19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    The – DDD

MacBook Pro wordt ondergeklokt…

Hoewel ik de berichtgeving niet helemaal betrouwbaar vindt, toch wel interresant.

http://tweakers.net/nieuws/42128/Apple-MacBook-Pro-gpu-klokje-onder.html

Het is mij niet duidelijk in hoeverre er een energie besparings stand actief is of niet. Indien dat niet het geval is, vindt ik het eigenlijk wel slecht dat Apple dit gedaan heeft, standaard lager klokken om het ding stiller te houden… Zo’n fan draait toch naar gelang er koeling nodig is, als je een game of een dikke render aan het draaien bent, kan ik me voorstellen dat je het niet/minder erg vindt als je laptop wat begint te blazen. Het zou mijns inziens in ieder geval een keuze van de gebruiker moeten zijn.

Andere meningen?

Bijdrager
    Steff

Klopt, stond een tijdje geleden al een link naar een soortgelijk artikel.
    Maar waarom vind je het slecht dan? De kaart geeft nogsteeds perfecte
    prestaties af en is nog stiller ook.

Moderator
    Strifer

maar de kaart is wel langzamer. dat is waar het om draait en dat is wat hij bedoelt.

Bijdrager
    KarelWillem

Het gevaarlijke in dit hele verhaal is het volgende:

Onder OSX draait die kaart op een lagere snelheid dan onder Windows.
    Ergo: Windows is in sommige gevallen sneller dan OSX op de MacBook Pro.
    En dat is iets wat we niet willen hebben natuurlijk.

Bijdrager
    japser909
    ”KarelWillem”

ik zie er geen gevaar in, intel is al langer snel op Windows®, ik geloof zelfs dat kwa
    cpu belasting OSX zwaarder is dan XP.

MAAR WACHT IS… ik ken die bios niet van die plank maar is dat nie gewoon in te stellen ?

8)

Bijdrager
    Xcode

Aan een MacBook Pro stel ik hoge eisen onder OSX…
    Maar voor XP zou het me niet zoveel kunnen schelen, het is en blijft tenslotte een Apple!

Bijdrager
    KarelWillem

Ja zo denken wij. Maar de pseudo-switcher gaat die vergelijking wel maken.

Windows is sneller, dus Windows is beter. Op die manier dus.

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”KarelWillem”

Niet helemaal KarelWillem

Hij draait net zo snel onder Windows als op OSX.
    De enige plek waar hij wel gewoon op volle snelheid draait is op andere
    laptops met dezelfde videokaart namelijk. Maar je kunt deze kaart op beide
    systemen (blijvend?) terugklokken naar z’n originele snelheid.
    Daarmee heb je wat snelheidswinst, maar loopt de batterijduur terug van
    ±3uur naar ±2.30uur.

Volgens mij (even uit het hoofd) ging de kloksnelheid dan van ±350mhz
    naar 470mhz… maar ik ben te lui om de precieze cijfers op te zoeken, hehe.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    Zaphod_B

OS X langzamer dan WinXP op dezelfde hardware?

Vind je het gek? OS X is een moderne GUI met veel meer visuele elementen.

WinXP is een GUI uit 1998 met wat kleine extraatjes.

Enneh, bij mij is de GUI onder MacOS X bijzonder snel en flitsend. Ik zie echt het verschil niet tussen belachelijk snel en nog iets belachelijker sneller.

Niet alles wat je met een benchmark kunt aantonen heeft in werkelijk gebruik ook relevantie he.

De huidige videokaarten in de MacBook pro zijn uitstekende videokaarten. Maar goed er blijft altijd wat te zeuren. Jarenlang zeurde de hele Mac community (terecht!) dat de videokaarten in de Powerbooks idioot oud waren (een ATI Radeon 9600 serie anno 2005 is inderdaad niet best). NU hebben we eindelijk de nieuwste videochips, is het ook weer niet goed.

