-
Q:
MacBook Pro unibody 15 inch
Via marktplaats kan ik een MacBook Pro unibody 15 inch kopen. Hieronder de specificaties:
– Intel Core 2 Duo 2,66 GHz
– 6144 MB RAM
– GeForce 9600M GT 512 MB + 9400 GT 512 MB
– 15,4 inch mat LED scherm?
– 500 GB HDD
– superdrive
De laptop is “zo goed als nieuw”, maar de verkoper vermeldt dat hij in nieuwstaat verkeerd en toch een aantal (weinig) “lichte” krassen heeft. Hij is van half 2010 en voor 1025 euro kan ik hem op komen halen, maar volgens Mac2Sell is de laptop nog maar 840 euro waard. Klopt het echt wat ze daar zeggen, of is 1025 euro een prima prijs?
Ik ben een beetje voorzichtig met het kopen van dergelijke apparaten via marktplaats. Ik weet niet of ik het wel moet vertrouwen. De verkoper zegt dat hij overgaat naar een tablet en dat hij hem daarom verkoopt. Eigenlijk wil ik ook niet dat er te zien is dat de laptop tweedehands is.
plonserd op 08 augustus 2011Core 2 Duo? Laten liggen
+1
Zakelijk schrijf je een computer in 3 jaar af, deze is 2 jaar dus zou zakelijk 2/3 afgeschreven zijn. Dan is €840 zakelijk een realistisch restwaarde. Zakelijk heeft een computer na 3 jaar geen restwaarde, maar in realiteit natuurlijk wel dus zakelijk is niet per definitie de marktwaarde.
Persoonlijk zou ik overigens niet naar de aanschafprijs destijds kijken maar vergelijken met soortgelijk gespecificeerde computers nu. Als deze 2 jaar terug 1900 heeft gekost maar vandaag kost een beter, sneller en nieuw model €1700 dan moet dat de referentie zijn denk ik.
Ik zou zeker niet meer dan €1000 betalen voor dat model. De hoeveelheid RAM is ook wat bedenkelijk . Dat zal een bankje van 2 en van 4 zijn, Apple raad af om verschillende capaciteiten te combineren.
plonserd op 08 augustus 2011Core 2 Duo? Laten liggen en gewoon een nieuwe MBP met i5 of i7 kopen
Cor 2 Duo is inderdaad al een beetje verouderd, maar ik wil gewoon een 15″ MBP voor een aantrekkelijke prijs kunnen kopen en 1750 euro (instap-model) vind ik best een hoop geld, maar goed dan heb ik natuurlijk wel meteen een quadcore i.p.v. een dualcore. Maar goed, ik ga dan ook nog eens voor de hoogste resolutie en het matte scherm. Dan wordt hij nog duurder.
De instap i5 is ook gewoon een Dual Core, en laten we wel wezen, zeker als wij niet weten wat je er mee doet kan niemand zeggen wat wel en niet een goede keus is. Er zijn altijd mensen geweest die hardware van ouder dan een jaar altijd zullen afkraken omdat “dat echt niet meer kan”, wat gewoon bullshit is.
Wat Recoiler zegt over het Ram klopt overigens niet, een bank van 2 en 4 GB kan prima, en heeft geen nadelige werking in machines met een grafische kaart die zijn eigen geheugen heeft, wat bij de 9600M GT ook het geval is.
Bedenk wel dat het matte scherm een persoonlijke voorkeur moet zijn. De behuizing is daar iets anders, en het matte beeld moet je lekker vinden. Ikzelf wil niks anders, maar het is heel persoonlijk.
Zelf lijkt me een mat scherm ook wel ideaal, want op school heb ik namelijk vaak nogal last van de zon als ik met mijn huidige laptop (Sony Vaio) loop te werken. Daarnaast vind ik het ook een stuk mooier, maar dat is mijn mening.
Ik ga de laptop gewoon voor school gebruiken en daar draai ik zowat alle programma’s van Adobe.
Als je er langs gaat en hem bekijkt met eigen ogen kan er niets misgaan lijkt me, behalve een teleurstelling wellicht als je daar bent.
Kijk wel of de batterij nog goed is, beetje zuur als je direct een nieuwe batterij kan gaan regelen.
De specificaties zijn prima, beetje af proberen te dingen kan geen kwaad natuurlijk.
Check de specs nog eens goed want het lijkt het model MacBookPro5,3 te zijn. Officieel van Juni 2009. Dit model heeft de NVIDIA GeForce 9600M GT of GeForce 9400M
Het februari 2010 model (MacBookPro6,2) heeft NVIDIA GeForce GT 330M and Intel HD Graphics
bron; http://mactracker.ca/
Als je het aandurft kan je die batterij best vervangen, de onderkant moet je dan loshalen. Een batterij (origineel Apple) kan je op eBay krijgen, rond de 100 euro.
Dan koop ik er liever een met een goede accu. Ik zag er ook eentje van bijna 3 jaar oud met een 2.8GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM en 320 GB HDD. Die kan ik voor 800 euro kopen en Mac2Sell geeft dat ook aan. Maar goed, het is natuurlijk wel een laptop van 3 jaar oud. Dus dat vind ik eigenlijk best wel veel. De accucapaciteit was trouwens nog 88%, dus dat is nog prima.
Momenteel heb ik mijn 15″ Sony Vaio enkele dagen geleden te koop gezet. Ik hoop er nog zo’n 400 euro voor te kunnen beuren, maar ik denk dat het nog best moeilijk wordt. De bedoeling is dat ik er een nieuwe 15″ MBP (in de uitverkoop) voor terugkoop, want dat scheelt zo’n 300 euro en dat is best wel veel.
Dan heb je alsnog een prachtige machine, vind ik. Maar goed, de vraag is wanneer er nieuwe modellen komen en wanneer de APR’s hun oude MBP’s in de uitverkoop doen. Inmiddels is het alweer een half jaar geleden dat er nieuwe modellen zijn gekomen, maar zullen er snel weer nieuwe komen?
Anders kan ik beter voor een leuke prijs voor een tweedehandse kijken. In de Buyer’s Guide van MacRumors staat hij op oranje en daar zeggen ze dat je hem alleen moet kopen als je hem nodig hebt, maar hoe lang zou ik dan nog ongeveer moeten wqchten.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.