30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    mike.1306

Macbook Pro Retina scherm beschadigd

Hallo,

Ik heb nu sinds een maand de Macbook Pro Retina (2,3gHz). En ik merkte vandaag ineens op dat er 2 stipjes op het scherm zaten. In eerste instantie dacht ik vuil, dus heb ik geprobeerd om het eraf te vegen met het doekje van Apple dat erbij zat. Dit werkte echter niet. Toen dacht ik aan dode pixels maar ik kon de puntjes wel voelen met mijn vingers. Ik ben naar een lokale Apple Premium Reseller gegaan en daar kwamen we erachter dat het een soort hele kleine ‘kratertjes’ waren. Er blijkt dus iets (zandkorrel of stof) tussen mijn scherm en de body van de laptop te hebben gezeten.

Ik keek er nogmaals met goed licht naar en zag dat eigenlijk een hele afdruk in mijn scherm zichtbaar was en dit kreeg ik ook niet meer schoon. Nou is dat nog niet zo storend maar die 2 plekjes in mijn scherm wel. Ze zijn ongeveer pixelgrootte en het lijken dan ook op dode pixels. Valt dit nog binnen de garantie? Ik heb de Macbook bij de Mediamarkt gehaald en ik weet uit ervaring dat ze de laptop dan vaak opsturen en dan ben ik hem 4 weken kwijt, en aangezien ik hem voor mijn studie nodig heb kan ik hem niet zo lang missen. Heeft iemand ideeën wat ik het beste kan doen?

Bijdrager
    Hansi2124

In de vakantie opsturen dan…… Dat scheelt weer, toch?

Bijdrager
    Rolandvbalen

Mocht het onder je garantie vallen kan je hem ook bij een APR opsturen. Hoeft niet bij de MM

Bijdrager
    MacBeer2

Ik zie niet in waarom die niet onder de garantie zou vallen. Jij kan namelijk onmogelijk iets in het schem van je computer stoppen. Zeker het paneel van de Retina MBP zit hartstikke dichtgeseald. Wat er ook tussen zit is er in de fabriek tussengekomen.

Je hoeft niet perse naar de MediaMarkt. De Premium Reseller waar je bent langsgeweest kan je ook helpen. Maar hoe dan ook, je bent je machine even kwijt. Vier weken lijkt me sterk. Volgens mij moet er een hele nieuwe beeldschermunit opgezet worden. De tijd die het duurt om dat onderdeel vanuit Apple te verzenden naar de APR is vaak de tijd die het duurt dat je ‘m kwijt bent. APR’s moeten zo’n onderdeel dat binnen garantie valt binnen een x-tijd monteren en de machine weer klaar afleveren bij jou. En geloof me, dat is geen 4 weken. MediaMarkt is geen APR maar gewoon een reseller, die hoeven ook niet aan zulke strenge eisen te voldoen.
    Gewoon lekker bij je APR langsgaan zou ik zeggen. Die fixen dat voor jou.

Bijdrager
    fatboysmart

Of bij een Apple Authorized Service provider zoals Microfix in Leiden… nog sneller.

http://www.microfix.nl/html/laptop-reparatie-alle-merken.html

Bijdrager
    mike.1306

Ik zie niet in waarom die niet onder de garantie zou vallen. Jij kan namelijk onmogelijk iets in het schem van je computer stoppen. Zeker het paneel van de Retina MBP zit hartstikke dichtgeseald. Wat er ook tussen zit is er in de fabriek tussengekomen.

Ik bedoelde eigenlijk dat bij het dichtklappen van het scherm, er een zandkorrel of iets anders kleins dat wel vrij hard is, ertussen heeft gezeten. Er zit namelijk ook een klein plekje boven de trackpad, precies waar het ook op het scherm zit.

Ik baal er wel enorm van omdat ik juist zo zuinig erop geweest ben en dat er dan door zoiets lulligs een beschadiging op komt dat je eigenlijk niet in de hand hebt. Tenzij je elke keer je laptop schoonmaakt voordat je hem dichtklapt. Iemand enig idee hoeveel zo’n nieuw scherm kost?

Bijdrager
    MacBeer2

Ah dat is anders. Schade van buitenaf valt niet onder de garantie.
    Juist omdat het scherm van jouw machine niet te demonteren valt en in zijn geheel vervangen moet worden zou ik rekenen op een kostenpost van meer dan €1000,- Dit wordt een verzekeringskwestie ben ik bang.

