balletje als ik ergens op klikte. Vervolgens werd de laptop heel erg heet en viel hij plots uit. Terwijl er daarvoor nog zo’n 30 % in de accu zat kreeg ik hem daarna ook niet meer aan. Ik heb vanochtend Yosemite OSX opnieuw geïnstalleerd, omdat dat eerder wel eens hielp, maar het heeft nauwelijks geholpen. Alles gaat nog steeds vertraagd en het installeren van programma’s als iMovie en iPhoto duurt uren. Wat kan er aan de hand zijn en hoe kan ik dit oplossen? Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen want ik gebruik mijn Macbook behoorlijk veel en dit gedoe gaat ten koste van de efficiëntie van mijn werk.

gr Merijn

Bijdrager
    Wiki Post

Bijdrager
    TheBigZ

Tip: kijk nog even in dit topic wat je kunt doen om erachter te komen wat het probleem is:
    http://www.onemorething.nl/community/topic/ssd-of-meer-ram-in-2012-macbook-pro/

Bijdrager
    MerijnvdV

Problem description:
    Macbook’s speed is decreasing

EtreCheck version: 2.0.11 (98)
    Report generated November 8, 2014 at 3:55:59 PM GMT+1

Hardware Information: ℹ️
    MacBook Pro (13-inch, Mid 2012) (Verified)
    MacBook Pro – model: MacBookPro9,2
    1 2.5 GHz Intel Core i5 CPU: 2-core
    4 GB RAM Upgradeable
    BANK 0/DIMM0
    2 GB DDR3 1600 MHz ok
    BANK 1/DIMM0
    2 GB DDR3 1600 MHz ok
    Bluetooth: Good – Handoff/Airdrop2 supported
    Wireless: en1: 802.11 a/b/g/n

Video Information: ℹ️
    Intel HD Graphics 4000 –
    Color LCD 1280 x 800

System Software: ℹ️
    OS X 10.10 (14A389) – Uptime: 5:34:31

Disk Information: ℹ️
    APPLE HDD TOSHIBA MK5065GSXF disk0 : (500.11 GB)
    S.M.A.R.T. Status: Verified
    EFI (disk0s1) <not mounted> : 210 MB
    Recovery HD (disk0s3) <not mounted> [Recovery]: 650 MB
    Macintosh HD (disk1) / [Startup]: 498.88 GB (476.09 GB free)
    Core Storage: disk0s2 499.25 GB Online

MATSHITADVD-R UJ-8A8

USB Information: ℹ️
    Apple Inc. BRCM20702 Hub
    Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller
    Apple Inc. Apple Internal Keyboard / Trackpad
    Apple Computer, Inc. IR Receiver
    Apple Inc. FaceTime HD Camera (Built-in)

Thunderbolt Information: ℹ️
    Apple Inc. thunderbolt_bus

Gatekeeper: ℹ️
    Anywhere

Launch Daemons: ℹ️
    [loaded] com.microsoft.office.licensing.helper.plist Support

User Launch Agents: ℹ️
    [loaded] com.google.keystone.agent.plist Support
    [loaded] com.spotify.webhelper.plist Support

User Login Items: ℹ️
    Spotify Application (/Applications/Spotify.app)
    Dropbox Application (/Applications/Dropbox.app)

Internet Plug-ins: ℹ️
    Default Browser: Version: 600 – SDK 10.10
    QuickTime Plugin: Version: 7.7.3
    SharePointBrowserPlugin: Version: 14.4.5 – SDK 10.6 Support

3rd Party Preference Panes: ℹ️
    None

Time Machine: ℹ️
    Time Machine not configured!

Top Processes by CPU: ℹ️
    18% Google Chrome
    15% WindowServer
    7% Dropbox
    2% SMART Utility
    1% hidd

Top Processes by Memory: ℹ️
    137 MB Dropbox
    120 MB Google Chrome
    88 MB Google Chrome Helper
    86 MB Finder
    69 MB spindump

Virtual Memory Information: ℹ️
    36 MB Free RAM
    1.44 GB Active RAM
    1.40 GB Inactive RAM
    681 MB Wired RAM
    15.45 GB Page-ins
    304 MB Page-outs

Heb zojuist deze check uitgevoerd omdat ik dat in het andere forum gevonden had, maar ik word hier niks wijzer van. Kan iemand hier iets over zeggen?

Bijdrager
    GoeieDag

Ik zou zeggen: je HD is aan het sterven.

Bijdrager
    fred44nl

Bijdrager
    MerijnvdV

Dit zijn de resultaten van de HD controle, bij het opstarten duurt het soms wel 10-15 minuten voordat hij helemaal klaar is. Het gekke is dat dit van de een op de andere dag is gebeurd.

Bijdrager
    SunKeeper

Krijg je direct het Apple logo bij opstarten, of duurt dat heel lang voordat die in beeld komt?

Controleer Systeemvoorkeuren > Opstartschijf. Klik je schijf aan, dan is die juist ingesteld.

Start daarna veilig op. Tijdens opstarten wordt dan e.e.a. gecontroleerd. Hiervoor tijdens het opstartgeluidje Shift indrukken en ingedrukt blijven houden.

Let op, dit kan heel lang duren, dat is normaal. Niet onderbreken!

