22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    maclvl

Macbook Pro Retina scherm probleem

Iets meer dan een maand geleden heb ik een Macbook Pro Retina (early 2013) aangekocht in Amerika. Het scherm is werkelijk waar prachtig, maar optimaal heb ik er nog niet van kunnen genieten. Ik ben erg druk met werk is een van de redenen, maar ook omdat er een beschadiging in het scherm zit. Er zit een putje in het glas, gelukkig wel op een minder opvallende plaats. Ik weet 100% zeker dat ik de schade niet zelf heb veroorzaakt. Het scherm staat opengeklapt op mijn kantoor en het apparaat is net 3x gebruikt. Ik kwam er bij toeval achter, toen ik afgelopen week buiten zat en de zon op het scherm reflecteerde. Ik was verbaasd, hoe kan zo’n duur apparaat bij minimaal gebruik al zo beschadigd zijn ?

Nu heb ik Apple gebeld en heb een case nummer gekregen en werd aangeraden naar een reseller te gaan. Een aantal dagen later heb ik besloten deze laptop naar Amac te brengen en deze hebben hem naar hun reparatiecentrum gestuurd. Als klant zijnde had ik al snel in de gaten niet erg serieus genomen te worden en werd er al snel op aangestuurd dat ik zelf de oorzaak van de schade zou zijn. Ik had al zo’n gevoel dat dit probleem niet opgelost zou gaan worden. Mijn vermoeden werd bevestigd: Apple wil de schade niet repareren, aldus Amac. Uiteraard heb ik direct met Apple gebeld en zij gaven inderdaad aan dat er is gezegd dat “als het er op lijkt dat deze schade door de klant is veroorzaakt, dan is het geen garantie”. Volgens mij hoef ik die bewijslast de eerste zes maanden na de koop toch niet aan te leveren, althans volgens de Europese wetgeving. Als ik bij Amac zelf om meer informatie vraag, krijg ik te horen dat “we niet vast kunnen stellen of de schade een fabrieksfout is of door jou zelf is veroorzaakt”.
    Onderzoekskosten: 85 euro.

Vervolgens heb ik weer met Apple gebeld en die zeiden me contact op te nemen met het bedrijf waar ik de macbook heb gekocht. Die willen niet meewerken. Sterker nog, ze zijn slecht bereikbaar en reageren niet op mijn mails. Hier valt dus niets te halen lijkt het. Daarna maar weer Apple bellen om de hele situatie uit te leggen, waarin weer naar voren kwam dat de situatie erg vervelend was en ze mij geloofde dat het een fabrieksfout was. Er werd mij geadviseerd naar de Apple Store in Amsterdam te gaan en te kijken wat ze daar voor mij konden doen. Een soort second opinion dus.

Enig idee wat mijn kansen zijn en heeft eventueel nog iemand tips ? Ik vind de situatie erg vervelend, omdat de macbook erg veel geld heeft gekost en daar mijn inziens ook een perfect scherm bij hoort.

Bijdrager
    IGBA

Lees ook dit draadje maar eens:

Macbook Retina kapotte pixel

Bijdrager
    Vincentbosch

Direct bij MicrofixNL brengen. Zij regelen daarna alles met Apple. En idd, zie andere threads.

Bijdrager
    maclvl

Ik betwijfel of dit iets met pixels te maken heeft overigens, omdat de schade net over de zwarte rand aan de zijkant zit. Volgens mij zitten daar geen pixels meer. Er heeft 100% zeker niets tussen gezeten. Enig idee of dit nog een verschil maakt voor garantie ?

Bijdrager
    Niels

Gewoon omruilen onder dekking van je Apple garantie. Eventueel kun je nog een Apple Carr aanschaffen, dan ben je vrij van kosten en ook de komende jaren gedekt.

Overigens nooit naar een reseller gaan met dit soort dingen, maar direct bij Apple aankloppen

Bijdrager
    maclvl

Wat maakt dan het verschil tussen een reseller en Apple zelf, omdat de reseller toch ook contact opneemt met Apple ? In principe zou dit geen verschil mogen maken.

Bijdrager
    IGBA
    maclvl op 11 juli 2013

Ik betwijfel of dit iets met pixels te maken heeft overigens, omdat de schade net over de zwarte rand aan de zijkant zit. Volgens mij zitten daar geen pixels meer. Er heeft 100% zeker niets tussen gezeten. Enig idee of dit nog een verschil maakt voor garantie ?

