30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    ehofte

MacBook Pro traag

Mijn MacBook Pro is sinds kort trager geworden dan eerder.
    Wanneer ik alleen Chrome open heb met 1 tabblad YouTube (liedjes) en open een nieuw tabblad met Facebook, dan hapert het geluid.
    Vreselijk irritant..

Nogmaals alle programma’s zijn verder afgesloten, alleen Chrome is opgestart.

Wat kan ik hieraan doen?

Bijdrager
    Targaryen

Om welke MacBook gaat het?

Kijk even of je de problemen ook hebt in een nieuwe gebruikersaccount.

Bijdrager
    ehofte

2,4 Ghz Intel Core 2 Duo, 4 GB 1067 Mhz DDR3
    MacBook Pro stamt uit 2010

Bij een nieuwe gebruikersaccount is dit hetzelfde, had ik al geprobeerd..

Bijdrager
    Targaryen

Heb je het met andere browsers ook (Safari, Firefox,…)? En heb je alle nieuwste updates draaien van OS X en Flash Player? Plug-ins kunnen soms ook een boosdoener zijn.

Bijdrager
    BoniMacX

Post hier maar is een anoniem systeemprofiel zodat we wat meer van je Mac te weten komen, Mogelijk kunnen we iets opsporen wat niet in de haak zit. Info > Etrecheck: uitgebreid en anoniem systeemprofiel. Uiterst postbaar!

Maak er een .pdf bestand van (etrecheck info plakken in standaard programma teksteditor. Dan > archief / Exporteer als pdf…) zodat we de problem-items in het rood aangegeven zien staan (pdf in het gratis dropbox zetten en link delen hier. Zie info > Appletips).

Bijdrager
    Rickje

Misschien kapotte harddisk.
    Ik zou dat even checken als ie in korte tijd heel langzaam is geworden.

Bijdrager
    ehofte

Hierbij de link: https://www.dropbox.com/s/y9fgazuv7mruhwr/OMT.pdf?n=53912799
    Ik heb inmiddels JAVA upgedate.

Bijdrager
    ehofte

@BoniMacX ik hoop dat de link het doet en dat je me kunt helpen =)

Bijdrager
    Rickje

Clean My Mac.

Nuff said.

Zoek eens op gebruikerservaringen van Clean my Mac op dit forum of elders op internet. Deze software heeft vermoedelijk je systeem vernaggeld.

Bijdrager
    SunKeeper

Lijkt mij ook.

Dus backup maken en opnieuw installeren.

Daarna van rommel afblijven (schoonmaakprogramma’s enzo) want dat is nergens voor nodig. Een Mac draait standaard prima zonder extra rommel.

Bijdrager
    ehofte

Heb mn hele schijf gewist, en ben mn Macbook Pro nu opnieuw aan het installeren.
    Hopen dat het geholpen heeft straks.

Voor de zekerheid stuur ik dan nog een keer een Etrecheck!

Bijdrager
    ehofte

Zijn er nog programma’s die ik absoluut wel/niet moet installeren..?

Bijdrager
    Targaryen

Van alle rotzooi is MacKeeper misschien wel de ergste. Nooit installeren!

Bijdrager
    Rickje

Mackeeper en Clean My Mac ten koste van alles vermijden.:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Eigenlijk alle ‘opruim tooltjes’ en daarvan zijn er nogal wat. Naast de reeds genoemde heb je b.v. nog Cocktail, IceClean en Onyx. Al deze utility’s zijn in de handen van de onervaren gebruiker gevaarlijk en de mensen die wel ervaren zijn hebben ze juist niet nodig omdat ze weten dat het ook zonder die tooltjes mogelijk is om bepaalde problemen op te lossen. Ook voor basis onderhoud heb je ze niet nodig want dat doet het OS zelf al.

Mocht de clean instal niet geholpen hebben, run dit programma dan even. Dan weten we hoe het met de HD is gesteld.

Bijdrager
    ehofte

Ik heb mn Macbook inmiddels weer geïnstalleerd.
    Nu heb ik Mavericks via RecoveryHD geïnstalleerd, alleen heeft deze automatisch de Engelse taal gepakt.
    Nu heb ik dit teruggezet naar Nederland, alleen blijft de App Store (en waarschijnlijk nog wel meer programma’s) in het Engels.

Wat kan ik hieraan doen?

Bijdrager
    ehofte

Is automatisch naar Nederlands gegaan na een tijdje, geen probleem meer!

