5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    zwartevijvers

Macbook Pro (retina 2014) kan soms opstartschijf niet vinden

Vorige week kocht ik 2e hands een macbook pro 2014. Meteen viel mij op dat er een paar problemen zijn:

– De backlight kan soms niet veranderd worden, dit probleem lost zichzelf op door het beeldscherm op en neer te bewegen.

Een groter probleem: de macbook kan de SSD niet vinden… Dan krijg ik het mapje met het vraagteken, na enkele uren vind hij de schijf dan weer wel.

De SMART status van de schijf geeft aan dat deze ‘verified’ is en met blackmagic disk speed test krijg ik normale resultaten.

Het is op de meest random momenten dat hij onvindbaar is, maar vaak na een nacht uit of in sluimer te staan.

Bijdrager
    Rick

Eerste punt wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat het scherm ooit is vervangen door een non-OEM exemplaar. Zit er een originele Apple SSD in? De klachten lijken op die van een aftermarket SSD (met adapter). Als je hier de volle prijs voor hebt betaald zou ik mijn geld terug vragen…

Bijdrager
    zwartevijvers

De SSD is, voor zover ik kan oordelen, origineel. Eén stickje, gemaakt door samsung.

Zou het iets kunnen zijn met de sluimerstand? Dat de SSD dan “in slaap” is ofzo

Als ik ‘m volledig uitschakel en dan heropstart dan lijkt er weinig aan de hand te zijn, de problemen doen zich vooral voor wanneer ik de mac gewoon dichtklap.

Bijdrager
    zwartevijvers

<p class=”cite”>zwartevijvers op 24 juni 2020 om 13:35</p>
    Als ik ‘m volledig uitschakel en dan heropstart dan lijkt er weinig aan de hand te zijn, de problemen doen zich vooral voor wanneer ik de mac gewoon dichtklap.

Nope, dat is het ook niet. Het lijkt vooral tijdsgebonden te zijn… na een tijd gaat ’t sowieso raar doen. Feit is wel, eens ik in het systeem geraakt ben is er niks aan de hand. Alles draait heel snappy en soepel, zelfs zwaardere audioprojecten in Ableton of Logic.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als bij opstarten geregeld die map met vraagteken verschijnt kan de Mac geen (goede) opstartvolume vinden.

Dit betekend meestal dat als er wel een volume is met een correct OS erop de Mac dit steeds ‘vergeet’.

Dergelijke gegevens bevinden zich in het PRAM / NVRAM geheugen en als dit corrupt is, is een reset nodig.

Als je nu goed kon opstarten ga dan naar systeemvoorkeuren en selecteer daar het opstartvolume (ook als dat al geselecteerd lijkt te zijn).

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.