5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Lieve1

macbook pro uit 2009 Nieuwe kopen of deze opfrissen?

Mijn macbook pro uit oktober 2009 – 2,8 GHz Intel Core duo, 8 GB DDR3 geheugen, NvideaGeForce 9400M 256mb videokaart, draait op 10.7.5 Lion, maar hij is aan het … soort van ratelen… niet echt lekker meer. Zeer traag ook.
    Het is mijn laptop, ik werk hoofdzakelijk op een Imac i7 met 10.9.5.
    Toch vind ik de echte oude Lion nog steeds prettiger… ik begin dus wsl zelf ook ouder te worden?
    Maar nu heb ik een dilemma. Is de oude laptop nog de moeite waard om een ssd schijf in te zetten en opnieuw te beginnen of moet ik hem ‘afdanken’? Ik heb het gevoel er niet heel veel op vooruit te gaan met de nieuwe mac book pro’s?
    Ik werk grafisch, zit wel met adobe in de cloud, maar deel zelf niet. Ik werk er gewoon op. En dat moet kunnen. Tegelijkertijd met mail open, een beetje skypen of facetimen, agenda open, muziekje erbij…. en dan gewoon muziek vanaf mijn laptop, niet streamen.
    Hij moet grafisch sterk zijn, goed kleurbereik is heel erg belangrijk.
    Mijn oude laptop heeft voor dat doel zelfs een ontspiegeling.

Maar ik hoor van diverse kanten dat ik helemaal weg moet bij de Mac, dat ik andere veel sterkere en betere laptops kan kopen voor minder geld?
    (ik ben al vanaf 1999 aan de mac… dus dat is wel een ding).
    Dus ik zou heel graag willen weten:

Opschonen, eventueel wat dingen verbeteren en nog even doorgaan tot er een echt goede nieuwe macbook komt ( grafische kaart…..?) of nu overstappen naar een nieuwe macbook?

Bijdrager
    flierefluiter

Ik heb mijn Macbook Pro 13 inch medio 2009 een ssd schijf cadeau gedaan en in combinatie met 8 Gb Ram is hij nu weer razendsnel. Ik zou er dan bij een zelfde situatie weer voor kiezen om de 2009 te upgraden en geen nieuwe aan te schaffen.

Al is een nieuwe wel veel leuker natuurlijk.:evil:

Dus als je het geld hebt en stiekem toch liever een nieuwe wilt, maar de juiste argumentatie zoekt hiermee; dan adviseer ik je om een nieuwe Macbook Pro te kopen.

Heb je minder te besteden en wil je eigenlijk geen nieuwe, raad ik je aan om een ssd te installeren.;!

Bijdrager
    Moltie

Maar ik hoor van diverse kanten dat ik helemaal weg moet bij de Mac, dat ik andere veel sterkere en betere laptops kan kopen voor minder geld?

Onzin natuurlijk: mogelijk is een Mac wat duurder in aanschaf, maar het apparaat gaat langer mee dan die plastic laptops van de concurrent en heeft bovendien een forse restwaarde. Als je uitrekent wat een laptop per maand kost over een looptijd van 5 jaar is de Mac waarschijnlijk goedkoper. En dan hebben we het nog niet over de ergernis die je bespaard is gebleven in de vorm van virussen, nieuwe installaties, “niet uitzetten, update 18 van 42” etc.

Bijdrager
    e.abrahamse

Ik deel de mening van flierefluiter en Moltie en kan uit eigen ervaring spreken. Nu 3 maanden geleden een eerste unibody MacBook voorzien van Samsung SSD en 4Gb geheugen (kan nog 4Gb bij) en een verse accu. Voor de ‘zaken’ die je opnoemt (die niet extreem veel van je huidige MacBook Pro vragen) is hij na de installatie van de SSD meer dan snel genoeg. Voor “met mail open, een beetje skypen of facetimen, agenda open, muziekje erbij…. en dan gewoon muziek vanaf mijn laptop, niet streamen. Hij moet grafisch sterk zijn, goed kleurbereik is heel erg belangrijk. Mijn oude laptop heeft voor dat doel zelfs een ontspiegeling.” Kom daar maar eens om, tegenwoordig.

Laat je geen zand in je ogen strooien. Je moet je alvast gaan verheugen op de verbaasde blikken van deze zelfbenoemde deskundigen wanneer ze de werking van je oude MacBook Pro (na de aanpassing) met eigen ogen kunnen ervaren. Zeker als er al 8Gb geheugen in je Pro zit, is voor standaard werkzaamheden als bovengenoemd -waarbij soms mobiliteit nodig is- een upgrade met een Samsung 850 EVO van 250Gb voor €99,00 een welkome en zinvolle investering. Je zult plezierig verbaasd zijn hoe een SSD in een ‘stokoude’ MacBook Pro bijna net zo aanvoelt als een nieuwe MacBook Pro. Het enige verschil is in mijn ogen de vooruitgang in schermtechnologie met de komst van het Retina-scherm. Ik zou een SSD (laten) plaatsen en het verschil op je bankrekening laten staan als eerste aanbetaling voor een Retina iMac voor je professionele werk. Je MacBook Pro krijgt een next-lease-of-life en zal dit met voor jou waardevolle dankbaarheid belonen.

Ik wens je nog vele jaren plezier van je ‘stokoude’ MacBook Pro (en laat de rest lekker prutsen in de voor-onderstelling dat ze met nieuwere spullen sneller en beter uit zijn. Al die jeugdige overmoed…)

Bijdrager
    Koezel

Heb mijn MB Pro van eind 2008 voorzien van een SSD. Mavericks erop (draaide hij al op).
    Stomverbaasd daarna van de snelheidswinst. Alsof je een nieuwe hebt. En dat voor net 120 euro.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.