16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Element

Macbook Pro wiebelt op vlak – Lijkt op bulging (batterij?)

Het is een macbook pro 15″ model mid 2015. Kennelijk een gekend probleem bij deze modellen dat de batterij durft zwellen. Als ik met mijn hand over de bottom case ga voel ik ook wel een lichte welving.

Vraag 1 is: dit los je beter op asap, vooraleer de batterij nog verder zwelt en schade brengt aan de rest van de laptop. Klopt dit?

Vraag 2: Ik zie batterij vervangen op iFixit, maar staat onder ‘difficult’. Ik had vaak mijn vroege 2011 helemaal uit elkaar dankzij iFixit, maar volledig ‘difficult’ met de moelijkheidsgraad op maximum was het nooit. Deze job zie ik mezelf niet tot een succes leiden, ik ben niet geweldig handig. Beter niet zelf lijkt mij?

Vraag 3: Weet er iemand of dit voor een aanvaardbare prijs kan hersteld worden? En is dat de moeite?

Het is een met geintegreerde video chip, 16gb ram en 256 SSD.

Bijdrager
    Kwadraatje

1. Ja

2. Ik zou er zelf niet aan beginnen.

3. Heb je al gecheckt of je MBP hiervoor in aanmerking komt: https://support.apple.com/nl-nl/15-inch-macbook-pro-battery-recall

Bijdrager
    Element

<p class=”cite”>Kwadraatje op 30 november 2020 om 22:09</p>
    3. Heb je al gecheckt of je MBP hiervoor in aanmerking komt: https://support.apple.com/nl-nl/15-inch-macbook-pro-battery-recall

Achzo, wist niet dat dit buiten garantie nog wordt gedaan. Net gekeken, komt niet in aanmerking zo te zien.
    Ik houd mijn hart al vast voor de prijzen bij Apple …

Bijdrager
    KarelWillem

Bij een onafhankelijke 3rd party reparateur ga je richting de € 200,-

Een losse batterij zal rond de € 100,- zitten.

Bij bijv. https://www.cardservices.nl/ kost dat geintje je al €287,27.

Bijdrager
    Kwadraatje

Ik zou hem gewoon door Apple zelf laten vervangen: 209 euro, en dat is nog best de moeite waard voor een notebook uit 2015.

https://support.apple.com/nl-nl/mac/repair/service

Bijdrager
    Element

<p class=”cite”>Kwadraatje op 1 december 2020 om 08:11</p>
    Ik zou hem gewoon door Apple zelf laten vervangen: 209 euro, en dat is nog best de moeite waard voor een notebook uit 2015.

https://support.apple.com/nl-nl/mac/repair/service

Lijkt inderdaad wel de way to go. ALS het al gaat om een batterijbobbel …

Van wat ik opmaak moet ik sowieso ASAP de mac binnenbrengen voor op zijn minst een diagnose. De welving is wel nog steeds bijzonder subtiel dus ik hoop dat ik een paar dagen kan overbruggen terwijl ik eerst een spare PC in huis haal.

Telkens als ik waarschuwingen zie dat mensen hun mac onmiddellijk moeten uitzetten is dat je ook ziet dat je op barsten staan.

Bijdrager
    Kwadraatje

Wat laat Appeltje>Over deze Mac>Systeemoverzicht>Voeding>Informatie batterij zien?

Bijdrager
    Element

<p class=”cite”>Kwadraatje op 1 december 2020 om 13:27</p>
    Wat laat Appeltje>Over deze Mac>Systeemoverzicht>Voeding>Informatie batterij zien?

