17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Japsuh

MacBook Pro tergend langzaam

Hallo,

Probleem
    Ik heb de laatste tijd problemen met mijn MacBook Pro. Ik krijg constant strandballen, bijvoorbeeld bij:
    – het laden van een website. Safari hangt dan een tijdje, en na 10 seconden ongeveer laadt hij dan eindelijk de website (maakt niet uit welke website)
    – ook komen programma’s maar langzaam weer tevoorschijn als je in het dock op het icoon drukt (op de geopende programma’s).
    – laatste kopieerde ik een bestand (ca. 1GB) naar een USB stick, de eerste honderd MB kopieerde hij snel, maar daarna stopte het kopieren en liep de hele computer vast. Uiteindelijk op de harde manier uitgezet. Een ander bestand kopiëren gaf hetzelfde resultaat.
    – hetzelfde met een bestand naar een FireWire 800 schijf, ook met andere bestanden.
    – de Finder geeft ook vaak strandballen, het voelt gewoon allemaal niet snel aan. Vroeger startten de meesten programma’s meteen en kwamen vensters heel snel tevoorschijn, nu duurt alles een tijdje en komen er strandballen.

Configuratie:
    MacBook Pro 17″
    i5
    4GB
    500GB 5200 RPM, 200GB vrij.
    Mac OS X 10.6.8 met alle updates
    LED Cinema Display

Gedaan:
    Rechten hersteld via cd
    Harde schijf gecontroleerd en hersteld, geen problemen
    Minder programma’s tegelijk (nu meestal alleen Mail en Safari), de rest sluit ik meteen af

Meestal heb ik 1GB aan geheugen vrij, de cpu staat meestal voor zo’n 90% in de idle (zelfs bij het converteren van een film gebruikt hij trouwens weinig CPU, dan vind ik ook vrij vreemd).

Wie weet er een oplossing?

Bijdrager
    Carlo

Probeer eens je PRAM te resetten.

Sluit je computer af.

Start terug op en hou de cmd+option+P+R ingedrukt.

Je hoort dan na een tijdje een tweed opstart bong. Als dat lang duurt hou de toetsen ingedrukt totdat de bong’s redelijk dich na elkaar komen.

Laat de toetsen los en je mac start nu verder gewoon op.

Dit is soms noodzakelijk als je veel mappen en dokumenten op je bureaublad hebt staan;

Bijdrager
    Hansi2124

Maak een testgebruiker aan en kijk of je daar hetzelfde probleem hebt.

Bijdrager
    J3roenP

Ik heb dit probleem ook best vaak zodra ik een bepaalde ruimte van m’n harde schijf overschrijd.
    OS X opnieuw installeren is vaak de oplossing voor mij…

Bijdrager
    Macosxachist
    Japsuh op 11 september 2011

Harde schijf gecontroleerd en hersteld, geen problemen

Doe dat nog maar een keer, maar dan met SMART Utility:
    http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Bijdrager
    Hansi2124
    J3roenP op 11 september 2011

Ik heb dit probleem ook best vaak zodra ik een bepaalde ruimte van m\’n harde schijf overschrijd.

Die logica ontgaat mij nogal…. :slant:

Bijdrager
    Japsuh

Ok, ik heb SMART utility gebruikt. Het resultaat is dit:

Wat kan ik hier nu verder mee?

Bijdrager
    MacBeer2
    Hansi2124 op 11 september 2011
    J3roenP op 11 september 2011

Ik heb dit probleem ook best vaak zodra ik een bepaalde ruimte van m\\\’n harde schijf overschrijd.

Die logica ontgaat mij nogal…. :slant:

Bij een herstart wordt het deel van het harde schijf geheugen dat als cache wordt gebruikt gewist. Dan zal na de herstart de machine weer sneller gaan maar zodra het RAM vol is en de HD weer gebruikt gaat worden om te cachen dan wordt de boel weer traag. Geheugen vrij maken op de HD dus.

