11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    hetiszover

Macbook pro retina & webdesign

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met webdesign (72dpi) op een macbook retina (144dpi). En zo ja, wat is je manier van werken en bevalt dit?

Want is er de mogelijkheid om alles op 144dpi te ontwerpen, om vervolgens je image te resizen met 50%? Of moet je als ontwerper altijd een extern scherm hebben om normaal te ontwerpen voor web?

Mijn huidige macbook pro uit 2007 is echt toe aan vervanging, dus ik ben benieuwd wat de ervaringen met de retina schermen zijn bij mede web designers.

Bijdrager
    StilleStormen

Geen ervaring met ontwerpen op de retina macbook.
    Maar dit moet niet uitmaken aangezien je je ontwerp gewoon een bepaalde afmeting geeft in pixels.
    Hier is het niet van belang of het 72 dpi of meer is. De afmeting veranderd niet.
    Kan wel zijn dat misschien je ontwerp iets kleiner in beeld komt vanwege het retina scherm. ( afhankelijk van de instelling )

Bijdrager
    peterjanp

Je ontwerpen zullen niet veranderen. Alleen op jouw retina beeldscherm ziet het er mooier uit dan op andere gemiddelde beeldscheremen. Dat komt omdat de resolutie en de dpi veel hoger is.

Bijdrager
    hetiszover

Oke dankjewel voor je reactie. Ik heb net een psd twee keer zo klein gemaakt om het te vergelijken. Maar dat is geen werken want dat is te klein. Ik weet van de instellingen van de retina schermen. Dat het gelijk staat aan 1440, 1680 en 1920 (iets in deze richting), maar zorgt dit er niet alleen voor dat de interface van os X groter wordt? De psd zal even klein blijven lijkt mij, of heb ik dit mis..

Bijdrager
    hetiszover

Overigens kom ik er net achter dat ik al de mist in ga met de dpi van een retina scherm. Want die heeft een scherm met 220 dpi..

Bijdrager
    NeXT

Misschien dat dit je op weg helpt:

Of anders het bijbehorend artikel.

Bijdrager
    gtalien

Ik kan er zelf helaas niet aan wennen. Voor het ontwerpen van retina iOS apps e.d. kies ik absoluut voor de Retina MacBook Pro, maar voor webdesign ga ik toch telkens achter m’n iMac zitten. Het verkleinen van een ontwerp van retina formaat naar “normaal” formaat gaat niet altijd helemaal goed, zeker wat slices e.d. betreft. Ook teksten moesten regelmatig worden aangepast. Stel je hebt in de retina versie een tekst met lettergrootte 27px, wanneer je dit om gaat zetten naar normaal formaat wordt de lettergrootte 13,5px. Dat levert soms bij sommige lettertypes een wazig effect op.

Daarnaast is het uitwisselen van bestanden een beetje onhandig. Als ik aan een ontwerp ben begonnen op de Retina MacBook Pro en ik wil deze verder afwerken op de iMac dan moet ik op de iMac werken met 50% zoom. Ook dan krijg je een licht vertekend beeld te zien. Andersom is het ook onhandig want begin ik een non-retina ontwerp op de iMac dan moet ik op de Retina MacBook Pro verder werken met 200% zoom, dan ziet het er wazig en slordig uit.

Dit zijn echter geen dingen die mij er van zouden weerhouden om een Retina MacBook Pro te kopen, het is en blijft een topapparaat. De bovenstaande dingen zijn kleine onhandigheden waar ik zelf gewoon niet aan kon wennen. Daarom heb ik er voor gekozen om het webdesign werk op een iMac of extern scherm te doen. Mocht je er zelf straks ook niet aan kunnen wennen, is een extern scherm altijd nog een oplossing.

Bijdrager
    Shmoo

Waarom zou je sowieso een Retina kopen in deze sector, niet dat ik een hekel heb aan Retina het is een prachtige product maar niet voor deze sector.

Voor fotografen zie ik de meerwaarde nog van een Retina scherm omdat die gasten met elk klein detail in de afbeelding rekening moeten houden, hun werk gaat vaak naar een drukker dus moet het perfect op de allerbeste kwaliteit zijn.

