25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    DJMischaa

MacBook Pro van 13'' naar 15''

Hee!

Goed, even snel een paar vraagjes, ik weet niet goed hoe en waar ik moet zoeken, vandaar even een nieuw topic. 3 jaar terug kocht ik mijn eerste MacBook pro, een 13”. deze heb ik tot afgelopen jaar augustus gebruikt, toen heeft mijn moeder die overgenomen voor €1000,- en heb zelf toen €149,- bijgelegd voor het op één na laatste 13” model. Nu mijn vraag;

Ik heb nu dus een half jaar een 2.3 Ghz i5, maar naar mijn idee lijkt deze nu af te zwakken. Hij heeft vaak meer denk tijd nodig en start naar mijn idee langer op. Het zwaarste programma wat ik draai (naar mijn idee) is Logic 9, redelijk heavy projecten met gemiddeld zo’n 30 externe VST’s / plugins. Daarnaast hier en daar wat Adobe programma’s en verder het gebruikelijke. Op mijn vorige MacBook ging dit allemaal prima maar deze lijkt het er wat moeilijker mee te hebben. Kan dat? En zijn hier eventueel oplossingen voor?

Dan mijn tweede vraag;
    Ik zit al een tijdje te denken over een 15” model, de 2.4 Ghz quad-core i7 in dit geval.
    Scheelt het nou veel in snelheid tussen dual-core i5 en quad-core i7? Ik ben hierin nogal een leek.

Ik vraag me sterk af of het voor mij de moeite zal zijn om over te stappen naar een 15”, hoewel ik wel graag een wat grotere resolutie zou hebben.

Tips, meningen, alles is welkom!
    Thnx anyway!

Bijdrager
    AppleStef

Hoeveel RAM had je?

Bijdrager
    DJMischaa

@AppleStef
    In beide MacBooks zat en zit 4GB ram, in de oude 1066 Mhz, in deze 1333 Mhz.

Bijdrager
    AppleStef

Daarmee kom je natuurlijk niet ver met Adobe programma’s en Logic 9.:lol:

Bijdrager
    DJMischaa

Het heeft altijd gewoon gewerkt met 4GB, maar nu lijkt mijn MacBook het steeds zwaarder te krijgen om de een of andere reden terwijl ik precies het zelfde draai als een half jaar geleden.

Bijdrager
    jesper211232

of de progamma’s worden zwaarder:wink:

Bijdrager
    AppleStef

Heb je in die tussentijd:
    – Upgegrade van OS?
    – Opruim ‘tooltjes’ gedraaid zoals ‘CleanMyMac’?
    – Je HD (over)vol gedaan?
    – Meer zware programma’s gedraaid tegelijk?

Als je die dingen niet hebt gedaan en helemaal hetzelfde bleef doen moet het normaal even snel blijven gaan.

Bijdrager
    DJMischaa

Upgrade van OS, tja, Lion zat er al op, maar daar heb ik nooit problemen mee gehad. Verdere updates van Lion doe ik meestal zodra ik de melding krijg.

Opruimtools, nooit. Ik vertrouw die dingen niet zo. Helpt dat echt?

M’n HD is niet overvol. Ik kan niet tegen een rommeltje, en ruim altijd gelijk alles op. Films en grote bestanden die ik niet vaak nodig heb zet ik op een externe schijf.

Meerdere programma’s tegelijk, nee, het is of Logic, op Photoshop, of Premiere etc., nooit tegelijk.
    Wel de kleine programma’s zoals Chrome, Echofon, iTunes, Skype etc..

Bijdrager
    Haike

Maar als jij nu op Lion draait… die gebruikt al 2 GB, dus dan blijft er voor de rest niet veel over…

Bijdrager
    AppleStef
    DJMischaa op 08 februari 2012

Opruimtools, nooit. Ik vertrouw die dingen niet zo. Helpt dat echt?

Juist niet, houden zo dus.

Bijdrager
    DJMischaa

Ik wou al zeggen, ik heb die dingen nooit vertrouwd, en nooit gebruikt.. (:

@Haike
    Lion die 2 GB van m’n ram gebruikt? Dat klopt volgens mij hoor, ik heb de iStat Pro widget, die geeft aan dat als ik geen enkel programma heb draaien, ik ongeveer 3500 MB vrij heb.

Bijdrager
    Haike

@Haike

Lion die 2 GB van m\’n ram gebruikt? Dat klopt volgens mij hoor, ik heb de iStat Pro widget, die geeft aan dat als ik geen enkel programma heb draaien, ik ongeveer 3500 MB vrij heb.

