19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Zji

MacBook Pro: Stekker in of uit?

Ik gebruik mijn MacBook Pro veel thuis. Nu heb ik altijd gedacht dat apparaten teveel aan de lader hangen de gebruiksduur op den duur verkort, kortom niet goed is voor de batterij, maar ik weet eigenlijk helemaal niet zeker of dat (tegenwoordig nog) wel zo is? Maakt het uit dat mijn MBP ook na 100% laden nogsteeds aan de adapter ligt of is het beter op te laden, dan te gebruiken tot ‘ie bijna leeg is en dan pas weer in het lichtnet te pluggen?

Bijdrager
    Oproepertje

Nu heb ik altijd gedacht dat apparaten teveel aan de lader hangen de gebruiksduur op den duur verkort

Nee, dat is al een tijdje niet meer zo. Gewoon doen wat voor jou het meest functioneel is:)

Bijdrager
    RiFF

Apple raadt wel aan om de batterij minstens één keer per maand een gehele cyclus te laten doorlopen. Volgens Apple gaat de batterij dan langer mee dan wanneer je hem constant aan een snoertje hebt hangen.

Moderator
    unSOUND

Als je Engels een beetje goed is:

http://www.apple.com/batteries/

Maar het komt er inderdaad op neer: doe gewoon lekker wat je wilt, maar probeer hem 1 keer per maand helemaal leeg te laten lopen en weer op te laden.

Bijdrager
    RobApple

Of in het Nederlands: http://www.apple.com/nl/batteries

Bijdrager
    Buzz

Van die Apple pagina:

Je kunt alle lithium-ionbatterijen een groot (maar niet onbeperkt) aantal malen opladen. Het gebruiken en opnieuw opladen van een batterij heet een laadcyclus. Eén volledige laadcyclus komt overeen met het volledig opgebruiken en weer tot 100% van de capaciteit opladen van een batterij.
    Dat de lading van de batterij in één laadcyclus volledig wordt opgebruikt, betekent niet noodzakelijkerwijs dat je de batterij binnen één cyclus maar één keer oplaadt.

Etcetera…

Dat komt er dus volgens mij juist op neer dat je, wil je de batterij zo lang mogelijk mee laten gaan, je hem het beste aan het stopcontact hangt als dat niet al teveel moeite is. Dan bespaar je namelijk op je eindige voorraadje laadcycli.

Verder hoef je natuurlijk inderdaad niet al te moeilijk te doen. Doe wat je het beste uitkomt. Je batterij is er om gebruikt te worden.

Bijdrager
    passenger

Belasten die accu, is-ie voor gemaakt. En een beetje bijladen is slecht, hele laadcyclus afmaken.

Bijdrager
    oegemeister
    ”passenger”

Belasten die accu, is-ie voor gemaakt. En een beetje bijladen is slecht, hele laadcyclus afmaken.

volgens mij leef je nog in de tijd van de nikkel-cadmium batterijen… bij de nikkel-methaalhydride en lithium batterijen is dat echt geen probleem meer.

gr sjoerd

Bijdrager
    jf

Toevallig ergerde ik me er vandeweek aan dat m’n macbook pro vond dat ie met 96% wel volledig geladen was. Dus ook de Apple site gelezen. Letterlijk staat er:

”Apple”

For proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time. An ideal use would be a commuter who uses her MacBook Pro on the train, then plugs it in at the office to charge. This keeps the battery juices flowing.

Oftewel: als je regelmatig je macbook gebruikt, is het het beste om door elkaar heen de ene keer met aangesloten adapter te werken en dan weer eens zonder. Leeg laten lopen is niet nodig, maar altijd aangelsoten is ook niet okee.

Dat van die eens per maand een volledige cycle laten doorlopen (compleet leeg trekken en dan weer tot 100% opladen) geldt alleen voor infrequente gebruikers.

Met een avondje zonder adapter werken en daarna, terwijl m’n macbook pro uitstond weer helemaal opladen was ie al snel weer op 100% (alhoewel snel, de laatste loodjes wegen echt het zwaarst…)

Moderator
    Strifer

nadat mijn batterij gesneuveld is haal ik mijn batterij uit mijn mbp als ik lang aan de stroom ga zitten werken.

de accu’s zijn niet geheel bestand tegen de urenlange hitte van een volle mbp. de stroom staat dan zogezegd stil en dat is kennelijk niet goed.

ik deed dat dus vrij vaak, als ik thuis was, en op een gegeven moment viel dat computer zonder kick ineens uit en was mijn batterij ook gewoon gescheurd.