Dat verandert de zaak wel, gok ik. Op die plek ontstaat zo’n putje niet vanzelf, lijkt me. Dus dan zat het er al van het begin af aan of het is er later in gekomen.

Bijdrager
    belfortmac

Valt me wel op dat de laatste tijd veel klachten komen over Retina schermen.
    Zeker van mensen die er net eentje hebben.
    Volgens mij waren de klachten in het begin toch veel minder.
    Oorzaak ??

Bijdrager
    IGBA
    daalhofmac op 11 juli 2013

Oorzaak ??

Oorzaak? Er zijn er inmiddels veel meer verkocht?;)

Overigens zie je tegen de tijd dat een product nog net geen jaar bestaat opeens een toename van klachten. Iedereen kijkt dan nog eens goed of er nog iets gerepareerd kan worden binnen de fabrieksgarantie.

Bijdrager
    Qasim

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn retina. Ik had in het midden van mijn scherm het putje zitten. Het was geen dode of defecte pixel want ik kon het putje voelen als ik met mijn nagel er langs ging.

Ik heb toen via apple een case nummer gekregen en heb hem via icentre laten repareren, dat was allemaal binnen garantie en geen enkel probleem. Had binnen een week een nieuw scherm gekregen.

Ik zou er achteraan gaan en garantie eisen want dit is niet normaal!

Bijdrager
    belfortmac

@IGBA.

Ja, maar ik bedoel eigenlijk specifiek het pixel probleem.
    Zouden daar nu ook nog andere oorzaken voor kunnen zijn.

Bijdrager
    Vincentbosch
    maclvl op 11 juli 2013

Wat maakt dan het verschil tussen een reseller en Apple zelf, omdat de reseller toch ook contact opneemt met Apple ? In principe zou dit geen verschil mogen maken.

Bij APR heb je (vaak) dubbele wachtrij. Als zij het druk hebben, moet je én bij hen wachten, en vervolgens in de rij bij Apple. Daarom verschilt het zo’n 2 weken tussen APR ja of nee.

Snelste is gewoon direct bij Microfix, zij kunnen hem zelfs ophalen. Even de aankoopbon in de doos erbij stoppen just in case, en dan komt het helemaal goed. Zij onderzoeken of het onder garantie valt, bestellen dan de onderdelen, vervangen ze en dan kun je hem of ophalen, of laten bezorgen. Verder regelen zij alles met Apple, mits het onder de garantie valt, anders krijg je de gepeperde rekening voorgeschoteld.

Bijdrager
    maclvl

Dan kies ik toch voor de Apple Store in Amsterdam, dan weet ik direct of ze het onder de garantie willen repareren. Ik heb net de “pech” dat het putje op een plaats zit waar het niet direct zichtbaar/storend is. Klinkt een beetje als muggenziften dan, maar nogmaals bij zo’n duur apparaat hoort een perfect scherm.

Bijdrager
    Vincentbosch

Binnen 2 weken (bij geluk 3 ook nog) is DOA periode. Dan doen ze direct vervangen door een nieuwe.

Bijdrager
    maclvl

Tsja, maar dat gaat niet meer op voor mij. Ik zit nu in de 5e week en kwam het bij toeval tegen. Hij hoeft niet perse in z’n geheel vervangen te worden, als het scherm maar wordt vervangen.

Bijdrager
    jafd01

Hi, ik herken dit probleem exact. Ik heb het nu 2 keer meegemaakt op mijn MPPr 15″ (heb ondertussen al 7 keer een nieuwe MBPr gekregen van Apple) het is heel raar de eerste keer kwam ik er na 4 weken achter er zaten paar kleine vlekjes op mijn scherm. Vergrootglas erbij en het zag erzo raar uit, even gekeken op andere mac websites en ja hoor mensen met hetzelfde probleem. Ze noemen het ook mura’s / white spots.

Nou gelukkig woon ik om de hoek van de Apple Store aan het leidseplein. De genius bar jongen zag het ook en vertelde dat ik niet de enige ben die al met dit probleem is langs gekomen. Hij zij dat het techniek van het scherm erg nieuw is en nog vage bugs heeft maarja hij kon of mocht ook niet meer vertellen zo’n gevoel kreeg ik erbij. Nou binnen 2 dagen nieuw scherm.

