6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Michelle88

MacBook Pro start niet meer op

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn MacBook Pro (early 2011, El Capitan geïnstalleerd). Hij start namelijk niet meer op of beter gezegd hij blijft hangen tijdens het opstarten. Het balkje laadt voor 2/3, maar blijft daarna dus hangen.
    Het probleem begon toen ik via mijn laptop op mijn tv aangesloten een film keek. Op eens werd mijn beeld zwart, maar het geluid deed het nog wel. Vervolgens start hij zichzelf op nieuw en blijft sindsdien dus hangen.

Ik heb natuurlijk wel het een en ander geprobeerd om het probleem op te lossen, maar niets helpt/lukt. Ik heb meermaals de PRAM gereset zonder succes. Het lukt me ook niet om hem in de safemode op te starten. Hij laadt dan wel, het scherm gaat even op zwart om vervolgens op een wit scherm te blijven hangen. Ook cmd-R werkt niet. Slecht nieuws lijkt mij. Ik vrees dat het een bezoekje aan de Apple Store word, maar ik hoop dat hier iemand me misschien toch kan helpen.

Het liefst wil ik een clean install of zoiets dergelijks vermijden aangezien het al een tijdje geleden is dat ik een back-up heb gemaakt (dom, ik weet het). Als het niet anders is dan zij het zo, maar zoals gezegd hoop ik dus dat jullie raad weten.

Alvast bedankt.

Moderator
    Night

Als je nog een andere Mac tot je beschikking hebt, zou je via Target mode kunnen kijken of de HD nog benaderbaar is. Als dat zo is, kun je in ieder geval een up-to-date backup maken. Dan kun je ook zonder problemen een USB opstart-stick of -disk maken en je MacBook van een verse EC installatie voorzien en je backup weer terugzetten. Maar ook als je op je MacBook kunt opstarten vanaf een USB stick kun je al even kijken of je disk nog in orde is.

Bijdrager
    GoeieDag

Safe Mode gedaan?

Maar vermoed toch dat je HD niet meer happy is.

Bijdrager
    Michelle88

@night heb helaas geen andere Mac tot mijn beschikking.

@goeiedag heb ik al geprobeerd, maar lukt niet om op te starten

Bijdrager
    GoeieDag

Zie het er nu tussen staan. Laadbalkje welke niet doorloopt bij opstarten betekent HD probleem.
    HD wisselen, backup erop en doorwerken.

Heb je geen externe HD waar je een bootable OS X op heb staan?
    Anders probeer eens opstarten dmv internet recovery: Command-Option-R (ipv Command-R).

Bijdrager
    Michelle88

Heb hem toch maar ff weggebracht. Het is naar alle waarschijnlijkheid het grafische kaart probleem waarmee oa deze MacBooks mee kampen. Ik had een aantal maanden terug idd problemen hiermee, maar ze konden toen het niet reproduceren. In ieder geval bedankt voor jullie hulp.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.