Bijdrager
    Joffry

Heb je niet toevallig met een creditcard betaald ? (6 mnd garantie met een max van € 750 voor PC)

Bijdrager
    vraptor

Waarom wordt er vaak gesuggereerd om naar een APR te gaan voor service/garantie, terwijl mensen ervoor gekozen hebben de Mac bij de mediamarkt te kopen? Wees dan consequent en ga met problemen ook terug naar de mediamarkt…. Of zijn ze dan niet meer zo ideaal?

Gun de verkoop aan de APR, als je van plan bent van hun ervaring/technische dienst gebruik te maken bij problemen.

Sorry, beetje off-topic, maar kon het niet laten.

Bijdrager
    mike.1306
    MacBeer2 op 13 september 2012

Ah dat is anders. Schade van buitenaf valt niet onder de garantie.

Juist omdat het scherm van jouw machine niet te demonteren valt en in zijn geheel vervangen moet worden zou ik rekenen op een kostenpost van meer dan €1000,- Dit wordt een verzekeringskwestie ben ik bang.

Tja dan zit er niks anders op dan gewoon ermee te leren leven. Jammer dat ik dus mijn laptop elke keer schoon moet maken voordat ik hem dichtklap. Slechte zaak..

Ik ga morgen maar even kijken wat de Mediamarkt eraan kan doen, maar ik had inderdaad ook het vermoeden dat het niet onder de garantie zou vallen. Niet geschoten is altijd mis.

vraptor op 14 september 2012

Waarom wordt er vaak gesuggereerd om naar een APR te gaan voor service/garantie, terwijl mensen ervoor gekozen hebben de Mac bij de mediamarkt te kopen? Wees dan consequent en ga met problemen ook terug naar de mediamarkt…. Of zijn ze dan niet meer zo ideaal?

Gun de verkoop aan de APR, als je van plan bent van hun ervaring/technische dienst gebruik te maken bij problemen.

Sorry, beetje off-topic, maar kon het niet laten.

Ik haal eigenlijk al mijn Apple producten bij een APR, maar ik wilde voor een laptop toch wel meer dan 1 jaar garantie en dat bieden ze niet aan. Dus voor al die keren dat ik al extra betaald heb voor hun service vind ik dat ik dan wel een keer met iets bij hen kan komen wat ik daar niet gekocht heb;)

Geblokkeerd
    Anoniem

Wat vraptor zegt. Tegenover de nogal summiere winkelervaring bij de MM (onkundige verkopers, drukte, nauwe gangpaden) staat dat je een tweede jaar garantie erbij krijgt (daar heb je bij een APR in principe ook recht op, maar probeer het maar eens te krijgen). Bij Dixons is dat zelfs drie jaar op bijna alle Apple-producten. Dat scheelt nogal wat met kopen bij een APR – waarvan de service in de praktijk me ook lang niet altijd is meegevallen.

Bijdrager
    Ironis

Als het schade van buitenaf is kan het nog steeds een fabrieksprobleem zijn.
    In het eerste half jaar moet Apple (of wie het apparaat ook ter reparatie aangeboden krijgt) aantonen dat de schuld bij jou ligt. De vraag is of ze dit onomstotelijk kunnen bewijzen. Als jij aangeeft dat dit vanaf dat je hem uit de verpakking hebt gehaald al zo was, moeten zij het tegendeel bewijzen. Als ze geen foto’s hebben gemaakt van het apparaat voor het in de verpakking is gegaan zullen ze dit niet kunnen.

ConsuWijzer:

Bewijslast gebrek product

Een voordeel van garantie is dat u niet hoeft aan te tonen hoe het product is kapot gegaan. Stelt de verkoper of de fabrikant dat u het product zelf kapot hebt gemaakt? Dan moet de fabrikant of verkoper bewijzen dat dit ook het geval is. Bij het recht op een deugdelijk product geldt dit alleen voor de eerste zes maanden na aankoop. Daarna moet u wel zelf bewijzen dat er sprake is van een ondeugdelijk product.

Succes iig!

Bijdrager
    P3RF3CT

Ik heb exact het zelfde met mijn macbook pro retina.
    Ik zag eerst 1 klein pitje, nu keek ik vandaag zag ik er nog een bij was gekomen.
    Ik weet 100% zeker dat ik er niet tegen aan ben gestoten. Ik ben er zo zuinig op, en baal als een stekker.

Mike, ben je al naar de media markt geweest? Ik ben bang dat dit niet onder de garantie valt, maar was wel even benieuwd.

Is er ook iets wat ik op m’n scherm kan smeren zodat het minder zichtbaar is? Ik irriteer me hier verschrikkelijk aan. Vooral met een zwarte achtergrond is het heel zichtbaar, want er schijnt wit licht door heen.

