11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Robbie122

MacBook Pro, welke? Grafische school

Hallo iedereen,

Ik zit met een vraagje over welke MacBook Pro ik moet nemen voor als ik naar een grafische school toe ga. Het wordt sowieso een MacBook van de Apple site, dus geen Marktplaats etc.

Even kort over de grafische school: bewerkingen met Photoshop (heel Adobe pakket eigenlijk), videobewerking, audiobewerking.

Ik heb de volgende vragen, wellicht dat jullie mij duidelijk hierop antwoord kunnen geven:

1. 13 inch of 15 inch? Zelf heb ik nu een oude 15 inch MacBook Pro (uit 2009), maar ik kan de 15 inch helemaal upgraden tot de max. maar als ik de 13 inch neem, kom ik veel goedkoper uit en toch nog steeds een goede MacBook.

2. i5 of i7? Ik zie dat er bij de 15 inch modellen 3 soorten i7’s staan. Merk je verschil in de duurste i7 bij de 15 inch als je dit vergelijkt met het duurste model van de 13 inch? En zit er wel eens merkbaar verschil in deze 3 i7’s voor wat ik hem ga gebruiken? Ik heb zo mijn twijfels daarover.

3. 256GB SSD Flash of 512GB SSD Flash? Helaas kun je niet zoals vroeger naast je harde schijf nog een SSD in je MacBook bouwen, dus over deze vraag moet ik wel goed beslissen. 256GB SSD of 512GB SSD? Een externe harde schijf ben ik sowieso van plan, maar op school is dit toch wel een soort van anker aan je MacBook die er aldoor aan zit verbonden. En om deze bestanden gescheiden te houden is ook een heel gedoe denk ik.

4. 8GB RAM of 16GB RAM? Op YouTube zie ik dat er niet heel veel verschil in zit (oude modellen althans), maar deze laptop wil ik zeker 4-5 jaar gebruiken.

5. Apple Care gelijk erbij kopen of aan het einde van de garantieperiode?

nb. Ik het moet ongeveer 4-5 jaar met deze MacBook kunnen uithouden.

Ik zit niet vast een aan bepaald budget, maar het moet ook geen overbodige zijn wat er in de MacBook Pro komt. Zelf heb ik ook een iMac (begin 2013, nieuwste) met een i7, ik had hier eerst 8GB in maar toen heb ik er 2x8GB ingedaan en ik merkte toch een heel verschil bij de kleinste dingen die ik deed. Zoals bij games maar denk ook aan opstarten van programma’s zag ik hier toch een kleine verbetering in.

Ik hoop dat iemand voor mij deze vragen kan beantwoorden en misschien nog eventueel advies kan bieden. O ja, en nog iets, ik ga pas na de zomervakantie naar de grafische school toe. Ik heb nu nog niet zo heel veel aan de laptop, kan ik dan beter wachten tot de zomer om een te kopen, Apple brengt dan vast wel nieuwe modellen uit (of de huidige met flinke korting kopen).

Met vriendelijke groet,
    Rob:D

Bijdrager
    Niels

1. Kies voor: 15′ inch model MET dedicated graphics
    2. Het 15′ model heeft een quad-core, het 13′ een duocore. Er is niet heel veel verschil tussen de i7 en i5, maar als je het geld hebt zou ik voor de i7 gaan.
    3. Afhankelijk van wat je verwacht te gebruiken; 256 is voldoende, je kunt altijd met een externe hd werken.
    4. 16Gb: zoals je zelf zegt, je wilt 4-5 jaar vooruit
    5. Apple Care kopen kun je binnen 1 jaar na aanschaf, maar de 3 jaar dekking geld vanaf de aankoopdatum. Heb je dus het geld, direct kopen. Anders kun je het eventueel een paar maanden uitstellen (maar na 6 maanden vervalt je telefonische ondersteuning).

Bijdrager
    A.M.Dekker

Volledig afhankelijk van je budget.

Ik zou of de 13 inch nemen met i5, 16 GB Ram en 256 GB SSD voor €1,729
    256 GB SSD is voldoende voor alle programma’s en wat muziek en foto’s. Een externe schijf zal nodig zijn voor het archiveren.

