20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Staggeble

Macbook Pro start traag op

De titel zegt genoeg, mijn macbook pro start veel trager op dan in het begin toen ik heb had. En hij is daarbij nog geen jaar oud. Zijn er mogelijkheden om hem sneller te doen opstarten? Tijdens heb opstart proces wordt enkel dropbox meteen mee gestart.

Het is al zo erg geworden dat mijn windows pc sneller is dan mijn macbook!!! En dat terwijl mijn pc al 5 jaar oud is.

Bijdrager
    GastonM

Heb je toevallig onlangs Lion geïnstalleerd of extra RAM toegevoegd? Het opstarten met Lion duurt over het algemeen enkele seconden langer dan met Snow Leopard. Ook wanneer extra RAM wordt toegevoegd zal het opstarten langer duren, er moet dan namelijk een groter aantal worden gecontroleerd. Heb je “opruimsoftware” gebruikt zoals Clean My Mac of OnyX (sterk af te raden, aangezien dit eerder kwaad doet dan goeds)?

In hoeveel seconden/minuten start je MBP op dit moment? En hoe zit het met de performance als hij eenmaal is opgestart, is die ook merkbaar trager?

Overigens start mijn MBP van twee maanden oud ook ietsje langzamer op dan in de eerste dagen, maar dat scheelt maar zo’n 5 seconden.

EDIT: vragen aangevuld

Bijdrager
    Staggeble

Ik heb 8gb ram en heb inderdaad lion. Ik heb het net even getest en het opstarten duurt 1min en 20 seconden.

Bijdrager
    GastonM

Doet het probleem zich voor direct of kort nadat je Lion hebt geïnstalleerd, of deed het zich al voor bij Snow Leopard en hoe zit het met de performance van je MBP nadat deze is opgestart?

Overigens zou Lion en 8GB RAM normaalgesproken maar voor enkele seconden extra opstarttijd zorgen, maar zeker niet meer dan een halve minuut.

Bijdrager
    Staggeble

het is eerder langzaamaan begonnen.. ik lion namelijk van toen het net uitkwam. Het duurt ook altijd even voor ik mijn paswoord kan intikken. Het balkje verschijnt niet meteen als ik op mijn naam klik.

Bijdrager
    leopard
    Staggeble op 10 januari 2012

Ik heb 8gb ram en heb inderdaad lion. Ik heb het net even getest en het opstarten duurt 1min en 20 seconden.

Ik heb ook 8gb geheugen en start op in 30 seconden, dit is zowat 6 seconden langer t.o.v. Snow Leopard, maar zeg er wel bij dat het een iMac is van de laatste nieuw serie.

Bijdrager
    Staggeble

mijn macbook is van april 2011, naar mijn persoonlijk mening is hij dan ook nog vrij recent.. toen hij net nieuw was duurde het opstarten ook maar iets van een 20 à 30 seconden. Zijn er geen trucjes om hem sneller te maken?

Bijdrager
    leopard

Waarom nog sneller, 30 seconden is toch een prima meevaller, Windows doet er heel wat langer over.

Bijdrager
    GastonM

Nogmaals de vraag, sorry dat ik erop aandring, maar ik wil je graag helpen:

Is de MacBook Pro behalve het opstarten ook nog op andere gebieden traag?

EDIT: Probeer anders eens de Schijfbevoegdheden eens te herstellen. Dit kan met behulp van het Schijfhulpprogramma’s dat in de map Hulpprogramma’s onder Programma’s is te vinden. Schijf selecteren en “Herstel schijfbevoegdheden”.

Bijdrager
    baziel

Echt een nutteloos topic dit! 1min20 is een tijd om zeker en vast geen zorgen over te maken. Als je zo nodig in 45 seconden of sneller wil opstarten, doe een clean install!

Trouwens, zet jij je pc dagelijks uit?

Bijdrager
    GastonM

Fijne reactie hoor, lekker motiverend voor de TS…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Welk deel van het opstarten duurt lang?
    Eerst krijg je een grijs scherm (randapparatuur wordt o.a. getest)
    Dan verschijnt het Apple logo (boot ROM wordt geladen)
    Dan komt er snel achteraan het radertje (systeem wordt geladen)
    Dan verschijnt er een blauw scherm (Finder wordt gestart)
    en tenslotte worden de log-in bestanden gestart.

Zelf heb ik geen idee hoelang het bij mij duurt (een iMac met 8GB en aardig wat log-in items zoals menumeters, smartReporter, growl etc.) want ik start zelden op maar het is denk ik rond de 50-60 sec.

Als het grijze scherm (al dan niet voor het verschijnen van het logo) lang duurt, kun je even een safe-boot proberen (niet onderbreken!) en daarna start je normaal op. (Na een safe-boot duurt het opstarten overigens altijd langer, maar dat zou na enkele keren weer moeten verbeteren)

Het herstellen van de bevoegdheden heeft overigens geen effect op de opstarttijd omdat de bevoegdheden pas later ‘in het spel’ komen.

Bijdrager
    AppleStef
    hendrik op 10 januari 2012

Dan verschijnt er een blauw scherm (Finder wordt gestart)

Opmerking: In Lion is dat blauw scherm van vroeger vervangen door een helderder (daarmee bedoel ik dat het scherm op dat moment een hogere helderheid heeft) wit scherm.

Bijdrager
    oostie

Als je hem echt snel wilt krijgen zal ik eens kijken naar een SSD schijf, werk hier op een Macbook pro uit 2007 met 3gb geheugen en start hem op binnen de 20 seconden:)

Bijdrager
    jeroenvanrutten

Als je zo nodig in 45 seconden of sneller wil opstarten, doe een clean install!

Waarom is iedereen zo sterk ervan overtuigd dat een clean install de oplossing is…

Als je hem echt snel wilt krijgen zal ik eens kijken naar een SSD schijf

Dit is de oplossing voor een computer die gemiddeld opstart en als je sneller wilt.

Bijdrager
    Staggeble

ik heb even snel een filmpje gemaakt van het opstarten.

http://www.youtube.com/watch?v=tPdpBQYpLS4&feature=youtu.be

het opstarten duurt dus lang, en er gebeurt ook niet meteen iets als ik op het inlog icoon druk.

Bijdrager
    Stirf

Niet echt duidelijk te herkennen, maar ik meen te zien dat ook iTunes en iPhoto opstarten. Heb je toevallig je bibliotheken hiervan op een externe schijf staan?

Bijdrager
    Staggeble

Finder start op bij het opstarten. Voor de rest enkel dropbox op de achtergrond, maar iTunes en iPhoto zeker niet..

Bijdrager
    Stirf

Dan zal het wel reflectie in je scherm zijn.

Bijdrager
    Staggeble

Heeft niemand een idee?

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.