21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    iJeff

[MacBook Pro] Wat en waar zijn gevoelige/kwetbare pleken

Hey OMTers,

Weten jullie waar en wat de gevoelige plekken zijn bij 13”/15″ MacBook Pro Unibody 2010 model?

Alvast bedankt!,

Bijdrager
    Pieterr

Onder hun okseltjes kietelen vinden ze niet fijn.:lol:

Bijdrager
    Maverick9898

Met de unibody modellen zijn de zwakke plekken redelijk verdwenen. Ik kan ze in ieder geval niet vinden. Zolang je het ding niet laat vallen is het prima hoor;).

Bijdrager
    SunKeeper

Een hevig trillende ondergrond, waar de MacBook Pro op staat. Dat vindt de harde schijf niet zo fijn. En de harde schijf zit (als ik het goed weet) rechtsonder. (waar rechtsboven je Superdrive zit)

Bijdrager
    johnkeates

Als je het scherm te veer door duwt breekt ie af… maarja, als je er met een hamer op slaat gaat ie ook wel stuk.

Er zijn geen plekken die kapot kunnen gaan door normaal gebruik. Geen uitstekende lipjes of antennes of kopjes, geen kiertjes (Behavel SD, SuperDrive en I/O en fan onder scharnier) waar je dingen in kan stoppen zoals dat bij diverse laptops wel zo is. (fan openingen op 5 verschillende plekken – niet echt veilig).

Bijdrager
    Soulshaker

Als je hem bijvoorbeeld vastpakt en opheft bij de ethernet poort , dan kan dit wel eens gebeuren
    Dat is dan vooral mij het 17″ model

Bijdrager
    iep

Zwakke plekken die je eigenlijk bij iedere laptop wel hebt: het scherm (voor- en achterkant), de poorten (gaat vuil in zitten (mag safe heeft er veel last van), netwerk poort is gevoelig voor het eruit trekken van de stekker zonder het lipje in te drukken (zie ook post Soulshaker), optical/3.5mm poortjes gaan raar doen als er vuil in zit), het scharnier en de onderkant (dunne bodemplaat). Als we kijken naar de Thinkpad dan is er veel meer mis met de interne constructie van de laptop (vocht komt er nogal makkelijk in via bijv. het toetsenbord en het frame van zowel body als scherm is lang niet zo rigide als van een Thinkpad). Stofzuigen van het toetsenbord kan er nog wel eens voor zorgen dat een toetsje eraf gewipt wordt en in de stofzuiger beland.

Bijdrager
    johnkeates

Met andere woorden: als je ‘em niet gaat slaan, hem niet begraaft en niet in het water gooit, gaat alles goed.

Moderator
    unSOUND
    Soulshaker op 03 april 2011

Als je hem bijvoorbeeld vastpakt en opheft bij de ethernet poort , dan kan dit wel eens gebeuren

Noem me naief, maar ik geloof niet dat zo’n schade komt door simpelweg oppakken bij de poorten… Dit ziet er meer uit als een MacBook die in 1 seconden tijd van 30 km/u naar 0 km/u gegaan is.

Bijdrager
    Pieterr

@johnkeates: Was het niet: fel licht, vocht en voeden na zonsondergang?

Bijdrager
    Moofnor

De ingang van de superdrive is wel vrij kwetsbaar, bij mij iig wel;)

Bijdrager
    Oppie
    unSOUND op 03 april 2011

Noem me naief, maar ik geloof niet dat zo\’n schade komt door simpelweg oppakken bij de poorten… Dit ziet er meer uit als een MacBook die in 1 seconden tijd van 30 km/u naar 0 km/u gegaan is.

Hij bedoelde waarschijnlijk: oppakken aan de ethernet stekker. En ja, dan is de boel wel kapot te krijgen.

Bijdrager
    Maverick9898

Maar ja wie pakt ‘m nou weer op daaraan? Iedereen weet toch dat je ‘m gewoon met je beide handen netjes om de behuizing heen moet pakken. Niet je vingers in de ethernet poort en ‘m daaraan hangen. Zo’n 17 inch is ook nog eens zwaar. Snap niet hoe je dat is gelukt met normaal gebruik.

Bijdrager
    SunKeeper

Voor zover ik kan bedenken komt dat met de Ethernet-poort doordat dat gewoon een groot gat is t.o.v. de andere poorten. (bijv. FireWire en Magsafe zijn ‘in het gat’ niet zo open, dus steviger)

Vooral omdat de nieuwere Unibody’s steeds dunner zijn geworden, en een Ethernet-poort kun je nu eenmaal niet dunner of kleiner maken. De rand die je dan nog overhoudt, wordt dan heel dun, zowel de bottomplate als ter hoogte van het toetsenbord, bij de Ethernet-poort.

Hoe je het voor elkaar krijgt, daar gelaten, maar ik denk door hem op het midden (ter hoogte van de USB-poorten) op iets te laten steunen, en dan alleen aan de voorkant vasthouden. Het scherm is dan erg zwaar, en die kracht wordt dan voor de Unibody teveel, waardoor het stukje bij de Ethernet-poort doorbuigt. Dat zou ook verklaren waarom het bij de 17″ wel voorkomt, en bij de 15″ en 13″ niet.

Daarnaast moet je met de Magsafe adapter voorzichtig omgaan. Vooral in 2008 en de modellen uit dat jaar kwam het voor dat de stekker of adapter van de kabel afbreekt. Er is verbetering, maar ‘breek-proof’ is het nog niet helemaal bij de nieuwe modellen.