Bijdrager
    MerijnvdV

Ik krijg het apple logo wel meteen in beeld, maar vervolgens een balkje daaronder dat op de helft voor tien a vijtien minuten blijft hangen.
    De vertraging van de computer als hij is opgestart lijkt ook steeds erger te worden

Bijdrager
    MerijnvdV

Heb net opnieuw opgestart met shift toets ingedrukt, beeld begon te flikkeren, nu is het weer normaal maar nog altijd even traag helaas.

Bijdrager
    MerijnvdV

Ook uitschakelen van de laptop duurt abnormaal lang, wel 10-15 minuten.

Bijdrager
    Wauters

Ik denk toch ook je HD

Bijdrager
    MerijnvdV

Wat is dan de beste oplossing? Nieuwe HD erin laten zetten of en waar kan ik dat dan het beste laten doen?
    Misschien zijn dit een beetje domme vragen maar ik zie veel tegenstrijdige berichten op internet.

Bijdrager
    THX-1138

Ik zeg: Zo snel mogelijk je HD vervangen voor een SSD en je Mac gaat sneller dan ooit te voren.

Bijdrager
    MerijnvdV

Een SSD is dus beter dan een nieuwe HD? Welke SSD kan ik dan het beste nemen en waar kun je dat laten doen?

Bijdrager
    iMad

Start het programma SchijfHulpProgramma op en doe een Schijf controle, als alles goed is doe je ook Herstel schijfbevoegdheden.

Moderator
    Night

Start eens op met ⌘-R ingedrukt gehouden en draai eens de uitgebreide Apple Hardware test (dat duurt wel even, dus zorg ervoor dat hij aan de oplader ligt)

http://support.apple.com/nl-nl/HT201257

Bijdrager
    SunKeeper

Indien er niets raars wordt gevonden in de test:

Als je een externe harde schijf hebt die nog minimaal 30GB vrij heeft, kun je daar een nieuwe
    OS X-installatie op zetten en bekijken hoe (snel) dat functioneert. Let wel op dat je de goede doelschijf kiest en bij voorkeur even een losse partitie aanmaken.

Overleg over interne schijf vervangen:
    https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2012+Hard+Drive+Replacement/10378

SSD zou de Samsung 840 EVO een goede keus zijn, bekijk hier grootte en prijzen.

Bijdrager
    MerijnvdV

Moet ik voor die hardwaretest de instructies van die link volgen? Daar staat namelijk dat ik D ingedrukt moet houden bij opstarten

Bijdrager
    SunKeeper

Klopt, bij jouw model is het inderdaad de D-toets indrukken tijdens het opstartgeluid en ingedrukt blijven houden.

Bijdrager
    iMad

MerlijnvdV heb je al een Controle Schijf en Herstel Schijfbevoegdheden gedaan, via SchijfHulpProgramma?

Bijdrager
    MerijnvdV

Ja heb al meerdere malen schijfbevoegdheden hersteld en de schijf gecontroleerd. Leverde niks op helaas. Is nu nog bezig met de hardware test

Bijdrager
    iMad

Ok

Bijdrager
    MerijnvdV

@sunkeeper.welke ssd zou jij aanbevelen. Ik draai geen zware programma’s maar wil wel gewoon een behoorlijke snelheid en meerdere programma’s tegelijk kunnen gebruiken.

Bijdrager
    iMad

Heb je al een schone installatie van Yosemite gedaan?
    Dus alles verwijderden en dan installeren?

Bijdrager
    MerijnvdV

De hardware test treft geen probleem aan. Hoe kopieer ik het besturingssysteem naar een externe harddisk en kan dat eventueel ook op bijvoorbeeld een usb?

Bijdrager
    MerijnvdV

Heb wel Yosemite opnieuw geïnstalleerd maar niet eerst gewist. Moet dat via schijfhulpprogramma? Het is ook best verwarrend want ik heb twee keer MacIntosh HD in de lijst staan, welke moet ik wissen?
    Excuses voor de vele vragen maar ik wil zeker weten dat ik het goed doe voordat ik mn laptop compleet verniel

Bijdrager
    iMad

Als je opstart met CMD + R wat zie je dan?

Bijdrager
    TheBigZ
    MerijnvdV op 09 november 2014

welke ssd zou jij aanbevelen.

http://nl.hardware.info/reviews/5722/23/ssd-megatest-60-256512-sata600-ssds-getest-conclusie

Zonder enige twijfel de beste keuze in het budget segment zijn de Crucial MX100 SSD’s. De SSD’s hebben de laagste prijs-per-gigabyte, maar nog altijd prima prestaties. Het 512 GB model heeft zelfs een prestatiescore van 92 punten, maar ook op de 85 punten van het 256 GB model is gezien de prijs niets aan te merken. Geen wonder ook dat deze SSD’s duidelijk de beste prijs/prestatie-verhouding bieden. De Adata SP610’s gebaseerd op Silicon Motion controller zijn een alternatief, maar de MX100’s zijn de betere keuze: goedkoper, sneller en een betere uitrusting.

Bijdrager
    iMad

Samsung EVO

Voor 20 euro meer kan je beter de Samsung EVO kopen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 71)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.