6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Luccajord

Macbook pro SSD schijf onvindbaar, graag hulp

Relevante software en hardware die ik gebruik:

-Macbook pro mid 2012
    -16 gb RAM
    -SSD crucial MX500 1TB
    -Apple HDD 500gb
    -OSx Mojave

Mijn vraag:
    Ik heb sinds 2 weken mijn Apple HDD schijf vervangen door een SSD(nieuw). Dit deed het allemaal prima. Gaf af een toe een Kernelpanic maar zelfs dat was van het ene op het andere moment verholpen.
    Ik heb youtube filmpjes gevolgd en eerst de schijf gecodeerd als AFPS, daarna een nieuwe installatie van Mojave erop gezet en volgens via de Migratie-assistent mijn gegevens gekopieerd van de ene naar de andere schijf. Vervolgens heb ik de SSD op de plek van mijn HDD gezet en de HDD in de optical drive geïnstalleerd. Dit ging allemaal goed tot nu. Toen ik mijn macbook opnieuw opstartte, deed die dit vanaf mijn HDD. Mijn SSD kon hij niet meer vinden. Niet in Finder, niet in Schijfhulpprogramma, niet in Terminal (met diskutil list). Hij geeft alleen mijn HDD weer en doet alsof mijn SSD niet meer bestaat.
    Hoe kan ik dit oplossen??

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Heb al PRAM gereset
    Heb al SMC gereset
    Opgestart in veilige modus
    Apple Hardware test.

Dit helpt allemaal niet…..

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Vreemd. ik zou hem er weer uithalen. Dan aansluiten op een SATA naar USB adapter of behuizing en dan kijken of je hem wel ziet. En of je er van kan opstarten. Dat is niet veel werk en dan weet je meer.

Bijdrager
    Joost

Nog een suggestie, sluit de hd weer aan op de ‘oude’ kabel waar nu de ssd aangesloten zit. Dit klinkt heel erg als een kabel probleem.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

en wat voor OS staat er op die HDD?

Als ik me niet vergis moet je minstens High Sierra of Mojave hebben om APFS volumes te kunnen zien.

edit//

snelle Google levert dit op:

APFS isn’t supported by legacy macOS releases
    There’s just one problem. If you’re using a Mac that still runs macOS Sierra, or an older OS X release, you can’t access APFS storage drives by default. You can’t read files on a backup disk, or from a thumb drive formatted in APFS in High Sierra

Moderator
    Night

Zover ik kan zien in de openingspost maakt TS gebruik van Mojave. Dan is dat dus niet van toepassing.

Bijdrager
    Luccajord

Ik heb de SSD in de optical drive geprobeerd, geen resultaat. Ook extern met een SATA/USB connector levert geen resultaat op.
    inmiddels zit mijn HDD weer op zijn oude plek en dat werkt gewoon.

Ik denk dus dat er iets mis is met mijn SSD en zal Coolblue dus maar even contacteren ivm garantie en vervanging denk ik.

@eagerbobnerd: in de beschrijving staat dat ik OSx Mojave run. Op beide schijven.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.