6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    NadiaKortez

Macbook Pro valt uit bij opstarten na update

Hoi allen,

Gisteren heb ik mijn Macbook Pro 13″ (twee jaar oud) geupdated naar macOS Sierra. Probleemloos verlopen. Na de update moest hij herstarten. Maar nu komt het probleem. Bij het herstarten valt hij zomaar uit. Ik zie het Apple logo met daaronder het grijze balkje dat gaat lopen zoals altijd. Maar na ongeveer 15 seconden stopt hij er gewoon mee. Dan kan ik hem wel opnieuw aan gaan zetten, maar dan gebeurt hetzelfde… kortom: valt uit bij opstarten. Scherm gaat op zwart en de lampjes branden niet meer.

Uiteraard dit hele forum en internet al ondersteboven gehaald en ik heb dan ook diverse dingen geprobeerd: command + s (krijg ik zwart scherm met witte letters, geen idee wat ik moet doen want ik weet niet zoveel hiervan af) en ook shift ingedrukt houden of command + alt + p + r. Maar hij blijft uitvallen bij opstarten!

Wat moet ik doen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden geleden door  Night. Reden: IN JUISTE SUBFORUM GEPLAATST

Bijdrager
    fred44nl
    NadiaKortez op 25 juni 2017

command + s (krijg ik zwart scherm met witte letters,

als je dat laat gaan, tot het vanzelf stopt, dan kun je “exit” (zonder quotes) + Enter ingeven.
    dan gaat het, als het goed is weer verder en kom je in “single user mode”.

als je bij het opstarten alleen de shift-toets ingedrukt houdt, dan kom je in veilige modus.
    geeft dit allemaal geen oplossing, dan kun je MacOS er nog een keer overheen installeren.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door  fred44nl.

Bijdrager
    NadiaKortez

Dat command + S ga ik dan nog eens proberen. Met shift werkt het niet. Internet recovery geeft een foutmelding (1007F) aan, dus dat wordt hem ook niet…

Bijdrager
    IGBA
    NadiaKortez op 25 juni 2017

Internet recovery geeft een foutmelding (1007F) aan, dus dat wordt hem ook niet…

Dat kan erop wijzen dat er geen wifi-verbinding kan worden gemaakt. Probeer dit te verhelpen met een NVRAM-reset: https://support.apple.com/nl-nl/HT204063

Bijdrager
    NadiaKortez

NVRAM heb ik al geprobeerd, maar hij blijft uitvallen. Echter als ik macOS opnieuw probeer te installeren krijg ik de melding dat dat door Apple gecontroleerd moet worden… welke opties blijven nu nog over? Toch maar de apple support bellen?

Moderator
    Night

Die foutcode duidt hoogstwaarschijnlijk op een fout in de EFI, en kan komen doordat er op een of andere manier twee versies van macOS/OSX door elkaar gemixt zijn.

Okee, het stappenplan:

1. Zorg voor een goede backup (TimeMachine).
    2. Zorg dat je een USB stick bij de hand hebt (min. 4GB).
    3. Creëer een nieuwe bootable recovery disk op de USB stick m.b.v. Recovery Disk Assistent (zie https://support.apple.com/nl-nl/HT202294 en https://support.apple.com/kb/DL1433?locale=nl_NL) en laat de USB stick in de USB poort zitten.
    4. Herstart met optie-toets ingedrukt en kies de USB stick.
    5. Ga voorbij de landeninstellingen en ga naar Disk Utility.
    6. Formatteer de interne disk opnieuw als 1 partitie*.
    7. Installeer je mac OS opnieuw.
    8. Tijdens de installatie kun je je TM backup terugzetten.

*) Als het goed is, zijn nu alle andere partities weg (EFI, BOOT OS X, RECOVERY HD) en heb je alleen nog maar een Macintosh HD (Mits je die zo genoemd hebt).

Eventueel zul je moeten opstarten van je/een bootable backup disk, als je bovenstaande stappen niet uit kunt voeren.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door  Night.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.