Ik zie daar staan Condition: Normal

Hier zijn alle details
      Model Information:

Manufacturer: SMP

Pack Lot Code: 0

PCB Lot Code: 0

Firmware Version: 702

Hardware Revision: 1

Cell Revision: 3244

Charge Information:

Charge Remaining (mAh): 6593

Fully Charged: No

Charging: No

Full Charge Capacity (mAh): 7309

Health Information:

Cycle Count: 249

Condition: Normal

Battery Installed: Yes

Amperage (mA): -2456

Voltage (mV): 12155

System Power Settings:

AC Power:

System Sleep Timer (Minutes): 13

Disk Sleep Timer (Minutes): 0

Display Sleep Timer (Minutes): 13

Wake on AC Change: No

Wake on Clamshell Open: Yes

Wake on LAN: Yes

AutoPowerOff Delay: 28800

AutoPowerOff Enabled: 1

DarkWakeBackgroundTasks: 0

Display Sleep Uses Dim: Yes

GPUSwitch: 2

Hibernate Mode: 3

High Standby Delay: 86400

PrioritizeNetworkReachabilityOverSleep: 0

ProximityDarkWake: 1

Standby Battery Threshold: 50

Standby Delay: 10800

Standby Enabled: 1

TCPKeepAlivePref: 1

Battery Power:

System Sleep Timer (Minutes): 5

Disk Sleep Timer (Minutes): 10

Display Sleep Timer (Minutes): 5

Wake on AC Change: No

Wake on Clamshell Open: Yes

AutoPowerOff Delay: 28800

AutoPowerOff Enabled: 1

Current Power Source: Yes

DarkWakeBackgroundTasks: 0

Display Sleep Uses Dim: Yes

GPUSwitch: 2

Hibernate Mode: 3

High Standby Delay: 86400

ProximityDarkWake: 0

Reduce Brightness: Yes

Standby Battery Threshold: 50

Standby Delay: 10800

Standby Enabled: 1

TCPKeepAlivePref: 1

Hardware Configuration:

UPS Installed: No

AC Charger Information:

Connected: No

Charging: No

Power Events:

Next Scheduled Events:

appPID: 539

Type: Wake

Scheduled By: com.apple.alarm.user-visible-Weekly Usage Report

Time: 07/12/2020, 02:14

UserVisible: 0

appPID: 488

Type: Wake

Scheduled By: com.apple.alarm.user-visible-Weekly Usage Report

Time: 07/12/2020, 03:15
      UserVisible: 0

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door Element. Reden: Good practice om serienr weg te laten
    Bijdrager
    Kwadraatje

Hmm… Vraag me af of er wel iets mis is met die batterij. Het opzwellen van een batterij merk je eigenlijk ook het eerst aan de trackpad: dan gaat klikken vaak moeilijk. Ik zou het het gewoon nog een tijdje aankijken.

Bijdrager
    Element

Ik begon er ook aan te twijfelen. En dan zitten we terug bij de oorspronkelijke vraag, wat anders kan zulk een welving veroorzaken onderaan de case.
    De welving is subtiel als je voelt, maar een alumium liniaal wiebelt wel al behoorlijk. Van er op te typen word je gek.

Bijdrager
    Glime

Zo te zien heb je de laptop in deze 5 jaar nog maar 250 keer volledig opgeladen, het is goed voor een accu om niet altijd vol te zitten.

Zelf had ik het zelfde probleem en heb zelf de accu voorzichtig vervangen d.m.v. een set via:
    €109,95
    https://eustore.ifixit.com/products/macbook-pro-15-retina-mid-2015-battery?variant=31972548968529

Bijdrager
    fixar

<p class=”cite”>Element op 1 december 2020 om 21:24</p>
    Ik begon er ook aan te twijfelen. En dan zitten we terug bij de oorspronkelijke vraag, wat anders kan zulk een welving veroorzaken onderaan de case.
    De welving is subtiel als je voelt, maar een alumium liniaal wiebelt wel al behoorlijk. Van er op te typen word je gek.

Het is vrijwel zeker de accu die hier aan het opzwellen is. Ik heb hierover al eens gesproken met een medewerker bij Apple en hij gaf aan dat de accu’s by design opzwellen als er iets mis mee gaat. Ze hebben namelijk liever dat de accu bij een defect opzwelt dan door een defect gaat lekken met alle vervelende gevolgen vandien.

