16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    akkie

Macbook Pro start op met lege taakbalk / menubalk

Ik heb een MBP die is geupgrade van Snow Leopard naar Lion.

Soms start ie gewoon op, maar vaak start de computer niet helemaal door. Het enige icoon wat dan zichtbaar is, is Spotlight.

Mijn desktop zit er verder normaal uit, maar ik heb bijvoorbeeld geen netwerk. Als ik dit wil bekijken via systeemvoorkeuren/netwerk, dan loopt systeemvoorkeuren vast. Weet iemand wat dit kan zijn?

Bijdrager
    Hansi2124

Het lijkt erop dat bepaalde voorkeurenbestandjes corrupt zijn.
    (Het heet overigens geen Taakbalk – dat is van Windows – maar Dock).

Heb je al de schijfbevoegdheden hersteld met Schijfhulpprogramma? Kan ook nog weleens helpen.

Bijdrager
    stavos

Het is wel een taakbalk (menubalk mag ook). Spotlight (waar TS het over heeft) zit namelijk boven in je scherm (=taakbalk). Finder staat in het Dock (onder).

Bijdrager
    akkie

@Hansi2124 : Nee, ik bedoelde de balk bovenin. De heet trouwens “menubalk” en niet “statusbalk” nee.
    Ik heb het aangepast in mn topic.

Bijdrager
    akkie

Ik heb de schijfbevoegdheden hersteld, er moest inderdaad eea recht gezet worden. Toch heeft dit niets geholpen. Heeft iemand nog een andere suggestie?

Bijdrager
    Oppie

Het proces wat daarvoor zorgt is de ‘SystemUIServer’. Kijk eens hoe die het doet in Activiteitenweergave (Alle processen). Je kunt ook de plist (com.apple.systemuiserver.plist) even weggooien (in Thuismap/Bibliotheek/Preferences; in Finder klik op menu ‘Ga’ met de optie toets ingedrukt en kies in het uitrolmenu Bibliotheek.)

Bijdrager
    Furbz

Probeer veilige modus: opstarten met shift ingedrukt. Duurt iets langer, dan normaal..

Bijdrager
    akkie

SystemUIServer ziet er goed uit: 0,0 tot 0,5 % CPU, 15,2MB geheugen.
    Als ik deze stop, dan herstart ie automatisch (wat ook zou moeten volgens mij).

De plist heb ik weggegooid en een een keer met de shift toets opgestart.

Het vreemde is en blijft dat de ene keer wel goed wordt opgestart en de andere keer niet. Het gaat eigenlijk al fout bij het aanmeldscherm. Daar zie je al of er een Wireless connectie is of niet. Als ik zonder wireless dan toch inlog, dan zie ik dus alleen nog het spotlight icoon. Spotlight werkt overigens niet dan.

Bijdrager
    akkie

Ik heb zojuist Lion opnieuw geinstalleerd (over de oude installatie heen), maar heb nog hetzelfde probleem. Begint een beetje vervelend te worden nu. Weet er iemand nog raad?

Bijdrager
    Oppie

Log eens in in een nieuwe, schone gebruiker.

Bijdrager
    akkie

Het heeft niets te maken met het gebruikersprofiel. Het gaat nml al mis bij het inlogscherm. Daar zie je rechtsboven al of er netwerk is of niet. Als WiFi uit blijft, dan weet ik genoeg en kan ik al gaan herstarten.

Bijdrager
    Oppie

Niets? Je weet de oorzaak nog niet eens…

Maar goed, ik durf toch nog wel een tip te geven:
    PRAM reset en bij geen succes een SMC reset.

Bijdrager
    akkie

Ik zal iets specifieker zijn: Als ik de MBP aanzet en ik kom in het inlogscherm van Lion uit, dan zie je daar in je menubalk al of er WiFi is of niet. Als er WiFi is, dan kan ik inloggen met alle gebruikersaccounts en dan werkt ook alles. Als er geen WiFi is, dan kan ik inloggen met welke gebruiker dan ook, maar dan heb ik het netwerkprobleem.

Ik ben nu een volledige TM backup aan het teruglezen. Als deze straks teruggezet is en het probleem is er nog steeds, zal ik de PRAM en SMC reset eens doen. Wordt vervolgd…

Bijdrager
    akkie

Helaas, backup terugzetten, PRAM reset en SMC reset lost het probleem niet op. Toch maar een cleain install proberen denk.

Bijdrager
    akkie

Ik heb nog eea online gevonden en de volgende directories leeggemaakt:

bibliotheek/caches
    bibliotheek/launcheagents
    bibliotheek/launchdaemons
    bibliotheek/startupitems

Dit lijkt de oplossing, aangezien ik sindsdien steeds goed kan opstarten.
    Ik kijk het even aan, en post morgen nog even het resultaat.

Bijdrager
    akkie

Helaas, dit mocht toch niet de oplossing zijn. Uiteindelijk heb ik een clean install gedaan en daarna met TM user profile en programma’s terug gezet. Dit was voor mij de “oplossing”.

Bedankt voor het meedenken allen.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.