8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Denise92

MBP start erg langzaam op na update 10.7.4

Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van een MacBook Pro 15 inch.
    Ik ben er heel erg tevreden mee, maar sinds de meest recente update van OS X Lion 10.7.4 is hij erg traag met opstarten.
    Hij doet daar namelijk ruim een minuut over en dit lijkt mij niet normaal eerlijk gezegd.
    Vooral het opstartscherm waarin het Apple logo wordt weergegeven blijft erg lang hangen. Ook kan ik niet direct mijn wachtwoord invoeren om in te loggen.
    Afsluiten duurt sinds de update ook ineens wat langer, dus ik zou dit heel graag willen oplossen, maar wat kunnen jullie mij aanraden om te doen?
    Dit is mijn eerste MacBook, dus ik heb er eigenlijk nog maar weinig verstand van.
    Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven om dit op te lossen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Bijdrager
    MBPuser

Heb je al een SMC reset gedaan ?

Bijdrager
    All-Father

Bij mijn macbook kwam ik erachter dat de starup disk in de system preferences selecteren ook een seconde of 20 verschil maakt. Blijkbaar is die niet standaard geselecteerd dus blijft hij zoeken naar een opstarschijf voordat hij daadwerkelijk begint met opstarten.

Bijdrager
    Haike

Start “schijfhulpprogramma” wat staat in de map “programma’s.

Dan krijg je dit te zien:

Selecteer de schijf waarvan je ook altijd opstart. (meestal is dat ook de schijf die rechtsbovenaan op je bureaublad staat)

Druk linksonder in het rechterveld op “Herstel schijfbevoegdheden” en laat de mac verder met rust. Een voortgangsbalk met verwachte tijdsspanne geeft aan hoelang dat gaat duren. En bij mij was dat een dikke tien min na de update naar 10.7.4 toe

Moderator
    Strifer

De tips van Marie en Haike zijn gelijk goed uit te voeren. De SMC reset is iets dat je kunt doen nadat andere dingen geen baat hebben gehad. Een SMC reset kan in sommige gevallen een ongewoon langzame computer weer sneller maken.

We kunnen ook nog naar wat andere zaken kijken. Soms is het zo dat een Mac na een systeemupdate er wat langer over doet om op te starten. Heb je dit een keer gehad of meerdere keren?

Ook kan het zijn dat er bepaalde programma’s vanzelf opstarten waardoor het een en ander langzamer is. Je kunt dit controleren door op de volgende locatie te kijken: Systeemvoorkeuren >> Gebruikers en groepen >> Huidige gebruiker >> Inloggen

Naast het controleren van de bevoegdheden kan de schijf ook nog gecontroleerd worden op fouten in hetzelfde programma dat Haike aangeeft. Wie weet zit er een foutje op waardoor het een en ander langzamer gaat. De kans is klein, maar goed… een schijf controleren kan geen kwaad.

Een MacBook heeft een zogenaamde Sudden Motion Sensor. Dit betekent wanneer je MacBook een snelle beweging maakt (bijvoorbeeld bij vallen of snel oppakken) dat de harde schijf in een beschermde toestand wordt gezet zodat deze bij hevige bewegingen beter beschermd is. Ik heb het zelf weleens gehad dat mijn computer hierdoor langzamer opstartte: ik klap ‘m open, zet hem aan en pak hem snel op om ergens te gaan zitten en doordat ik hem zo snel oppakte ging die sensor aan waardoor het opstarten dus langzaam gaat.

Overigens zet ik mijn eigen MacBook Pro alleen maar uit als ik hem meeneem. Wanneer deze thuis staat klap ik hem gewoon dicht en laat ik hem slapen. Vrijwel alles gaat uit op het moment dat je MBP slaapt en wanneer je hem weer open doet is hij supersnel klaar voor gebruik. Het is eigenlijk onnodig om je computer elke keer uit te zetten.

Bijdrager
    fred44nl

na een grote update is het de eerste tijd niet ongebruikelijk dat het opstarten langer duurt.
    kijk het gewoon even aan.

Bijdrager
    Denise92

Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Voor de zekerheid ben ik er even mee teruggegaan naar de winkel en daar hebben ze hem een aantal keer opnieuw opgestart, maar dat ging vrij snel.
    Volgens de verkoper lag het inderdaad aan die update die ik gedaan had, dat scheen nogal een grote te zijn waardoor hij dan wat langzamer opstart de eerste paar keer.

Bijdrager
    Nautdeapplefan

Probeer eens safe boot, tijdens het aanzetten de shift toets ingedrukt houden, lukte bij mij ook.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.