4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Jamesco,

Macbook pro uitbreiden – welke versie

Hi!

Misschien is dit al vaak genoemd, ik kon in ieder geval niet precies het antwoord vinden.

Ik heb momenteel een macbook pro mid 2011 (500gb ssd / 1tb hhd en 8 gb). Ik ben benieuwd of ik een iets nieuwe variant kan kopen en die kan uitbreiden zodat ik een snellere macbook heb. Welke Macbook pro variant/jaar/etc is als laatst uitgebracht waar je zelf het geheugen (hdd naar ssd of RAM) van kan uitbreiden?

Ik wil minimaal 500gb ssd en vind de € 2099 Macbook pro die uit is wel erg duur.

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    fixar

De laatste waarbij je zelf het geheugen kon uitbreiden was de MacBook Pro 13″ mid 2012 of de MacBook Pro 15″ mid 2012, die als voordeel boven jouw 2011 versie hebben dat ze USB-3 ondersteunen. Nadeel van deze 15″ versies is dat ze allemaal vroeger of later te lijden krijgen van Videokaart problemen (en de garantie-programma’s zijn daarvoor in 2017 nu echt wel afgelopen) dus dat is een echt risico.

De modellen daarna zijn allemaal voorzien van gesoldeerd geheugen wat niet valt te upgraden, dus kies er een met voor jou voldoende geheugen (8 of 16GB) en voor zowel de Air als de MacBook Pro Retina zijn er inmiddels third party upgrades beschikbaar die gebruikt kunnen worden om méér opslagcapaciteit in de MBP te krijgen… zoek maar op “Transcend JetDrive” of op “OWC Aura SSD” en zorg wel dat je de juiste versie bestelt.

In een refurbished/tweedhands exemplaar van de retina of Air kun je ook kijken naar de mogelijkheden om de opslag verder uit te breiden middels de wat meer betaalbare NiftyDrive (waarbij je de SD-kaartsleuf gebruikt voor semi permanente opslag van xxxx GB voor bulkdata als foto, film en muziekbestanden waar niet aan gesleuteld hoeft te worden.

Ook wel handig om te weten voor ons is wat voor machine je NU hebt? Een 13 of een 15″? En wat voor processor er inzit: 2.3 GHz (Core i5) or 2.7 GHz (Core i7)? of 2.0, 2.2, or 2.3 GHz i7 QC? Daar zitten nogal flinke performance verschillen tussen. En wat je met de MacBook wilt gaan doen speelt ook een rol.

Daarnaast kan het handig zijn om of nu rond te kijken naar een exemplaar van de 2016 variant met de door jouw gewenste specs die her en der nog in de winkels liggen (bijvoorbeeld Deze? of Deze? ), of een 2017 model aan te schaffen tijdens de back-to-school acties of en/of met studentenkorting via Apple aan te schaffen (mits van toepassing)

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  fixar.

Bijdrager
    Brombeer

Welke Macbook pro variant/jaar/etc is als laatst uitgebracht waar je zelf het geheugen (hdd naar ssd of RAM) van kan uitbreiden?

mactracker.ca

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  Brombeer.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.