niet op mijn schoot of op de bank, nee van gewoon op tafel staan.

dus zorg dat je batterij in beweging blijft. zit ie al een tijdje aan de lader? laat hem dan op zijn accu werken en op 10% hang je hem er weer aan. een in de zoveel tijd even kalibreren. kan nooit kwaad. en vervolgens geef ik je toch het advies je batterij eruit te halen als je _extreem_ lang aan de stroom kunt hangen.

batterij vervangen duurde bij mij een week. apple gaf niet thuis en de authorized resellers waren te beroerd om me de accu mee te geven die ze op voorraad hadden… de oude moest eerst opgestuurd worden voordat ik de nieuwe kreeg. maar goed.

Bijdrager
    Zji

Hoe lang gaat ‘ie bij jullie overigens mee, bij optimaal gebruik?

Bijdrager
    Brent146
    ”Gijs

Hoe lang gaat ‘ie bij jullie overigens mee, bij optimaal gebruik?

Hangt af van je schermhelderheid. Dat gaat van 2u tot 3u30…

Bijdrager
    .Arne

Volgens mij mag je ‘m gerust aan de stekker laten hangen. Zo belast je de batterij gewoon niet en ‘spaar je het aantal oplaadbeurten’ op.;) Overigens, als je batterij nou eenmaal de geest zou gegeven hebben, kan je nog steeds een nieuwe kopen. (Waarschijnlijk gaat je batterij toch langer mee dan de algemene levenscyclus van je MacBookje)

Bijdrager
    CMD-Z

hoe kalibreer je de batterij?

Bijdrager
    Brent146
    ”OscarRoberto”

Eerst volledig opladen, dan werken tot hij leeg is. Dan minstens 5 a 6 uur leeg laten (dus geen stroom), en dan opladen tot hij volledig vol is en dan nog 2 uur laten bijzitten. Dus als hij opgeladen is nog 2 uur de oplader laten zitten.

Bijdrager
    .Arne
    ”Brent146″
    ”OscarRoberto”

Eerst volledig opladen, dan werken tot hij leeg is. Dan minstens 5 a 6 uur leeg laten (dus geen stroom), en dan opladen tot hij volledig vol is en dan nog 2 uur laten bijzitten. Dus als hij opgeladen is nog 2 uur de oplader laten zitten.

Volgens mij was het genoeg om ‘m eerst helemaal op te laden en dan helemaal te laten leeglopen… :| Vanaf dan kan je ‘m normaal beginnen gebruiken. :wink:

Bijdrager
    tommy666

wel eerst terug volledig opladen hé,anders is hij niet gekalibreerd dacht ik.

Bijdrager
    Brent146
    ”.Arne”
    ”Brent146″
    ”OscarRoberto”

Volgens mij was het genoeg om ‘m eerst helemaal op te laden en dan helemaal te laten leeglopen… :| Vanaf dan kan je ‘m normaal beginnen gebruiken. :wink:

Ja en nee, vanaf de moment dat hij terug begint op te laden mag je hem gebruiken. Maar je moet hem 5 a 6 uur leeg laten nadat hij leeg is.

Moderator
    Poezenbeest

…zullen we ook nog even aan het milieu denken?

Een adapter in het stopcontact laten hangen, terwijl de computer niet gebruikt wordt (geldt voor alle apparaten met een adapter en ook voor de adapter zonder een apparaat er aan) is nutteloos en zou dus vermeden moeten worden. Dus als de Mac uitgaat, dan ook even de adapter uit het stopcontact halen.

Overigens kan je met iStatPro (widget) goed in de gaten houden hoe het er voor staat met de accu. Zo had ik mijn iBook toch al een tijd niet meer op de batterij gehad en zag ik tot mijn ontsteltenis dat de ‘health’ nog maar 69% was… Hoewel niet slecht voor een iBook uit 2002, besloot ik toch maar eens een cyclus helemaal te doorlopen en tadaa: 74%.

Ik zou zeggen; zorg dat je batterij op z’n minst zo eens in de twee maanden helemaal leeg gaat. Trek de stekker uit het stopcontact als je helemaal geen gebruik maakt van de adapter (zou ook weer een tientje in de stroomrekening schelen) doe verder qua batterij wat je niet laten kan!

Tips om je batterij snel leeg te maken: zet in energiestand alles op hoogste prestaties, zet volumebevoegdheden aan (sowieso handig om eens in de twee maanden te doen) en zet lekker een filmpje op… full-screen natuurlijk en het liefst een dvd’tje eigenlijk.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.