23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    ENNER

MacBook Pro uit 2017 met 16Gb geheugen blaast al terwijl ik alleen internet

Hi OMT,

mac OS Catalina
    Versie 10.15.1
    MacBook Pro 13″ 2017
    2.3 Ghz Dual Core Intel Core i5
    16 Gb RAM geheugen
    Intel Iris Plus Graphics 640 1636 Mb
    250 Gb SSD schijf

Heb nu OSX Catalina al enkele weken op mijn computer en moest uiteraard enkele apps updaten. Denk aan Office en Adobe. Echter sinds afgelopen weekend heb ik Adobe CC 2020 weer op de computer staan en sindsdien blaast mijn macbook al met alleen surfen op internet met 2 tabbladen open? Ik erger me hier groen en geel aan. Is er iets in processen waar ik extra op kan letten?

Bijdrager
    Vision1

Hi,

Welke browser gebruik je? En is het issue ook aanwezig als je het test met een andere browser?

Moderator
    Night

Kan het de PDF plugin zijn van Adobe? Die heeft in het verleden al vaker voor problemen gezorgd.

Bijdrager
    McPim

ENNER op 9 december 2019 om 20:24
    Is er iets in processen waar ik extra op kan letten?

Ja, in ‘Activiteitenweergave’ (tab CPU) sorteren op % CPU (2e kolom klikken) en kijken welk proces er vaak of steeds met 50% of nog veel meer bovenaan staat.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je CPU niet zwaar belast wordt maar de fans draaien desondanks hard dan kan een SMC reset helpen.

Bijdrager
    Shmoo

Kan het geen dienst zijn op de achtergrond die aan het syncen/downloaden is?

Paar dagen geleden Dropbox geïnstalleerd 80.000 kleine bestandjes syncen vond de computer ook niet prettig dus heb ik me maar even met rust gelaten.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Zie alle tips hierboven en check ook in Activity of Safari de boosdoener is: was bij mij zo. Is nooit meer goedgekomen.

Bijdrager
    Ree

De topic is wel heel verwarrend.

“MacBook Pro uit 2017 met 16Gb geheugen blaast al terwijl ik alleen internet”

maar zou eigenlijk moeten zijn

“MacBook Pro uit 2017 met 16Gb geheugen blaast na installatie Adobe CC”

Wat ik zou doen;

stap 1; verwijder Adobe CC; kijk of het blazen dan stopt. Dan weet je dat Adobe (zoals zo vaak) de boosdoener is

stap 2; als het blazen alleen tijdens het internetten is;

– browser extensies uitschakelen

– andere browser gebruiken

– ander gebruikersprofiel aanmaken, en “de problematische” browser gebruiken

Daarmee kun je vast ook pin-pointen waar het zit.

succes met de speurtocht.

R.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je zoekt op eventuele problemen met Adobe en Catalina dan gaat het steeds over het 32 bit issue of bepaalde tools c.q. commando’s die niet goed werken. Ik ben nergens iets tegengekomen over een Mac die ‘blaast’ omdat de CPU eventueel zwaar belast wordt. (Tenslotte wordt er alleen maar ge-internet en wordt er op dat moment niet met Adobe gewerkt.)

De TS zal nu eerst even moeten reageren over de CPU in ‘Activiteitenweergave’ voordat we iets zinnigs kunnen zeggen.

Bijdrager
    ENNER

Thanks allen voor de berichtjes ik ga het eens uitzoeken. Kijken of ik tot een oplossing kom!

Bijdrager
    ENNER

Alright, we zijn al een aantal weken verder en ben al een stuk verder. Elke keer als de fans omhoog schieten en ik bij Activiteitenweergave ga kijken staat mds_stores ontzettend hoog. Dit heeft dus met de Spotlight te maken. Ik merk ook op dat wanneer ik Safari gebruik mis_stores gewoon normaal blijft. Maar wanneer ik naar Google Chrome ga mds_stores weer flink omhoog gaat. De boosdoener lijkt dus Google Chrome. Opgelost denk je dan gebruiken we gewoon Safari, ja en nee, opzicht wil ik wel eens naar 5+ jaren weer overstappen naar de standaard browser, gelukkig heeft Safari inmiddels ook extensies voor in de browser. Van de andere kant vind ik het van de zotte dat met alleen surfen mds_stores zo omhoog schiet. Dus eigenlijk wil ik dit nog steeds gaan oplossen. Ik ben in ieder geval een flink stuk verder en ga nu verder opzoeken hoe mds_stores op te lossen.

Bijdrager
    McPim

Geen Adobe probleem dus. Heb je inmiddels macOS 10.15.2? En ik neem aan Chrome 79.0.3945.88 (Official Build) (64-bit).

Bijdrager
    Shmoo

Je zou ook Chrome opnieuw kunnen installeren – zonder extensies. Meestal is een extensie de boosdoener van dit soort problemen. Chrome is zeer actief in ontwikkeling dus het is echt niet normaal dat deze blaast of Spotlight activeert. Ergens heb je een conflict tussen beide.

Bijdrager
    GoeieDag

Chrome is knettergek. Haalde laatst een versie van een MacBook die 6 GB rotzooi in zijn app-pakket had verzameld.

Bijdrager
    ENNER

<p class=”cite”>McPim op 6 januari 2020 om 11:26</p>
    Geen Adobe probleem dus. Heb je inmiddels macOS 10.15.2? En ik neem aan Chrome 79.0.3945.88 (Official Build) (64-bit).

Yes helemaal correct, beide versies heb ik er op staan.