Overigens, die downclock heeft ook met levensduur te maken. Het KAN wel harder en dat KUN je koelen maar het beinvloedt ook de levensduur van de chips. Ik kan mij voorstellen dat als je continu onder Windows het maximale eruit haalt, dat de levensduur van de grafische chip daarmee drastisch wordt bekort.

En vergeet niet, het draaien van Windows is een extraatje van Apple en ook nog eens beta. En er is geen ondersteuning voor.

Ik vertrouw er dus even op dat de downclock en de snelheid in OS X gebaseerd is op duurtesten van de chips. Het gaat om de warmte/prestatie verhouding. MIPS/Watt zeg maar.

Enneh, ik ben er niet bang voor dat de switchers gaan denken hey wat draait windows snel, laat ik dat maar gebruiken. De meesten zullen toch zwichten voor MacOS X gok ik.

Bijdrager
    The – DDD

Voor mij is de overweging een beetje vreemd.

Apple moet stil zijn.
    Apple moet redelijk lang op een accu werken.
    Apple klokt gelijk de hele boel een stukje terug om dat te bereiken, ook op momenten dat je juist wel de maximale prestatie zou willen.

Dat er voor die maximale prestatie een voorwaarde is dat je aan de netvoeding dient te hangen kan ik me heel goed indenken. Maar volgens mij zijn bussnelheden, en daar gaat het hier namelijk om, niet zomaar on the fly aan te passen zoals dat met een CPU wel te doen is.

Let ook op mijn aangegeven onzekerheid ten aanzien van de betrouwbaarheid van het gelinkte bericht.:)

Bijdrager
    Nisei

Waar heb je het over?
    Het gaat hier helemaal niet over bussnelheden maar over de core & memory kloksnelheid van de GPU.
    En die zijn gewoon on the fly aan te passen hoor..

Bijdrager
    bommels

Ik zou het bizar slecht vinden als je niet op een heel eenvoudige manier dat ding weer naar de hoge snelheid kan tillen. Als we langzame laptops leuk vonden kochten we allemaal wel een model van 5 jaar geleden. Apple mag het wel aan de gebruiker overlaten of ie meer prestaties, of meer tijd op de batterij wil hebben. Een GUI moet snel zijn, of je nou applefan bent of niet.

Bijdrager
    Len

Ik vind OS X ook nogal traag. De zogenaamd ‘moderne’ aqua interface is geen excuus, vind ik maar onoverzichtelijk. Geef mij maar iets simpels en snels.

Windows is echter veel erger met z’n gruwelijke HTML-in-mappen grappen (da’s pas traag), en een sneller geklokte videokaart maakt op beide systemen voor de GUI echt totaal GEEN verandering wat snelheid betreft. Alleen bij spellen merk je er wat van. Echt, wat het systeem betreft merk je geen verschil of je een 32 MB Radeon 7500 of een 1024 MB Geforce 7800 Ultra Extreme Turbo Edition hebt draaien. Beiden ondersteunen Quartz Extreme.
    Goed… Met tiger heb je CoreImage dus vervang die 7500 in het voorbeeld hierboven maar door een 9600 of GeForce 5xxx FX, maar dan gaat hetzelfde op voor Core Image effecten.
    Windows neemt amper voordeel van de videokaart (wat standaard acceleratie) dus daar merk je al helemaal niets van. Daar gaat, net als in OS 9, het meeste over de CPU.

Dat ze die dingen laag klokken is nogal logisch. Die ATI chips worden nogal heet, en kunnen instabiel worden. Mijn mini heb in moeten ruilen omdat ie gewoon vastliep tijdens een spel (oververhitting GPU) in de zomer. Het alternatief is dan de fan opvoeren. Dat soort dingen wil je gewoon niet, en zeker niet op een laptop.
    Nee, dat zou er ook nog eens bij moeten komen. Behalve het irritante voedingsgeluid ook overdreven hitte en/of lawaaierigheid. Dan was de MacBook Pro helemaal geboycott.