Of de 15 inch met GT 750M, 16 GB Ram en 512 GB SSD voor €2,629
    Als je voor de 15 inch variant gaat kies de ene met aparte videokaart. De versie met Iris Pro heeft in mijn ogen weinig meerwaarde ten opzichte van de 13 inch versie.

Bijdrager
    makasa

Mijn 2007 MBP draait de laatste versie van CS6 nog prima. Upgraden is niet duurder dan een 13″.
    Ik heb er een 128 Gb SSD in gezet en heb 4Gb geheugen, Mavericks. Als je al een snelle iMac hebt dan zou ik niet zoveel geld uitgeven. Data op een externe schijf opslaan en bewerken op je MBP.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Waarom dedicated? Die IrisPro van Intel doet zijn werk uitstekend voor hetgeen de TS hem nodig heeft, tenzij hij de laatste nieuwe games wil spelen (en dan nog). Mijn ervaring met dedicated is dat het heel geswitch tussen grafische kaarten uiteindelijk alleen maar een hoop gezeik geeft.
    Installeer een programma dat je dedicated de hele tijd aanspreekt (zoals 1Password ooit deed) en je batterijtijd gaat met de helft omlaag, of je gebruikt 1Password niet meer.

Daarbij zou ik de 512Gig opslag nemen. Die extra HD die je overal moet meezeulen wordt uiteindelijk (zoals je zelf al zegt) een anker aan je laptop. Waar stond die file nu weer? Ah ja, wacht even, mijn HD… Vreselijk.

Bijdrager
    A.M.Dekker

Waarom dedicated? Die IrisPro van Intel doet zijn werk uitstekend voor hetgeen de TS hem nodig heeft, tenzij hij de laatste nieuwe games wil spelen (en dan nog). Mijn ervaring met dedicated is dat het heel geswitch tussen grafische kaarten uiteindelijk alleen maar een hoop gezeik geeft.
    Installeer een programma dat je dedicated de hele tijd aanspreekt (zoals 1Password ooit deed) en je batterijtijd gaat met de helft omlaag, of je gebruikt 1Password niet meer.

Daarbij zou ik de 512Gig opslag nemen. Die extra HD die je overal moet meezeulen wordt uiteindelijk (zoals je zelf al zegt) een anker aan je laptop. Waar stond die file nu weer? Ah ja, wacht even, mijn HD… Vreselijk.

De Iris Pro verschilt dusdanig weinig van de standaard Iris GPU dat ik het dat prijsverschil niet waard vind. Mocht je veel waarde hechten aan 15 inch dan is het natuurlijk een ander verhaal maar als je een dedicated GPU genoeg vind zou ik voor de 13 inch gaan om kosten te besparen.
    De SSD grootte is natuurlijk ook persoonlijk maar als je echt naar een grafische school gaat dan heb je aan 512 GB opslag ook niet genoeg. Je zult dan sowieso wel een externe harde schijf nodig hebben en daarom kun je beter de 256 GB variant nemen omdat al je programma’s daar prima op passen

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Of je gaat voor 1T.

Bijdrager
    Rolandvbalen

Als je je mac koop bij A-Mac krijg je studentenkorting en 3 jaar garantie! Scheelt weer Apple care aanschaffen!

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Net zoals bij Dixons trouwens.

En als je je Mac koopt met een Golden Mastercard van KBC, dan krijg je bovenop de twee jaar standaardgarantie, nog eens twee jaar.

Bijdrager
    Robbie122

Ik ben van plan om hem bij de Dixons of Online te bestellen. Studentenkorting neem ik er ook zeker weten bij. Factuur kunnen we thuis ook inleveren om BTW terug te krijgen (eigen bedrijf). Scheelt toch heel veel geld weer.

15 inch met goedkope i7 en 16GB of de duurste 13 inch met alles erop en eraan zoals 1TB etc.

Ik wacht sowieso tot de zomer op de nieuwe modellen denk ik en dat ik dan ongeveer dezelfde configuratie neem die ik in mijn hoofd heb.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Let er wel op dat de garantietermijnen voor bedrijven maar één jaar bedragen. In dat geval doe je er misschien wél goed aan om AppleCare te kopen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.