12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Amanda-Amelie

MacBook pro wilt niet opstarten

Hallo allemaal!

Als iemand mij kan helpen, heel er graag! Vlak voor mijn tentamens en hoppa MacBook doet het niet meer..
    Toen ik hem openklapte duurde het laden erg lang en deed hij niets.
    Ik heb hem toen uitgezet met de uit-knop en nu wilt hij niet meer aan.
    Als ik hem aanzet start hij in eerste instantie normaal op, maar dan gaat het scherm over naar grijs met in het midden een rondje, in dat rondje staat een schuine streep.
    Zo’n beetje alle opties samen met opstarten geprobeerd zoals shift, alt, command enz.. Maar niets wilt lukken…

Wie helpt mij uit deze tentamenstress zodat mijn bestanden weer terug zijn!

Bijdrager
    Niels

Als je geen time-machine backup hebt:

1) opstarten in recovery modus, dit doe je door na het aanzetten van je macbook direct
    ‘command + R’ ingedrukt te houden

2) open het schijfhulpprogramma > kloon je interne schijf op een externe schijf (dit doe je door bij de bron schijf je interne schijf te kiezen en als doel schijf je externe schijf). op deze manier heb je in ieder geval een back-up van al je bestanden

3) sluit het schijfhulpprogramma, ga terug naar het hoofdmenu van de recovery modus

4) kies nu in OSX opnieuw installeren, OSX wordt nu opnieuw geïnstalleerd zonder dat je bestonden verloren gaan (en mocht dit toch gebeuren heb je alsnog de back-up uit stap twee)

5) je macbook installeert en herstart uit zichzelf, als het goed is moet je probleem dan verholpen zijn.

Bijdrager
    Niels

Als je wel een Time-machine backup hebt:

1) opstarten in recovery modus, dit doe je door na het aanzetten van je macbook direct
    ‘command + R’ ingedrukt te houden

2) open time machine

3) zet een backup terug van een tijdstip waarop je mac nog normaal functioneerde

Bijdrager
    Amanda-Amelie

Ha Niels,

Bedankt ik heb dit net geprobeerd maar helaas ziet hij mijn hele hardeschijf niet meer… Hij staat er niet tussen…
    En ik heb geen idee of ik een time machine back up heb..
    Ik ben bang dat ik hem dan toch moet laten maken en geld kwijt ben…

Bijdrager
    Niels

Krijg je wel dit scherm:

Bijdrager
    Amanda-Amelie

Ik kan het plaatje niet openen

Bijdrager
    Niels

Oeps, kennelijk kun je op dit forum geen afbeelding van een iOS device uploaden:( Hier nog een keer vanaf mijn Mac.

Dit is overigens wel een engelstalig plaatje van het internet.

Bijdrager
    Amanda-Amelie

Ja! Dat scherm krijg ik, als ik dan de onderste kies ziet hij mijn hardeschijf niet meer…

Bijdrager
    Niels

Dan ben ik bang dat je harde schijf kapot is. Wat je kunt doen is zelf de harde schijf verwijderen (kies hier jouw type MacBook en de guide voor de harde schijf) en deze op een andere computer aansluiten (door middel van een harde schijf dock of SATA converter) om te kijken of je de gegevens nog kunt benaderen.

Als je dit allemaal een beetje eng vindt, of gewoon niet zo technisch bent (of wilt zijn :)), dan kun je altijd langs de Apple Store (als je in de buurt woont) of een Apple reseller zoals A-mac gaan, die kunnen je zeker verder helpen met een nieuwe harde schijf en het redden van je gegevens.

En dan nog een tip voor de toekomst: gebruik/koop een externe schijf en stel een Time Machine back-up in. Op deze manier heb je altijd een back-up van je bestanden, die je met een paar klikken kunt terugzetten op je harde schijf of zelfs een nieuwe schijf.

Bijdrager
    Amanda-Amelie

Heb even rond gebeld en inderdaad ben ook bang voor mijn hardeschijf…

Kan hem naar pc service brengen in nieuw-vennep. Zij kunnen hem maken, zal rond de 200 euro zijn.. En dan proberen om mijn bestanden te redden.. Bij amac ben ik al 85 kwijt voor onderzoek, dus dan zo maar proberen..

Heel erg bedankt voor je snelle hulp!

Bijdrager
    Niels

Persoonlijk raad ik je af om je MacBook ergens anders te brengen dan bij een Apple Premium Service Provider of Apple Authorised Reseller. Dit zijn namelijk de enige bedrijven die door Apple worden aangewezen voor reparatie en volledige Apple garantie bieden.

Bij A-mac, etc. kunnen ze meestal (op afspraak) de harde schijf in de winkel zelf vervangen en proberen de gegevens van je andere schijf over de zetten.

De keuze blijft natuurlijk aan jou, maar dit is mijn advies.

In ieder geval nog veel succes met je tentamens!

Bijdrager
    Amanda-Amelie

Ja daar heb je gelijk in..

Amac kon het niet in de winkel doen.. En omdat ik student ben heb ik helaas niet het geld om het dubbele te betalen..
    Ik ga er nog wel even over nadenken! Thanks

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.