Bijdrager
    Vincentbosch

Dit valt gewoon onder garantie. Ik heb het bij 2 modellen gehad, ik werk nu op de 3e. Het waren bekende problemen bij de eerste leveringen. De witte stippen worden geloof ik “Mura’s” genoemd. Ook een defect moederbord is een bekend probleem. Nu mogen de modellen er geen last meer van hebben.

Gewoon even terug gaan dus, en je garantie claimen. Waarschijnlijk wordt hij opgestuurd en je scherm vervangen, tenzij je binnen je DOA periode zit, of naar de Apple Store A’dam gaat en heel goed kan lullen:wink:

Bijdrager
    P3RF3CT

Ik weet niet of dit een “Mura” is Vincent. Als ik met m’n nagel over het scherm heen ga, voelt het echt als een pitje. nagel blijft enig sinds haken. Had jij dat ook?

Zou geweldig nieuws zijn iig, dan gaat hij vandaag nog terug.

Bijdrager
    Vincentbosch

Ja, je voelt duidelijk iets op het scherm zitten, en wat je ook probeert het gaat er niet af. Dit is precies wat ik had.

Bijdrager
    P3RF3CT

Je hebt zojuist mijn dag goed gemaakt Vincent.

Bedankt voor je informatie!

Bijdrager
    Vincentbosch

Graag gedaan! Hoop voor je dat de service snel is, en je hem met een weekje terug hebt. De reparatie onderdelen zijn tegenwoordig met 1 dag te leveren, en met een beetje goede wil van de monteur zijn ze met 3 dagen klaar, inclusief onderzoek en wachten op bestelling. Ik had hem met 4 dagen terug.

Bijdrager
    Qasim

@Vincentbosch en @P3RF3CT: ik heb het zelfde nu met mijn macbook pro retina. Ik zie en voel een wit puntje in het midden van me beeld.

Hoe is dit bij jullie opgelost?

Bijdrager
    RobbevdM

Mijn 15″ NGMBP is nu al voor de 5e keer kapot, 3 keer het beeldscherm laten vervangen en ongeveer een maand geleden een hele nieuwe macbook gekregen. Helaas nu weer kapot, technische dienst is het aan het onderzoeken maar het vertrouwen in dit product is wel weg.

Bijdrager
    Microfix

Er zijn hier nog wel wat misverstanden over de Apple Mac garantie. Daarom even dit:
    Microfix als ASP (Leiden) of PSP (Amsterdam) geeft namens Apple de garantie waar consumenten recht op hebben. Daarop worden wij door Apple wel gecontroleerd, (en ervoor betaald). Maakt niet uit waar je hem gekocht hebt. Ben je consument en heb je een Nederlandse factuur als consument, dan kan je dus ook in het tweede jaar bij ons garantie claimen, of je hem bij MM, Dixon’s of een APR hebt gekocht.
    Apple kent daarnaast een aantal bekende problemen zoals recent de iMac HDD, moederbord sommige modellen enz. waarbij door hen zelf de garantie over langere periode is gegeven. Soms zelfs 4 jaar!
    Apple beoordeelt onze reparatiesnelheid en kwaliteit voordurend. Als die hoog genoeg is worden we daar ook extra voor beloond. en worden we PSP.

Dus wij doen stinkend ons best om snel en goed te repareren. Dus kom maar op met die defecten. Breng je hem bij een APR dan heb je geen vervoerskosten. (behalve die van je zelf) Bij ons moet je goed verpakken, dan halen we je Mac gratis op en sturen hem op jouw kosten terug. Maar vergeet 1 jaar na aankoop je kopie factuur niet!

Bijdrager
    Daanv

Hallo Robert en Mike, ik heb hetzelfde probleem als jullie. Het voelt alsof er een klein putje in mijn scherm zit en er is een wit stipje zichtbaar. Ik heb geen idee hoe dit komt. Zijn jullie al langs de winkel gegaan? Zo ja hoe is dit gegaan?

Groet,

Daan

Bijdrager
    mike.1306
    Daanv op 03 januari 2013

Hallo Robert en Mike, ik heb hetzelfde probleem als jullie. Het voelt alsof er een klein putje in mijn scherm zit en er is een wit stipje zichtbaar. Ik heb geen idee hoe dit komt. Zijn jullie al langs de winkel gegaan? Zo ja hoe is dit gegaan?

