5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    maximiliaan

Macbook Pro Retina 2012; Waarom op geïntegreerde graphics gebruiken?

Hallo,

Allereerst, iedereen op OMT een gelukkig nieuw 2014!

Ik heb al ongeveer 3 maanden nu de Macbook Pro Retina 15 inch versie met de Nvidia Geforce GT 650 M.
    Nu merkte ik dat soms een Youtube filmpje bv een beetje framedrops heeft omdat hij op Intel HD graphics 4000 staat.

Apple zegt zelf dat ze bepalen wanneer de bepaalde graphics kaart gebruiken. Maar dit werkt bij mij niet erg goed. Als ik Adobe Premiere CC bijvoorbeeld gebruik schakelt hij niet over naar NVIDIA, terwijl dit natuurlijk wel zou moeten.

Nu is er een programma GfxCardStatus en dan kan je zelf wisselen tussen de graphics die je wilt.

Ik vroeg me af waarom je eigenlijk de Intel graphics zou willen gebruiken als je die NVIDIA kaart hebt.
    Kost die NVIDIA bijvoorbeeld meer batterij of meer CPU kracht?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Sweebee

De nvidia kaart slurpt aanzienlijk meer stroom, vandaar dat de interne videokaart altijd gebruikt wordt als de oplader niet is aangesloten.

Bijdrager
    jocjan

Volgens mij is dat niet waar. Je kan bij activiteitenweergave zijn en als ik zware programma’s gebruik op batterij word toch mn nvidia gebruikt.

Bijdrager
    Verdult

Je kan in je system prefrences er ook voor kiezen om je automatisch switchen uit te zetten. Ik had een probleem dat een programma niet werkte op de Intel HD graphics 4000 en heb het daarom uitgeschakeld.
    system prefrences > Energy saver > Automatic graphic switching.

Bijdrager
    Buzz

De werking van de automatic graphics switching optie is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk is het afhankelijk van een aantal factoren en maakt Apple aanpassingen per MacBook Pro model en per OS X versie.

Wat ik heb kunnen vinden is dat in ieder geval altijd de discrete high-end graphics chipset gebruikt wordt als een applicatie OpenGL gebruikt, als je een extern scherm hebt aangesloten of als je Rosetta gebruikt, :
    http://support.apple.com/kb/TS4044
    http://support.apple.com/kb/HT4110

Apple zegt dat de batterij langer meegaat als je de optie voor Automatic Graphics Switching in de Energy Saver Preferences gebruikt. Dat betekent dus dat wat Sweebee zegt niet juist is.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.