5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Japsuh

MacBook Pro traag

Hallo,

Mijn MacBook Pro is traag. Dit was hij al op Mountain Lion, maar ik hoopte dat het met Mavericks weer gefixed zou zijn. Ik gebruik niet heel erg zware programma’s. Op dit moment bijvoorbeeld heb ik open:
    – Word
    – Excel
    – PowerPoint
    – Transmission
    – iTunes
    – Mail
    – Safari
    – Op de achtergrond: Skydrive en Dropbox.

Wat is er dan traag? Nou, programma’s starten traag op (als ik nu een film wil starten met VLC, zit ik zo 30 seconden te wachten), veel haperingen in menu’s en nu ook tijdens het typen bijvoorbeeld. Daarnaast ook telkens weer even kort een strandballetje. In Safari ook: het openen van een website kan af en toe helemaal vastlopen, en na een tijdje het weer doen. Kortom, het voelt allemaal traag aan.

Overal lees ik dat opnieuw installeren van OS X niet zoveel zin heeft. Daar heb ik ook niet zoveel zin in, want dan moet ik alles opnieuw installeren (met Time Machine zet ik de bestanden misschien terug die ervoor zorgen dat de Mac traag is).

Mijn configuratie:
    MacBook Pro 17″, 2,53 GHz Intel Core i5, 4 GB geheugen.

De harde schijf status is overigens goed –> gecontroleerd met S.M.A.R.T. en schijfhulpprogramma.

Iemand een idee?

Bijdrager
    mtooster

Open ‘Activiteitenweergave’ eens, en kijk wat er staat bij ‘geheugen’ onderin.
    En kijk ook eens onder ‘Schijf’ wat er gebeurt zodra je inderdaad een film opent in VLC ofzo.

Maak eventueel even een paar schermafbeeldingen van de verschillende onderdelen in Activiteitenweergave.

Hoeveel ruimte heb je nog vrij op je harde schijf?
    Dat schijfhulpprogramma aangeeft dat de schijf nog goed is, wil overigens niet zeggen dat het ook echt zo is… helaas.

Ik verdenk je harde schijf namelijk. Met 4GB geheugen zou het niet zo sloom moeten zijn namelijk, zeker niet onder Mavericks.

Bijdrager
    vanadium

Het gebeurt weleens dat de HDD controle programma’s niet de fouten in je HDD zien en status groen geven terwijl je HDD niet goed functioneert. Ik heb dat ook gehad. Nu een SSD geplaatst en het lijkt wel alsof je een nieuwe Mac hebt.

Ik vermoed ook je HDD. Valt je MBP nog onder garantie?

Bijdrager
    mollie319

en als je Transmission eens afsluit (dus met ⌘ + Q) en daarna eens met VLC een film bekijkt.
    Gaat het dan beter?

Bijdrager
    SunKeeper
    vanadium op 30 oktober 2013

Het gebeurt weleens dat de HDD controle programma’s niet de fouten in je HDD zien en status groen geven terwijl je HDD niet goed functioneert. Ik heb dat ook gehad. Nu een SSD geplaatst en het lijkt wel alsof je een nieuwe Mac hebt.

Ik vermoed ook je HDD. Valt je MBP nog onder garantie?

Dat kan in bepaalde gevallen komen doordat het elektronische gedeelte van de schijf hapert. (bijv. de schijfcache, (klein stukje geheugen wat als buffer werkt (meestal 16, 32 of 64MB) als gegevens daarin verdwijnen moet het steeds opnieuw gevraagd worden, zowel uit het geheugen van je Mac, of dat de harde schijf het weer opnieuw moet opzoeken, lezen en doorgeven)

Software zoals SMART Utilty of Schijfhulpprogramma ziet zo’n defect meestal niet, omdat alleen de fysieke platters van de harde schijf worden gecontroleerd.
    Draai je echter software van de fabrikant van de disk (bijv. bij Western Digital heet dat WD LifeGuard Diagnostics) heb je meer kans dat het geconstateerd wordt. (niet gegarandeerd overigens) Te herkennen als de test vastloopt op een rare error of oneindig blijft doorlopen met dezelfde resterende tijd. Let op, LifeGuard is er alleen voor Windows en DOS.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.