Zelf vervangen is een optie, maar als je daar tegen opziet kan het ook via Apple (maar kost het flink wat tijd en/of heen en weer rijden) of via derden, zoals o.a Upgreatest die de accu op lokatie komen vervangen.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Element op 1 december 2020 om 21:24
    En dan zitten we terug bij de oorspronkelijke vraag, wat anders kan zulk een welving veroorzaken onderaan de case.

Niets, behalve als je ‘m hebt laten vallen of zoiets. De opzwelling is inderdaad meestal bij de trackpad zichtbaar maar dat hoeft niet:

Bovendien staat een MacBook op voetjes en heeft de bodem een millimeter speling. Als hij wiebelt met typen is er echt iets mis met de batterij! Meteen iets aan laten doen.

Bijdrager
    Element

De input hier is heel erg geapprecieerd

Een paar dingen:

Ik typ nu op een extern toetsenbord, kwestie van dat hoogstwaarschijnlijke zwelling geen extra druk krijgt. Misschien moet ik de laptop in clamshell gebruiken en op zijn zij zetten. Ik gebruik de macbook sowieso 99% van de tijd als een mac mini eigenlijk.

Een oude HP desktop is onderweg , kwestie van te kunnen blijven werken. Hackintosh als ik er geraak, Linux in het slechtste geval. Heb ervaren dat ik met Linux vooruit kan als het moet. En dan als de hp aankomt, de macbook binnenleveren (begin volgende week). Niet het gezondste, maar hopelijk kan ik nog een kleine week verder zonder brokken. Zorgen dat ie niet meer te warm wordt, meer op accu werken …
    De batterij heb ik bijna nooit nodig gehad inderdaad dus ik wou de capaciteit ook nooit naar achteren laten gaan dus bleef ie gewoon aangesloten. Duidelijk een andere strategie nodig bij een nieuwe.

Afijn, ik begin ik nu serieus te overwegen de iFixit kant op te gaan ….

Motivatie: Hoe meer geluiden ik verzamel over de DIY route, hoe meer ik de indruk krijg dat de moeilijkheid vooral zit in voorzichtig blijven en geduld uitoefenen. 2-3 uur van mijn tijd om te fixen gaat alles bij elkaar minder tijd zijn dan naar een reputabele mac winkel rijden en dan weer terug. Plus minder kosten. Plus weer dingen bijgeleerd. Plus wat meer reparatiemateriaal in huis.
    Ik besef wel, het is een niveau’tje hoger dan de gouden pre-retina unibody’s, maar mijn unibody 2011 daar heb ik bijna alles van vervangen destijds. Die ervaring zal wel voor iets tellen ..

Change my mind!

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door Element.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ik zou inderdaad zorgen dat ie voorlopig niet meer volledig opgeladen is, liever ruim onder de 50%. Hij zal niet ontploffen maar ik zou ook niet te lang wachten vanwege mogelijke blijvende verbuiging van de behuizing of interne schade (trackpad bijvoorbeeld).. Ik heb veel gerepareerd maar nog geen verlijmde MacBook batterij vervangen.

Het lijkt me goed te doen met de iFixit instructies, die zijn altijd erg betrouwbaar en duidelijk. Het oplossen van de lijm is waar je het meest geduldig mee moet zijn, en verder netjes werken. Zo uit m’n hoofd werkt aceton (nagellak remover) net zo goed in plaats van het dure spul dat zij aanraden, maar daar kun je vast meer over vinden.

Bijdrager
    Element

Dank je Antwoordapparaat nog voor de tip over aceton. Als je de batterij koopt bij Ifixit geven ze je er nu ook wel alles bij wat je nodig hebt dan nog.
    Ook nuttig van te zeggen dat onder 50% nog beter is. Dat heb ik dan ook al wat meer gedaan. En als ie begint te blazen alle browsers weer eens afsluiten en oude tabs laten voor wat ze zijn.

Ik heb het dan nog even aangezien, verwacht een vaste PC zeer binnenkort en dan kan ik eens beginnen er aan.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.