Bijdrager
    fistkikker

Tering zeg, is er dan niemand die behalve het stukje de comments eronder leest? Ff verder lezen en je weet meer.

Die lager geklokte videokaart is onder boot camp en windows. Onder OSX wordt de klok van de GPU on the fly aangepast aan belasting en of het ding aan de voeding hangt of niet.

Storm in een glas water.

Bijdrager
    Len
    ”fistkikker”

Tering zeg, is er dan niemand die behalve het stukje de comments eronder leest? Ff verder lezen en je weet meer.

Die lager geklokte videokaart is onder boot camp en windows. Onder OSX wordt de klok van de GPU on the fly aangepast aan belasting en of het ding aan de voeding hangt of niet.

Storm in een glas water.

Tsja, twee regeltjes van een of ander persoon dat voorbijstoomd overtuigen me niet meteen. Heeft iemand dit ook daadwerkelijk getest?

Niet dat het mij iets uitmaakt. Zoals ik al zei: de videokaart heeft totaal geen invloed op de systeemsnelheid. Final Cut en Logic zullen ook echt niet sneller zijn dan met een ouwe radeon. Iedereen schijnt dit wél te denken… hoe komt men daar nu bij? Omdat Quartz Extreme toentertijd opeens een 7500 of nieuwere kaart nodig had? Of vanwege CoreImage waar vrijwel geen enkele normale applicatie gebruik van maakt, en dat net zo goed op een 9600 werkt?

Bijdrager
    NoiA

das wel grappig ja…. core image zou helemaal de bom worden idd maar ik moet de eerste app die hier goed gebruik van maakt nog zien volgens mij…. conclusie net als ms maakt ook apple zich schuldig aan lege marketing verhaaltjes om meer hardware om te zetten…. en begin nou niet over golfjes en widges want die golfjes zijn alleen maar irritant als iemand trouwens weet hoe je dat af kan zetten graag!

Bijdrager
    Nisei
    ”fistkikker”

Storm in een glas water.

Kun je niet gewoon als je mobiel bent onderclokken, en als je aan netstroom hangt op normale snelheid draaien? Dát zou pas de ideale oplossing zijn

Misschien gebeurd dat ook wel onder OS X. Daar is echter niet naar gekeken.

in OS X is het de volle kloksnelheid als je de energy settings op niet besparen zet.

Als dit waar is, dan gaat het grootste gedeelte van deze discusie dus nergens over. Heeft iemand dit al even gecheked?

En daarop kwam geen antwoord.
    Ik heb echt wel goed gelezen fist.

Bijdrager
    Len
    ”NoiA”

das wel grappig ja…. core image zou helemaal de bom worden idd maar ik moet de eerste app die hier goed gebruik van maakt nog zien volgens mij…. conclusie net als ms maakt ook apple zich schuldig aan lege marketing verhaaltjes om meer hardware om te zetten…. en begin nou niet over golfjes en widges want die golfjes zijn alleen maar irritant als iemand trouwens weet hoe je dat af kan zetten graag!

Ik wil mijn ATI Radeon 9000 die ik hier heb liggen wel ruilen met jouw videokaart :innocent: .

Volgens mij is het niet uit te zetten. Wél kun je direct op een widget klikken nadat je hem toegevoegd hebt zodat dat effect onmiddelijk stopt. Dat scheelt tijd.
    Ik gebruik Dashboard niet, dus ik heb nergens last van.

Bijdrager
    klaus
    ”NoiA”

maar ik moet de eerste app die hier goed gebruik van maakt nog zien volgens mij….

Aperture maakt hier gebruik van voor z’n non-destructive image-editing. Is dat goed genoeg?;)
    Allicht worden de core video/audio/image ook verwerkt in nieuwere versies van de andere productiesoftware die uit Apple’s labo’s komen.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.