17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Tom90

MacBook pro start niet meer op na het terugzetten naar fabrieksinstellingen

HELP!!
    Had wat problemen met mijn mac. Ik kon niet meer inloggen.
    Ik heb mijn mac opgestart met cmd. + R.

Via Schijfhulpprogramma heb ik de schijf gewist.
    Daarna heb ik macOS opnieuw geïnstalleerd echter aan het eind van de instalatie krijg ik de volgende pop-up.
    “Er kan geen prebootvolume van de installatie van APFS worden aangemaakt.”

Wanneer ik mijn Mac normaal opstart krijg ik een ronde cirkel met een streep er door. ?

Wat doe ik niet goed? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Moderator
    Night

De makkelijkste optie voor jou is het het verwijderen van de APFS volume alvorens High Sierra te her-installeren (welke daarna automatisch opnieuw een APFS conversie zal uitvoeren):

Allereerst: probeer niet om Mac OS high Sierra opnieuw te installeren of andere trucs uit te halen.

1. Verwijder je bootdrive: zet je Mac uit en start op met command + R. Open Disk Utility en verwijder de partitie door deze te selecteren en dan op de min-button rechts bovenaan te klikken.
    2. Sluit je Mac af en start opnieuw op in Recovery mode, ditmaal met command + option + R.
    3. Open opnieuw Mac OS utilities en deze keer zie je als het goed is in plaats van High Sierra gewoon Sierra.
    4. Ga naar Disk Utilty en creëer een disk door op het plus-teken te klikken. Noem deze Macintosh HD en kies voor Mac OS Extended.
    5. Nu kun je gewoon Mac OS installeren en gaat de rest vanzelf.

Laat je even weten of het gelukt is?

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    Tom90

Bedankt voor uw reactie. Echter kom ik niet verder bij stap 3.
    Ik heb de schijf verwijderd. Nu wil ik een nieuwe maken door bij Volume op de + te drukken.
    Echter kan ik hier niet op klikken en dus geen nieuwe schijf maken.

Hoor graag wat ik hier aan kan doen.

Tom

Bijdrager
    Tom90

High Sierra staat er ook nog trouwens. Ipv gewoon sierra.

Bijdrager
    Maurits

@tom90: in het eerste schermafdruk is de interne harde schijf/SSD niet zichtbaar.de ‘OS X Base System’ is de (virtuele) internet boot disk, die kan je niet formateren)
    Dat kan betekenen dat hij niet verbonden is (kapot dus) maar waarschijnlijker is dat je linksboven onder ‘weergave’ moet kiezen ‘Laat alle devices zien’ (of zoiets, ik ken de engelse term). Dat zou zoiets moeten heten als APPLE SSD SM256 (mijn MacBook Pro) of Samsung SSD EVO840 ofzo.
    Deze selecteren dan ‘wis schijf’ kiezen en dan stap 4 doen.

Hopelijk is het geen hardware failure

Succes

Bijdrager
    Tom90

Ik heb de machintosh HD verwijdert. Op aanwijzing van Night. Zie stappen plan. Stap 1.
    Daarna moest ik hem weer toevoegen maar dat lukt dus niet.

Bijdrager
    Tom90

Toppie! Het is allemaal gelukt! Ik ben weer heel blij!!!
    Bedankt allemaal voor jullie hulp, tijd en uitleg.

Bijdrager
    fleurla

@tom90 graag hoor ik je oplossing! Heb precies hetzelfde probleem dat ik de schijf niet meer kan toevoegen.
    Bedankt:)

Bijdrager
    JordyMTG

Ik heb helaas precies hetzelfde… Ik hoor ook graag je oplossing!

Bijdrager
    svanv

Hallo,

Ik heb precies hetzelfde probleem en kom er met bovenstaands tips ook niet uit.
    Kan iemand mij nog helpen?

Bijdrager
    svanv

Inmiddels opgelost.

Bijdrager
    Shmoo

Wat een drama weer… ben je weer 28 uur bezig om macOS opnieuw te installeren via APFS.

Wat is dat toch een onbetrouwbaar waardeloos flut product. Hierboven ook, al die mensen met problemen en geen oplossing. Haal die reacties weg, blokkeer dit soort mensen of stuur ze een factuur van de OMT server kosten. 😡

Bijdrager
    rob dijkstra

Goedendag allen,

Ik las de tips omdat ik met hetzelfde probleem zit. Ik begrijp e.e.a. wel maar one-thing niet, en wel het volgende.

In de tips van ‘Night’ staat op enig moment; “Open Disk Utility door op de min-button rechts bovenaan te klikken.” Welke min-button? Het lukt mij maar niet om gewoon Sierra opnieuw te installeren…Please help me om dit lastige probleem op te lossen 😤

Bijdrager
    MYLA

<p class=”cite”>rob dijkstra op 24 juni 2018 om 08:40</p>
    Goedendag allen,

Ik las de tips omdat ik met hetzelfde probleem zit. Ik begrijp e.e.a. wel maar one-thing niet, en wel het volgende.

In de tips van ‘Night’ staat op enig moment; “Open Disk Utility door op de min-button rechts bovenaan te klikken.” Welke min-button? Het lukt mij maar niet om gewoon Sierra opnieuw te installeren…Please help me om dit lastige probleem op te lossen 😤

Ik heb net een MacBook (2017) van iemand gekocht met hetzelfde probleem. Ik ga straks alle stappen proberen uit te voeren maar weet ook niet wat wordt bedoeld met “min-button”?

Bijdrager
    Shmoo

Doe jezelf een plezier en installeer eerst het OS dat bij de computer zat toen deze verkocht werd. Dat zal waarschijnlijk macOS Sierra zijn. Daarna upgrade je gewoon via de Mac App Store naar High Sierra en dan activeert het installatieproces automatisch AFS (Apple File System).

Dat is de enige manier om het in een keer goed te doen. Ga niet proberen om meteen High Sierra te installeren wanneer er Sierra bij de machine geleverd werd want dan loop je tegen deze problemen aan.

Neem dit als voorbeeld om een schone installatie te voltooien.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Gebruik dan optie 3

Dus: Command + Option + Shift + R ingedrukt houden tijdens het opstarten.

Moderator
    Night

Erg vervelend, dat APFS nu al standaard gebruikt “moet” worden, terwijl het nog zoveel problemen kent.

Bijdrager
    MYLA

Het is gelukt, en dankzij alle tips en info hier ook nog best snel. Dank voor de reacties. Ben blij dat ie het doet.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.