Ik neem aan dat je bedoelt dat het “niet” klopt? gezien wat je schrijft, wat de widget aan geeft?

Bijdrager
    DJMischaa

Ehm, ja sorry.

Bijdrager
    Emielgroendijk

Volgens mij is het verschil in dual core i5 en quad core i7 vooral voor multitasken omdat bij quad core je cpu lager ligt. Maar dit weet ik niet zeker. Natuurlijk is de 15 inch beter omdat hij betere specs heeft.

Bijdrager
    Afroman
    AppleStef op 08 februari 2012

Daarmee kom je natuurlijk niet ver met Adobe programma\’s en Logic 9.:lol:

Wat een bullshit zeg. Tuurlijk gaat dat prima met Adobe-programma’s….:/

Bijdrager
    AppleStef

@Afro

Ik dacht dat hij naast Logic 9 nog Adobe programma’s draaide. Omdat:

Daarnaast hier en daar wat Adobe programma\’s en verder het gebruikelijke.

Maar later zei hij dat dat niet was.

Bijdrager
    Afroman

Dat is anders prima te doen met 4 Gb hoor. Zelfs met 667mhz.

Bijdrager
    SunKeeper
    Emielgroendijk op 08 februari 2012

Volgens mij is het verschil in dual core i5 en quad core i7 vooral voor multitasken omdat bij quad core je cpu lager ligt. Maar dit weet ik niet zeker. Natuurlijk is de 15 inch beter omdat hij betere specs heeft.

Hoeveel inch velgen?

Ow wacht. Ik dacht dat je het over een auto had.:lol: Ik heb namelijk nog nooit gehoord van een ‘lagere’ CPU.

Ontopic: heb je al eens veilig opgestart? Dat kan helpen bij vage problemen en traagheid.

1. Zet je Mac uit.
    2. Als je hem aanzet, druk tijdens de BOINNGGG de Shift-toets in. (herstarten kan trouwens ook)
    3. Blijf de toets de hele tijd vasthouden, totdat het grijze voortgangsbalkje verschijnt onder het radartje.
    4. WACHT tot je Mac opgestart is. Dit kan erg lang duren, (soms wel 15 min.) in geen geval onderbreken!
    5. Als je in het inlogvenster bent gekomen, kies dan direct voor ”Herstart”. Veel functies werken niet in de veilige modus, het is ook niet bedoeld om normaal in te werken. (alleen troubleshooting)
    6. Start op zonder toetsen in te drukken.

Bijdrager
    DJMischaa

@AppleStef
    Ik bedoelde inderdaad niet tegelijkertijd.

@SunKeeper
    Ik ga het straks bij het afsluiten gelijk eens proberen!

Bijdrager
    DJMischaa

Via de app zie ik niet hoe je een bericht kan wijzigen, dus toch maar even een nieuwe reactie.

Iemand ook tips over de overstap naar 15\”? Is ast het waard voor ruim €500,- meer ? Het is natuurlijk een brede vraag, maar wie zou het doen en wie niet?

Bijdrager
    Haike

Ik heb wel eens een middag gewerkt met een 13″ van een vriend van me, nou zijn mijn ogen niet meer de jongste, maar wat een genot was het voor me om weer achter mijn 15″ te zitten. Persoonlijk vind ik mijn ogen die €500,- verschil wel waard.

Bijdrager
    digi-nl

[delete]

Bijdrager
    plonserd

Ik doe gemakkelijk het dubbele van wat jij doet in Logic pro (tot een 80tal sporen) met een Core2duo Macbook Pro 2.66Ghz, 4GB ram…

Freezen, converten naar audio, werken met bussen ipv inserts,..zijn allemaal dingen die je Logicproject net iets vlotter laten draaien. Ben nu bezig met de mix van een nummer met ongeveer 45 audiosporen, loopt nog steeds als een zonnetje hoor:D

Bijdrager
    DJMischaa

Het aantal sporen wil niet zo veel zeggen, als je alleen maar audio sporen hebt met opnames, ja, dan kan je er inderdaad een stuk meer aan dan waneer je een software instrument gebruikt. Daarnaast gebruik ik per kanaal aardig wat externe inserts vanaf m’n hardware synts of effecten. Waves plugins trekken bij mij ook wel de nodige CPU weg, dus wat sporen betreft, daarmee kan je geen oordeel trekken.

Ik kan ook makkelijk 120 sporen met wat audio laten lopen, hier een daar een bus naar een een effectje etc. etc., dat zegt niks.

Bijdrager
    Leander

Ik zou de MBP van je moeder terugkopen. :sarcastic:
    Geheugen upgraden naar 8 GB, dat zou ik doen.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.