Online is dat heel anders, daar heb je te maken met bandbreedtes – minder kb’s is beter dus Retina is wel prachtig maar nog lang niet de standaard omdat onze verbinding dat niet aan zouden kunnen.

Koop een gewone simpele Mac, ik zou zelfs voor een Mac mini gaan met twee externe schermen en zelf de mogelijkheid om uit te breiden wanneer jij dat wilt , als webdesigner werkende met Adobe software zit je dan wel goed. Alleen Adobe Photoshop is dan nog een power-house aan RAM vreter omdat het natuurlijk veel breder gaat dan alleen het Web.

Bijdrager
    Buzz

Ik ben zelf niet meer dagelijks met webdesign bezig, maar als je tekst voor je website nog steeds als bitmap maakt in 2013 doe je volgens mij sowieso iets fout.

Bijdrager
    Shmoo
    hetiszover op 15 oktober 2013

Oke dankjewel voor je reactie. Ik heb net een psd twee keer zo klein gemaakt om het te vergelijken. Maar dat is geen werken want dat is te klein. Ik weet van de instellingen van de retina schermen. Dat het gelijk staat aan 1440, 1680 en 1920 (iets in deze richting), maar zorgt dit er niet alleen voor dat de interface van os X groter wordt? De psd zal even klein blijven lijkt mij, of heb ik dit mis..

Jij moet twee dingen niet door elkaar halen JIJ ONTWERPT een layout als designer dus maak jij het visuele plaatje dat staat los van wat de developer er mee gaat doen want deze gebruikt waarschijnlijk op vandaag nog maar 5% van de layout die jij ontworpen hebt de rest is allemaal improvisatie op basis van wat jij ontworpen hebt.
    Developers worden steeds creatiever en kunnen steeds beter elementen opmaken uit pure CSS dus zijn er steeds minder plaatjes nodig wat de snelheid van een website weer ten goede komt (win win) en komt het hele Retina ‘probleem’ niet eens kijken.

De developer heeft jouw ontwerp alleen maar nodig als basis om te zien wat het uiteindelijk moet worden, verder niets en om dit proces nog beter te laten verlopen heeft Adobe Reflow ontworpen zodat jij vanuit Photoshop ook direct kunt ontwerpen voor mobiel -formaat zonder aparte documenten aan te maken als Mobiel – Tablet – Desktop het zit straks allemaal in één.
    Dit wilt niet zeggen dat jij moet gaan ontwerpen voor alle mobieltjes of alleen de Retina mobieltjes maar jij moet de developer alleen laten zien wat jij wilt met de layout wanneer het device kleiner wordt.

De rest moet je aan de developer overlaten, hij heeft echt geen Retina versie + ‘normale’ versie nodig van het design dat jij maakt. Miss. dat hij je opdracht geeft om bepaalde afbeeldingen in dubbele resolutie aan te leveren maar daarvoor hoef jij geen hele website @2x maken omdat er producten zijn met dubbele resolutie.

Denken in pixels en resoluties is niet meer te doen want dan ga je al heel snel bepaalde devices en formaten targetten 320px – 768px – 960px – 1024px – 1366px – 1680px en ga zo maar door… Daar is dus geen beginnen meer aan met 1000-en-1 verschillende smartphones en tablet formaten.
    Je moet denken + (deels)ontwerpen vanuit percentages 100% breedte met een max. breedte van laten we zeggen 1244px. Zodra het scherm kleiner oftewel minder breed wordt dat word je design 100% breed oftewel van zo breed als het oppervlakte van het device in de hand en ga je de content verschuiven zodat het beter op het scherm past.
    Kortom een Photoshop canvas van 1260 is dan meer dan voldoende omdat de layout toch niet breder kan worden dan 1244 via Reflow laat je dan zien wat er moet gebeuren met de layout wanneer het minder breed wordt.

http://html.adobe.com/edge/reflow/

Bijdrager
    hetiszover

@gtalien: bedankt voor je reactie. Deze zal ik meenemen van de week als ik de computer ga bestellen!

@de
    rest. Het ging mij puur om de ervaring van andere retina gebruikers. Maar bedankt.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.