<p class=”cite”>Shmoo op 6 januari 2020 om 11:31</p>
    Je zou ook Chrome opnieuw kunnen installeren – zonder extensies. Meestal is een extensie de boosdoener van dit soort problemen. Chrome is zeer actief in ontwikkeling dus het is echt niet normaal dat deze blaast of Spotlight activeert. Ergens heb je een conflict tussen beide.

Mijn gevoel zegt dat het ook iets met Google Drive te maken heeft. En laat ik nou net een Google Drive extensie in Chrome hebben die ik toch niet gebruik, dus heb die extensie eens verwijdert. Ook heb ik Spotlight eens opnieuw laten indexeren met een sudo command ergens anders gelezen. Tot op het moment (in Google Chrome nog geen problemen gehad).

Bijdrager
    McPim

Ah kijk, good thinking 👍🏻.

Bijdrager
    Shmoo

Dat klinkt als heel logisch … Google Drive heeft te maken met bestandjes dus als je browser op de achtergrond bestandjes loopt aan te passen (aanraken) dan kan dit voor Spotlight een reden zijn voor indexeren.

Bijdrager
    ENNER

<p class=”cite”>Shmoo op 6 januari 2020 om 13:53</p>
    Dat klinkt als heel logisch … Google Drive heeft te maken met bestandjes dus als je browser op de achtergrond bestandjes loopt aan te passen (aanraken) dan kan dit voor Spotlight een reden zijn voor indexeren.

Ja echter heb ik maar 4 hoofdmappen (geen systeem mappen) die hij moet checken.

• Bureaublad
    • Documenten
    • Downloads
    • En een muziek folder

Bureaublad, documenten en downloads zijn ook vrij lege folders.

Helaas is het nog steeds niet opgelost maar wel minder. Ik vind op internet sudo commands dat je de spotlight kan uitschakelen en dat zou mds_stores moeten stoppen. Maarja ik gebruik de spotlight functie best vaak. Ik heb het al gereduceerd tot het alleen zoeken naar: apps, documenten, films, mappen, muziek, pdf-documenten, spreadsheets. Maar nogmaals blijf ik erg koppig hierin. Ik vind het gewoon van de zotte dat ik een MacBook Pro uit 2017 heb met 16Gb geheugen, ik ben vrij georganiseerd en netjes met mijn apple. Ik weet Time-Machine back-up en verse installatie moet het oplossen maar ik wil zo ver nog even niet gaan. Ben ook bang dat ik dan heel veel muziek in Rekordbox opnieuw moet gridden en cue’en etc.

Bijdrager
    McPim

ENNER op 6 januari 2020 om 10:35
    Opgelost denk je dan gebruiken we gewoon Safari, ja en nee, opzicht wil ik wel eens naar 5+ jaren weer overstappen naar de standaard browser, gelukkig heeft Safari inmiddels ook extensies voor in de browser.

De oplossing is vrij simpel, je hebt geen bezwaar, dus doe dat gewoon! Kun je Chrome altijd sporadisch gebruiken indien nodig.

Bijdrager
    ENNER

<p class=”cite”>McPim op 9 januari 2020 om 18:41</p>

ENNER op 6 januari 2020 om 10:35
    Opgelost denk je dan gebruiken we gewoon Safari, ja en nee, opzicht wil ik wel eens naar 5+ jaren weer overstappen naar de standaard browser, gelukkig heeft Safari inmiddels ook extensies voor in de browser.

De oplossing is vrij simpel, je hebt geen bezwaar, dus doe dat gewoon! Kun je Chrome altijd sporadisch gebruiken indien nodig.

Wellicht heb ik mijn laatste post niet volledig verduidelijkt want ook in Safari heb ik het nog steeds.

Bijdrager
    ENNER

Hmmm ik heb dus met een sudo command Spotlight uitgezet dat zorgt voor mds_stores verhoging cpu gebruik. Wel jammer want Spotlight gebruikte ik regelmatig. Bestaat er geen programma die kan checken of er applicaties op de background zijn die tijdens het internetten veel bestandjes wegschrijven of zo? Om te achterhalen welk programma misschien zorgt dat Spotlight opnieuw gaat indexeren.

Bijdrager
    JJ

Op mijn nieuwe MBP 2019 ging de fan af en toe loeien. Dat kwam door Ghostery, die er als plugin in Safari was toegevoegd. Snel eraf gegooid, en alles weer als vanouds.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@JJ:

Ik werk met Firefox en heb ook Ghostery, maar ik heb op dit punt weer nergens last van…

@ENNER:

Ik betwijfel of er een specifiek programma bestaat die controleert of tijdens internetten bestanden worden weggeschreven. (De meeste tools op dit gebied houden alleen bij wat je internet snelheid is en het aantal bytes dat binnen kwam of verstuurd is).

Maar je zou hier ‘activiteitenweergave’ voor kunnen gebruiken. Als je dit programma laat meedraaien en je bekijkt geregeld beurtelings de schijfactiviteit en internet activiteit dan vindt je mogelijk een correlatie als in beiden lijsten de zelfde procesnamen voorkomen. Dus als proces ‘x’ plotseling voor een flinke toename zorgt van de schijfactiviteit en dit proces staat ook bovenaan in de internet lijst (dus gesorteerd van hoog naar laag) dan kan dit op zich weer voor spotlight activiteit zorgen.

Maar je moet dan wel aan veel bestanden ineens denken want een minieme verandering op je HDD zorgt niet voor een hoog CPU gebruik door spotlight.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.