11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Xavifunky

MacBook Pro weergeeft stop-teken bij het opstarten

Mijn Macbook Pro wil niet meer opstarten, wanneer ik hem aanzet krijg ik simpelweg volgende foutmelding. Wanneer ik naar recovery-mode ga vindt hij de harde schijf met Time Machine-backup simpelweg niet.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Bijdrager
    neokb

Het einde van je hardeschijf!

Bijdrager
    Xavifunky

Dacht ik dus ook, maar na 4x opnieuw opstarten werkt hij gewoon weer en ben ik ingelogd. Dit had ik gisteren ook, waarna één keer opnieuw opstarten de truc deed.

Bijdrager
    SMTR

Zou een probleem met de SATA kabel kunnen zijn, indien aanwezig…

Bijdrager
    Xavifunky

Er is geen SATA-kabel, de SSD is rechtstreeks verbonden op de connector. De SSD is ook nog maar een half jaartje oud, dus daar zou normaal niets aan kunnen zijn… daarnaast draait de laptop perfect na meerdere keren opnieuw opstarten.

Bijdrager
    SMTR

Wat jij “rechtstreeks op de connector” noemt, dat is de SATA kabel…

Leeftijd van een onderdeel zegt niks over of het defect is of niet, alles kan kapot, ook binnen een half jaar.

Bijdrager
    SMTR

Wat je overigens kan doen om te testen waar het probleem zit is de ssd in een behuizing (of andere SATA naar USB/FW oplossing) stoppen en aansluiten. Opstarten met alt ingedrukt en kijken of je probleem gereproduceerd kan worden, indien nee, grote kans dat het probleem in de SATA kabel zit. Heb je hetzelfde probleem via USB, dan is de kans groot dat er iets met je SSD mis is.

Bijdrager
    neokb

Ik denk dat het toch een fout is op je SSD, en dat hij het nu weer doet kan geluk zijn. Zou iig goede backup maken want het lijkt er toch echt op dat er iets van een fout oid op zit.

Bijdrager
    Xavifunky

Ik ga hem aansluiten in een behuizing om hopelijk zo het probleem te vinden. Echter ben ik weg van huis en kan ik pas dit weekend ermee aan de slag, hopelijk doet het probleem zich niet meer voor… Allesinds allemaal bedankt voor het advies!

Bijdrager
    Melk

Ik heb sinds vandaag exact hetzelfde probleem als jou. Bij een Apple reseller langs geweest, die na een hele dag nog niet wist wat er aan de hand was. Heb mijn Macbook Pro toen maar mee naar huis genomen. Het ding bij mij is is dat niet een toetsencombinatie werkt, wonderbaarlijk zo net wel. Voor de zekerheid even Disk Utility gedraaid en kwam er toen achter dat mijn HDD kappot is. Wel opmerkelijk dat deze problemen pas begonnen toen 10.10 erop stond.

Bijdrager
    SunKeeper

@melk: Dat komt omdat een upgrade van een systeem enorm veel werk voor de harde schijf is (t.o.v. het ‘dagelijkse’ werk) en je dan sneller dat soort fouten tegenkomt.

Vergelijk het met een stuk weg waar je iedere dag met je auto overheen rijdt. (dagelijks gebruik) Is daaronder recent een waterleiding kapot gegaan was daar waarschijnlijk nog niets van te zien aan de oppervlakte van de weg.
    Ga je ineens (upgrade Yosemite) de hele weg eruit halen, die zelfde waterleiding een meter naar links verplaatsen en weer een nieuwe zandlaag+weg leggen heb je kans dat die meteen na het aanleggen verzakt als de lekkende waterleiding al het zand eronder wegspoelt. Dan blijf je dus hangen met je auto. (traagheid, niet meer opstarten)

@xavifunky: over welke SSD gaat het hier?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.