Als laatst: het is natuurlijk niet de bedoeling om de MacBook aan een kabel op te tillen, want dan sloop je het. maar dat doe je bij andere apparatuur ook niet hoop ik…

Edit: ik heb nog een tip voor de mensen met een vervuilde Magsafe-poort:

Pak een sat├ęprikker, en druk deze met de punt op de tafel, zodat je een flinke stompe punt krijgt.
    Hiermee kun je dan in de poort rondom de 5 connectortjes voorzichting wrijven. Het vuil blijft namelijk vooral door de magneet erin vastkleven, het zit dus minder vast dan dat je zou denken.

Bij mij werkte het.

Bijdrager
    Soulshaker
    unSOUND op 03 april 2011

Noem me naief, maar ik geloof niet dat zo\’n schade komt door simpelweg oppakken bij de poorten… Dit ziet er meer uit als een MacBook die in 1 seconden tijd van 30 km/u naar 0 km/u gegaan is.

Bij foto twee ben ik akkoord, maar ook hier komt de poort als zwakke plek uit de bus.
    Maar bij foto 1 is het daadwerkelijk door het fout oppakken met 1 hand.
    Als je mij niet geloofd , vraag het dan maar aan greene-r74

Door het met 1 hand horizontaal vast te houden , gaat de andere kant als een soort hefboom werken , hij plooit dus eigenlijk onder zijn eigen gewicht

Bijdrager
    iJeff

Maar stel ik pak hem beet met een hand aan de rechterkant (bij de SuperDrive) kan die dan kapot gaan?

Bijdrager
    iep
    Oppie op 03 april 2011

Hij bedoelde waarschijnlijk: oppakken aan de ethernet stekker. En ja, dan is de boel wel kapot te krijgen.

En dat is, zoals unSOUND terecht opmerkt, niet iets wat tot deze schade aan de ethernet poort leidt. De binnenkant van het ethernet poortje is gewoon plastic. Het lipje van het stekkertje haakt achter een opstaand randje van dat stuk plastic. Als je die stekker eruit rost dan ros je dat randje eraf. Resultaat is dat stekkers van ethernet kabels er niet meer vast in zullen klikken en op z’n plek blijven zitten (heb je de mag safe variant voor je ethernet poort :)). Meer dan dat zal het niet aan schade opleveren omdat die dingen veel te zwak zijn.

Het lijkt er eerder op dat het ding op de zijkant is gevallen met de ethernet stekker er nog in of iets anders. Wat Soulshaker meldt over het oppakken van de laptop bij alleen de ethernet poort is ook heel plausibel, alle kracht komt dan op dat kleine stukje behuizing te staan en dat is daar niet zo heel erg dik (overigens een wel heel oncomfortabele manier van oppakken, doe het gewoon met beide handen, veel prettiger).

Bijdrager
    Oppie

Beste Iep, geef me jouw MB, ik stop er een ethernetstekker in, en m’n zoon weet ‘m te slopen als de foto aangeeft.:evil:

Ik wil maar zeggen: jij weet het zo zeker, maar het lukt mensen om met niets veel raars te doen.

Bijdrager
    iep

Komt door mijn dagelijks werk. Ik heb al aardig wat afgebeulde laptops gezien. Het optillen aan de netwerkkabel is nou niet bepaald iets nieuws en komt zeer regelmatig voor. Het struikelen over kabels waardoor de laptop richting grond gaat en op de netwerkstekker terecht komt en daardoor de hele netwerkpoort eruit beukt en de behuizing naar z’n grootje helpt overigens ook (Apple heeft niet voor niets de magsafe bedacht). Maar ja, dat is per ongeluk. Je hebt ook idioten die het min of meer doelbewust slopen omdat ze niet genoeg hersencellen hebben om zich te bedenken dat iets als een usb stekker toch echt niet in die netwerkpoort gaat passen en nog een hele waslijst meer van dat soort zaken. Kinderen zijn echt niets vergeleken met managers en consultants. </frustratie_en_ergernis>

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

Ik heb ‘m vorig jaar een keer waarschijnlijk laten vallen in mijn tas. Ethernet poort inderdaad verbogen, de bottomcase was nog in tact en het scherm ook.
    Zeker weten dat die niet van grote hoogte is gevallen, ik ben trouwens niet eens zeker dat hij is gevallen. Maar zoals je kan zien, is alleen de zogenaamde topcase (deel waar toetsenboard enzo in zit) beschadigd.
    Heb hem laten repareren en de verzekering vergoedde het gelukkig.

.

Vorige week, pakte ik mijn tas op, en handvat gleed uit mijn handen in de bus. Tas hooguit 10cm boven de grond. Rechter hoek van mijn scherm verbogen, met als gevolg dat bij openen van mijn klep het scherm wat aan loopt op de topcase + een kleine verbuiging.
    Scherm zelf in tact. Vervangingskosten: heel scherm, meer dan 600 euro….

Al met al vind ik dat de laptop van matig materiaal is gemaakt, dat bij een klein stootje zoveel verbuigt. Ook is hij erg krasgevoelig.

Bijdrager
    iep

Om je uit die droom (of nachtmerrie) te helpen: bijna iedere notebook heeft schade na een val omdat de meesten er niet op zijn gebouwd. Een aantal wel maar dan hebben we het over een Toughbook die door reddingswerkers en het leger gebruikt worden. Kwestie van ding juist behandelen en zorgen voor adequate bescherming (goede laptoptas e.d.). Voor krassen idem. Een krasloze laptop bestaat alleen wanneer je ‘m net uit de verpakking haalt (en ook dan niet altijd, vooral met plastic niet). Het is niet anders.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.