8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    reno1

MacBook Pro vind nieuwe SSD niet

Beste lezer

Een paar dagen geleden kreeg ik op mijn MacBook Pro 13″ (early 2011) opeens een mapje met een vraagteken. Ik heb uit eindelijk mijn Samsung 1TB SSD vervangen voor een Samsung 500GB omdat hij naar mijn ouder zou gaan.

Nu heb ik de nieuwe schijf geformateerd en er Lion op gezet. Gister deed hij het even en toen ik Lion ging upgrade naar “high Sierra” en hij opnieuw ging opstarten kreeg ik in eens weer een mapje met vraagteken.

WAT HEB IK GEDAAN:

ik heb al een harware test gedaan die vond niks.

in disk utilities via recovery mode wordt de SSD gezien (dus kan volgens mij niet aan kabel naar schijf liggen.

na verify disk kreeg ik een melding … problem with EFI partition daarna heb ik repair gedaan.

ik kan hem vinden onder kies opstartschijf. Maar na restart krijg ik weer knipperend mapje.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alvast bedankt

Rein Hofman

Anoniem

SATA Kabel defect, komt vaker voor bij dat model!

Dat is de kabel tussen het Logicboard en de SSD

Bijdrager
    reno1

Maar dan zou die toch ook niet mijn SSD weergeven in disk utilities?

Bijdrager
    me.com

Soms kan hij de schijf nog wel zien, en soms ook niet. Wissen o.id. is dan ook erg moeizaam tot bijna niet mogelijk.

Dit is 100% een defecte SATA-kabel.

Bijdrager
    reno1

Oke. Dank. Ik heb nieuwe data kabel besteld. Misschien had ik dan ook geen nieuwe SSD hoeven kopen. Nou ja. We zullen zien.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een knipperend vraagteken betekent dat de Mac de systeem software niet kan vinden. Dit kan het gevolg zijn van een corrupt voorkeur bestand dat verwijst naar de huidige opstartschijf of een kapotte opstartschijf. Als de Mac enkele seconden later toch doorstart is het makkelijk op te lossen door stomweg nog een keertje in systeemvoorkeuren de schijf te selecteren. Als het vraagteken echter blijft knipperen kun je hier lezen wat te doen. Als de disk te zien is in disk utilities dan is de drive zelf OK en is het probleem eerder de software.

Bijdrager
    Moriarty

Bij dit model is de kans dat het de datacable is ongeveer 100% – die eerst maar eens vervangen.

@hendrik Je hebt helemaal gelijk, maar dit specifieke model laat de HDD vaak nog gewoon zien, maar kan niet doorstarten vanwege CNC errors:)

Bijdrager
    reno1

Superbedankt voor alle reacties. Heb een nieuwe kabel besteld. Ik geef een update als ik de kabel heb vervangen.

Dank

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.