Bijdrager
    MacBeer2

Japshuh, je HD staat op punt van overlijden. Als de wiedeweerga en donderse bliksem een back-up maken (maar dat deed je al natuurlijk) en een nieuwe interne HD kopen.
    Als je machine minder dan een jaar oud is of als je AppleCare bij je machine hebt gekocht (en dat doe je natuurlijk bij zo’n dikke laptop) dan heb je grote kans dat je HD onder (verlengde) garantie vervangen kan worden.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je bij zoveel verschillende handelingen steeds de strandbal ziet wijst dit inderdaad naar de harde schijf.
    Om daar helemaal zeker van te zijn open je activiteitenweergave en selecteer je ‘schijfactiviteit’.
    Kijk nu wat er op het moment dat je een flink bestand (enkele honderden MB’s minimaal) kopieert wat er achter het aantal lees/schijf bewerkingen per seconde staat. Dat zou al gauw rond of hoger dan 100 moeten zijn.
    Zakt dit echter aanzienlijk naar b.v.b. enkele 10 tallen dan is er inderdaad iets mis met de hd.

Bijdrager
    Japsuh

Ik heb even twee bestanden geprobeerd: een bestand van 2,89GB en een van 800MB. Beiden kopiëren naar bureaublad (niet tegelijk natuurlijk!) gaat heel langzaam. Volgens activiteitenweergave met zo’n (lees/schrijf) 30MB/s . Hij heeft ook momenten dat hij terugvalt naar 0, daar een paar seconden blijft staan om vervolgens een paar MB weer te kopiëren. Ik heb maximaal 50MB/s gezien.

PS. Uiteraard heb ik backups van mijn belangrijkste bestanden, maar ik moet dus ook mijn muziekcollectie en programma’s gaan veiligstellen.

PS2. Ik heb geen AppleCare, maar ik heb wel nog 3 maanden garantie.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hou er rekening mee dat als je iets wat op je interne hd staat naar het bureaublad kopieert dit sowieso langzamer gaat dan van de interne hd naar een externe hd. Want de leeskop moet dan veel bewegen omdat het van en naar de zelfde media gaat. Dus kijk ook eens hoe snel het gaat van de hd naar een externe… Maar in ieder geval zou de snelheid niet terug naar nul mogen vallen als dat het enigste is wat er op dat moment draait.

Bijdrager
    Japsuh

Ok, zelfde bestanden nu naar FireWire 800 schijf: hetzelfde resultaat eigenlijk, de eerste honderd Mb gaat razendsnel, maar dan blijft hij stilhangen op 0 (bij het grootste bestand zelfs een minuut voordat hij verderging), tot maximaal 50 Mb/s (en dat is dan een piek, hij zit vooral rond de dertig met uitschieters naar beneden en naar boven).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja dat is helaas geen goed teken. Probeer zoveel mogelijk te backuppen en aangezien je nog garantie hebt: naar de winkel zou ik zeggen.

Bijdrager
    Japsuh

Weet je misschien wat ‘reallocated bad sectors’ zijn? Nu bijna een dag later zijn het 68 i.p.v. van 66 gisteren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Elke hard disk heeft een aantal reserve sectoren die fysiek beschadigde sectoren vervangen. Dus een beschadigde sector is ‘reallocated’ (verplaatst) naar een reserve locatie zodat het totaal aantal werkende sectors gelijk blijft. Uiteraard kan dat maar tot een zeker punt. Voorbij dat punt treed er vertraging op en is de SMART status mislukt (failed).
    Het feit dat er zo snel 2 bad sectors bij zijn gekomen zou door een mankement van de leeskop kunnen komen.
    Je ziet ook staan: “pending bad sectors”. Dit betekent dat er sectors zijn die ook het loodje gaan leggen op korte termijn.

Bijdrager
    Japsuh

Ik heb hem sinds woensdag terug (eindelijk!), en hij voelt sneller aan dan ooit. Volgens mij is het vanaf dat ik hem kocht een brakke harde schijf geweest, nu is hij echt razendsnel.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.