10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    arturo

Macbook pro vervangen of is hij nog te redden ?

Ik heb een 13 inch Macbook pro van medio 2012 ( nieuw gekocht eind 2014 maar dat terzijde ),

hij bevat een harde schijf van 500 gb en 16 gb geheugen. Hij draait op zich nog goed voor hetgeen ik er mee doe, en dat is licht administratief werk, internetten, films bekijken, foto’s bewaren en editten, imovie, kortom het huis, tuin en keuken werk. Nu merk ik dat als ik de macbook van de stroom af hebt en helemaal leeg verbruik en ik hem weer aansluit op stroom dat hij niet meer opstart, hij blijft “hangen”. Bij het opnieuw opstarten, start hij twee keer op althans ik hoor twee keer de “gong” zeg maar.

Back up maken met time machine ging tot kort geleden goed, en nu herkent hij de externe harde schijf niet meer.

De batterij vult tot 99% en niet meer tot 100%, het zijn allemaal kleine dingetjes maar ik heb de vrees dat de macbook binnenkort de geest geef.

Wat is wijsheid ? De huidige harde schrijf laten vervangen voor een 500 gb ssd schrijf en ik kan waarschijnlijk weer een tijd vooruit. Deze macbook te koop aanbieden en een Macbook pro of macbook air ( welke van de twee zou mij het beste passen ?)

Of zit ik te muggenziften en is er niet zoveel aan de hand en zou ik eens een schone installatie moeten uitvoeren ?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@arturo,

Probleem lijkt alleen de accu te zijn…

Theoretische levensduur van een accu is maximaal 5 jaar,,,

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik zou de HDD vervangen door een SSD en de boel opschonen.  Bedenk dat een SSD niet alleen je problemen verhelpt (tenminste dat neem ik aan) maar dat het ook je MBP compleet transformeert. Je krijgt een computer terug die beter en fijner is dan hij ooit is geweest. Batterij tot 99% is natuurlijk een lachertje. Pas als er komt te staan “vervang spoedig” dan komt het einde dichterbij. En dan nog is het een kleine moeite om de batterij te laten vervangen.

Bijdrager
    GoeieDag

Hier worden dezelfde activiteiten als jij beschrijft uitgevoerd op een MacBook Alu Late 2008 4 GB RAM macOS 10.11 El Capitan, maar wel een SSD en vernieuwde accu. Loopt als een trein. Hoezo die van jou ‘nog te redden’? Is een prachtig ding die nog vele jaren mee kan!

Bijdrager
    GoeieDag

arturo op 14 mei 2018 om 13:19

1 => De batterij vult tot 99% en niet meer tot 100%, het zijn allemaal kleine dingetjes maar ik heb de vrees dat de macbook binnenkort de geest geef.

2 => Of zit ik te muggenziften en is er niet zoveel aan de hand en zou ik eens een schone installatie moeten uitvoeren ?

1 => Die 99% is ‘normal system behavior’: https://support.apple.com/HT204054  (alinea ‘Mijn batterij wordt niet 100% opgeladen’)

2 => Ja, ja, ja.

Bijdrager
    olbo

Volgens mij is de accu die parten speelt. Je zou die kunnen vervangen om te kijken hoe de Mac daarop reageert…

Moderator
    Night

Kijk ook even of je MBP voldoet aan de eisen van gratis batterij-vervanging:

https://www.apple.com/nl/support/13inch-macbookpro-battery-replacement/

Sowieso is een SSD een goede optie en zal je MBP weer als nieuws laten aanvoelen.

Ik zou in ieder geval eerst even kijken of je met een andere USB kabel meer succes hebt met je externe disk.

Voor de rest? Zuinig zijn op je MBP; dit is de laatste serie écht goede laptops met een prima keyboard en voldoende connectie-mogelijkheden. Nieuwere typen zijn nauwelijks sneller en zéker niet beter.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

<p class=”cite”>Volgens mij is de accu die parten speelt. Je zou die kunnen vervangen om te kijken hoe de Mac daarop reageert…</p>

Tja, natuurlijk moeilijk om op afstand een diagnose te doen. Maar in mijn eigen ervaring is de harddisk juist vaker een bron van allerlei ellende.

Ik zou zelf juist de HDD vervangen door een SSD en dan kijken wat er gebeurt. Heb ik hier ook gedaan met een MBP uit 2010 die allerlei problemen vertoonde. Crashes, beachballen, oneindig traag. SSD erin en hij draait weer als een zonnetje, ondanks dat de accu na 1524 cycles aangeeft “vervang spoedig” en nog maar 60% van zijn originele capaciteit kan vasthouden.

Maar, belangrijkste reden dat ik eerst naar de HDD zou kijken is dat je die tóch moet vervangen. Anno 2018 wil je geen draaiend stuk roest in je laptop maar een snelle SSD. Dus, stel, je vervangt de HHD en het probleem is opgelost, ben je klaar. Zoniet vervang je alsnog de accu. Maar dat denk ik niet, als deze nog 99% aangeeft. Heb je al eens opgestart van een externe harddisk?

Bijdrager
    arturo

Dank jullie allen voor het meedenken, ik ga om te beginnen de harde schijf vervangen of laten vervagen voor een ssd schijf. Het ziet er naar uit dat ik dan nog jaren plezier kan hebben van deze wel erg fijne laptop.

Bijdrager
    MacFan55

Zou ik ook zeker als eerste doen – kan ook eerst extern aangesloten worden om te kijken of het werkt.
    En dan pas inbouwen. Als je in de buurt van Emmen woont kan ik je daarmee helpen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.