Groet,

Daan

Hey Daan, ik zit nog steeds met het probleem. Ik weet ook niet of ik hem nog op ga sturen omdat ik hem gewoon niet kan missen. Maar het zijn inderdaad een soort putjes/kratertjes en bij een zwarte ondergrond zijn ze duidelijk zichtbaar. Kijk eens op je behuizing of je op het punt waar het putje zit, er ook iets op de behuizing te zien is. Bij mij zie je 2 hele kleine zwarte beschadigingen in het aluminium precies op de plekken waar ook het kratertje in het scherm zit als je het scherm dicht klapt. Kan geen toeval zijn, daar moet iets tussen gezeten hebben. Of misschien was de body al iets beschadigd en dan bij dichtklappen en dan in de tas naar school dat de druk toen te groot is geworden op het scherm? Wat ik al sowieso vanaf het begin had was dat bij een bepaalde belichting, het toetsenbord duidelijk in het scherm te zien is en dat is er ook absoluut niet af te krijgen. Maar zijn er inderdaad al mensen die dit hebben laten repareren?

Bijdrager
    Daanv

Hallo Mike,

Bedankt voor je reactie! Ik heb het even gecheckt en bij mij zijn er op de behuizing geen zwarte plekjes te vinden. Heb wel ondertussen met apple support gebeld en die hebben me door verwezen naar hun reparatie winkels. Ga hier maandag even langs om het daar eens te laten zien. Heb ook nog eens gekeken op een Engelstalig apple forum en daar lees ik meer van dergelijke klachten. Hou je op de hoogte als ik langs de winkel ben geweest!

Bijdrager
    Vincentbosch

Het komt inderdaad door dingen die tussen het scherm zitten. Soms zijn kruimels van (stok)brood al voldoende, of hele kleine zandkorrels. Na 3 nieuwe Macbooks en 1 keer het scherm te hebben laten vervangen geef ik het op. Vorige weer 1 onopvallend plekje ontdekt, ALWEER! Ondertussen zijn het er 3, en ik deed na dat ene plekje al een stoffendoekje tussen body en scherm. Het ligt gewoon aan het glas, en ik geef er al niks meer om. Slechte kwaliteit van Apple!! Echt Slecht!!

Bijdrager
    mike.1306

Ja ik heb er nu ook een stofdoekje tussen liggen. Sindsdien ook geen nieuwe puntjes meer gespot. Maar is een zandkorreltje sterk genoeg om het scherm + de aluminium behuizing te beschadigen? Het is namelijk niet dat ik op de laptop ben gaan zitten, maar het is denk ik vermoedelijk of tijdens het reizen gebeurt of het zat er al vanaf het begin in, en heb ik het niet meteen gespot.

Bijdrager
    Vincentbosch

Hoe zacht je hem ook dicht doet, zelfs een zand korreltje oid kan gewoon een plekje maken in dit scherm. Dat krijg je er dus van als je een toplaag glas weglaat. Of dit in de behuizing ook zo is geloof ik niet. Het is bij mij tenminste niet zo, en uit natuurkundig oogpunt zou dat niet moeten kunnen met de “kracht” waarmee het scherm dicht gaat. Misschien was het iets anders dan een korreltje zand?

Maar wees gerust; je verdriet wordt woede, en die woede verdwijnt na een poos vanzelf. Je geeft er dan niks meer om en hoopt alleen maar dat gen 2 van de MBPr deze kinderziektes niet meer heeft!!

Bijdrager
    P3RF3CT

Ik heb de laptop vrijdag weg gebracht. Ik kon hem niet eerder missen ivm werk.
    Ik had inmiddels 4/5 puntjes in m’n scherm.

Kijk ook uit met het schoonmaken/vegen van het scherm! Ik ven tijdens het schoonvegen met mijn nagel langs het scherm gegaan.
    Resultaat 3 grote DIEkrasse

Bijdrager
    P3RF3CT

Ik heb de laptop vrijdag weg gebracht. Ik kon hem niet eerder missen ivm werk.
    Ik had inmiddels 4/5 puntjes in m’n scherm.

Kijk ook uit met het schoonmaken/vegen van het scherm! Ik ben tijdens het schoonvegen met mijn nagel langs het scherm gegaan.
    Resultaat 3 grote DIEPE krassen in m’n scherm. Ik raakte het scherm nauwelijks aan.
    Ik word er zo moe van. Het scherm is prachtig, maar hier is gewoon niet mee te werken.
    Ik durf het niet eens meer schoon te maken.

Ik laat wel even weten of Apple m’n scherm vervangt.
    Sorry voor mijn late reactie

Bijdrager
    P3RF3CT

Ik heb mijn laptop na 10 dagen gerepareerd terug gekregen!
    Heb hem naar iCentre gebracht en die hebben geweldige service.
    Je word constant op de hoogte gebracht waar de laptop is en wat er mee gebeurd doormiddel van sms/email.
    Ik raad iedereen aan om hem daar heen te brengen, je hebt hem dan sowieso binnen 2 weken terug.

Dus de pitjes/pixels in het scherm worden gewoon vervangen!!

Succes er mee allemaal

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.