Dus ik dacht maar eens, laten we maar eens kijken hoelang die meegaat. Vooral ook omdat ik 7 keer een nieuwe MBPr heb gekregen totdat ik bij deze juist het gevoel had. Dit moet een goeie zijn, not. Hop op kantoor heb ik mijn MBPr stil op tafel gezet en aangesloten op de ACD en verder niet meer aangeraakt.

En wat denkje hahah na twee weken ongeveer 3 putjes op verschillende plekken! MBPr is niet verplaatst of dicht gedaan. Weer naar apple en natuurlijk weer vervangen, nu ga ik weer testen hoelang die het vol blijft houden.

Oja waarom ik 7 keer een nieuwe MBPr heb gekregen is als volgt. Ik heb telkens van mijn 14 dagen omruil garantie gebruik gemaakt, daardoor krijg je direct een nieuwe en niet een reparatie aangeboden.

– eerste versie kernel panics om de 10-15 min
    – tweede versie niet werkende trackpad
    – derde versie scherm scharnier zo los dat je laptopscherm heen en weer zwiepte bij elke beweging
    – vierde versie scherm ghosting en bleeding.

Nu had ik echt zoiets van WTF is dit… Aardig chaga zat ik daar in de Apple Store, heb twee verkopers opzoek naar de juiste
    – vijfde versie rubber zat rechts boven niet goed
    – zesde versie rubber zat er gewoon helemaal niet in
    Hahahaha zo stonden we in de Apple Store. Helaas voor mij kut maar voor de medewerkers reden genoeg om nu even iemand van boven erbij te halen.
    Nou toen hebben ze maar 1 doos van achter op de batch gepakt. En deze zevende versie leek goed…

Totdat ik dus nu het pixel burns prob heb, hopelijk blijft dit niet voorduren….
    Dusja Apple zeg het maar Retina problematiek?!

Bijdrager
    MacKevin11

@jafd01
    Je krijgt geen extra vergoeding (bijv een iTunes bon t.w.v. 25 euro) voor alle ongemakken?

Bijdrager
    jafd01

Niks

Bijdrager
    maclvl

Wat een bizarre dag vandaag. Ik haalde mijn macbook weer op bij Amac, na deze uitvoerig gecontroleerd te hebben op krassen bij heb ik mijn handtekening gezet dat de aflevering in orde is. Na thuiskomst zie ik daar toch een kras, die er voorheen niet zat. Bewijs hiervan had ik op de foto’s die door Amac zelf gemaakt zijn tijdens het inleveren van de macbook. Hoe kon ik daar overheen kijken ? Ik had er nog wel met een flashlight van mijn iphone bij gebruikt. Toch heb je geen optimaal zicht in die winkel zelf. De handtekening was gezet en daarmee ook mijn juridische kansen verkeken.

Ik was moegestreden, nu had ik een beschadigde case + scherm. Laat op de middag krijg ik ineens een email van het bedrijf dat ze mijn macbook om willen ruilen, ik had immers die dag nog wel een boze, maar nette, email gestuurd dat ik compensatie wil voor mijn probleem. Ik had dit niet meer verwacht en dat ook nog eens buiten de DAO periode. To be continued…

Bijdrager
    maclvl

Met “het bedrijf”, in de laatste alinea, bedoel ik de verkoper van mijn macbook

Bijdrager
    Rosthls

Ik zit ook met het putjes-in-scherm-probleem.
    Ik had er 2, echter dacht ik dat deze vuiltjes waren, en wreef ik erover met het zwarte bijhorende doekje en nu heb ik krassen op mijn scherm. Het is erg storend. WAT MOET IK IN HEMELSNAAM DOEN?
    Ik heb nog garantie! Maar zal dit wel onder garantie vallen?
    Ik ben echt droevig, zo’n duur apparaat… Ik kan niet nog eens 1000 euro ophoesten voor een nieuw scherm….
    Ik ben radeloos:-?

Bijdrager
    Nora Nora

Leg je verhaal voor aan Apple. Verwijs o.a. naar dit topic en een mogelijk topic op de site van Apple zelf en kijk waarmee ze komen. Kun je daarna altijd nog radeloos worden.

Even langs bij een Apple Store zou ik zeggen, wel afspraak maken!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.