Bijdrager
    BoniMacX

ehofte: je laat ons op onze nieuwsgierigheid zitten.:-)
    Is je Mac na herinstallatie nu nog traag of niet?

edit:
    ‘Geen taal probleem meer of ook geen trage mac probleem meer (of beide niet meer)?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Alle programma’s van Apple zijn meertalig. De meeste andere programma’s bevatten vaak geen Nederlands dus daar doe je niets aan.
    Ik neem aan dat je al een herstart hebt uitgevoerd nadat je naar NL schakelde. Want de app store zou ook gewoon Nederlands moeten zijn nu.
    Als het goed is zou het ‘taal en tekst’ voorkeurenpaneel Nederlands boven aan moeten hebben staan.

Bijdrager
    ehofte

De herinstallatie heeft redelijk geholpen.
    Toen ik het probleem uitlegde met Youtube en een nieuw tabblad, het haperen is wel minder maar helaas nog niet weg..

Zal zo mijn Etrecheck opnieuw uploaden.

Bijdrager
    BoniMacX

als je een volledige clean install hebt gedaan (niet OSX over het bestaand systeem gezet hebt, maar dat eerst gewist) dan zijn we niets meer met een etrecheck profiel.:-)

Een nog steeds traag geworden Mac wijst nu naar hardware problemen. HD dus.
    Doen wat hendrik ijzerbroot al aangegeven heeft in een link: smart utility draaien.

Bijdrager
    ehofte
    Bijdrager
    ehofte

Hierbij de SmartUtility screenshot

Bijdrager
    BoniMacX

ok, clean OS, HD in orde.

Nu even verder ingaan op je ‘MBP is trager geworden’.
    je hebt het over:
    – Youtube en een nieuw tabblad
    – Chrome open heb met 1 tabblad YouTube (liedjes) en open een nieuw tabblad met Facebook, dan hapert het geluid.
    – Bij een nieuwe gebruikersaccount is dit hetzelfde…

Verder is je MBP niet traag, enkel bij internet connectie?

Bijdrager
    ehofte

Ik denk niet dat het aan de internetconnectie ligt aangezien het liedje volledig gebufferd is.
    Kan het te weinig werkgeheugen zijn of te weinig van iets anders?

Bijdrager
    SunKeeper

Flash is behoorlijk zwaar. (en wordt ook steeds zwaarder) Ik heb zelf een witte MacBook gehad met precies die processor en ook 4GB RAM.

Zodra je dan iets naast een YouTube video gaat doen (of meer video’s) gaat alles stroperig en gaan de fans op volle kracht. Zeker als je een video in HD afspeelt. (720 of 1080)

Het kan helpen om er 8GB RAM in te plaatsen,(er kan maximaal 16GB in) graphics gebruikt namelijk ook (ongeveer) 256MB van je RAM.
    Of voor algemene snelheid een SSD. (Mac heeft SATA II-300) al helpt dat laatste uiteraard niet als de processor de bottleneck is.

Jammer dat dit net het model is vlak voor de i5 en i7-modellen. Die kunnen Flash stukker beter aan. Je valt net tussen schip en wal.

Bijdrager
    ehofte

Dat is idd jammer..
    Het werkgeheugen uitbreiden naar 8GB is een mogelijkheid maar zul je het verschil daadwerkelijk merken?

Nog een andere vraag:
    Nu is mijn MBP lekker snel, na verloop van tijd wordt ie waarschijnlijk weer trager..
    Hoe kun je dat voorkomen? Alleen door Mavericks opnieuw te installeren of zijn er ook programma’s voor die je computer schoon houden?

Bijdrager
    ehofte

Trouwens de batterij geeft ook aan dat er onderhoud vereist is, moet ik hier nog wat aan doen?

Bijdrager
    SunKeeper

Waarom wordt die naar verloop van tijd trager? Nog nooit gemerkt en mijn installatie draait al meer dan vier jaar aan een stuk (10,5, 6, 7, 8 en 9, iedere keer upgradet)

Met schoonmaakprogramma’s sloop je alleen het systeem.
    Om het snel te houden kun bijv. altijd de sluimerstand gebruiken en alleen herstarten als het echt nodig is.
    Niet teveel programma’s tegelijk open zetten. (met meer geheugen heb je minder snel last van vertraging als veel programma’s tegelijk open staan)
    Een SSD neemt ook een stuk vertraging weg, (vooral opstarten van systeem en programma’s, openen van documenten) maar waarschijnlijk niet de vertraging die je hebt wanneer je tegelijk video’s kijkt. (komt door de processor)

Voor de batterij: wat zegt deze app?
    https://itunes.apple.com/nl/app/battery-health/id490192174?mt=12

Bijdrager
    ehofte

Dit zegt Batterij Health.

Bedankt voor je reactie. Zal vaker de sluimerstand gebruiken i.p.v. uitzetten.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.