8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    JVermeulen

Macbook Pro start (soms) niet op.

Hallo iedereen

Gisteren liep mijn Macbook Pro (uit 2011) plots vast. Ik was genoodzaakt om hem uit te schakelen door op de aan/uit-knop te blijven drukken.

Toen ik hem weer wou opstarten kreeg ik zoals gewoonlijk het Apple-logo met daarna het inlogscherm om mijn wachtwoord in te geven. Na 10 minuten was mijn Macbook nog steeds niet opgestart en zag ik enkel een wit/lichtblauw scherm.

Na wat rond te zoeken op Google en fora heb ik geprobeerd om mijn Macbook op te starten in ‘veilige-modus’. De eerste 4 keer kreeg ik weer een wit/blauw scherm tijdens het opstarten. De 5e keer lukte het om in de veilige modus te geraken.

Als ik dan terug opstart om weer in de ‘gewone modus’ op te starten krijg ik weer hetzelfde probleem …

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn en wat ik hieraan kan doen? Gelukkige zit ik nu in veilige modus en kan ik nog een back-up nemen.

Alvast bedankt.

Groeten

Bijdrager
    JVermeulen

In schijfhulpprogramma staat het volgende:

‘Er zijn problemen gevonden in de partitie-indeling die ertoe kunnen leiden dat de computer niet kan worden opgestart.’

Bijdrager
    GoeieDag

Schijf wissen (=formatteren) en backup terug zetten.

Bijdrager
    Odie

Dat is wel erg drastisch. Ik zou eerst de Disk Utility een analyse laten maken en eventuele fouten laten herstellen.

Moderator
    Night

Diverse niet ter zake doende reacties zijn verwijderd en ik raad eenieder aan zich gewoon aan het topic te houden.

Bijdrager
    luc306

@ vermeulen zoek maar even op vervangingsprogramma videokaart macbook pro.

Er is nog een repairprogramma van Apple waarbij je moederbord gratis vervangen wordt.
    Linkje voor je opgezocht https://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/

Bijdrager
    luc306

Wat je ook nog kunt doen als je Macbook werkt is hulpje gfxcardstatus installeren.

Dan kun je kiezen tussen de ingebouwde videochip of de externe. Zet hem op alleen intern, blijft je mac dan draaien is zo goed als zeker je “externe” videochip stuk. Je kunt dan echter wel doorwerken.

Nog een linkje https://gfx.io/

Bijdrager
    okkehel

Met mijn mbp 2012 heb ook de nodige opstartproblemen gehad; heb zelfs een nieuwe hd er in gezet. Was niet nodig; het bleek dat de verbindingskabel (het is zo’n plat geval) tussen hd en moederbord defect was. Schijnt vaker voor te komen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.