30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    Ohmarinus

Macbook Pro Retina 15" SSD opslagruimte?

Hi guys, tussen de macs opgegroeid, maar nu alweer zo’n vier jaar zonder laptop..
    Besloten de rMBP 15″ te kopen, de versie zónder dedicated graphics card.

Nu, omdat ik al een tijdje uit de running ben kwa laptops zit ik een beetje te dubben of ik voor de 256Gb of de 512Gb SSD moet gaan.

Voor zo ver ik iets heb kunnen vinden over dit topic, is een laptop met een fysieke HDD en 16Gb, trager dan een laptop met een SSD en 4Gb.
    Aangezien ik alleen verstand heb van de verouderde HDD’s heb ik echt geen idee ook of ik het ramgeheugen moet upgraden..

Momenteel studeer ik (Architectuur en ga overstappen naar industrial and product design), en daar werk ik met Rhino (3D/Solid Modeler/etc), Photoshop, Indesign, Illustrator, Bridge, verder doe ik aan 3D-printing, dus daar zit ook wat software in, maar dat zijn geen zware pakketen.
    Hierbij maak ik muziek mixjes, hou ik een website bij (Dus Dreamweaver), speel ik af- en toe nog een potje Diablo 3, en Planeshift (een kleine MMORPG).

Hiernaast fotografeer ik al mijn werk en is fotografie ook een groot deel van mijn besteding van de HD, naar fotografie ook film, maar dit zijn veelal bestanden van 500mb tot 2Gb.

Wat zijn jullie ervaringen met harde schijven van 256Gb en 512Gb? Ik kan me niet voorstellen of ik het snel vol krijg of niet, maar ik denk dat het beter is om er nu even goed over na- te denken, in plaats van dat ik straks met een laptop zit waar ik de opslag niet bij kan vergroten!

Verder heb ik het idee dat 8Gb werkgeheugen momenteel meer dan genoeg is, ik heb nog nooit met meer dan 4Gb gewerkt tot mijn laatste laptop, die had 10Gb, maar om heel eerlijk te zijn heb ik NOOIT verschil gemerkt tussen de 4Gb en de 10Gb. Dus in principe lijkt 8Gb me voldoende. Naar wat ik heb gelezen, en gezien in tests, versnelt een SSD de laptop dermate veel, dat 4Gb + SSD ongeveer hetzelfde voelt als een HDD +16Gb.

Benieuwd welke opslagruimte jullie zelf hebben en waarom jullie wel/niet voor de 512Gb SSD hebben gekozen.

Groetjes,
    – Marinus

Bijdrager
    TheBigZ

Geheugen: 16GB (+€200), Opslag: 512GB (+€300), totaal: €2529.
    Waarom? Achteraf uitbreiden kan niet.:(

Bijdrager
    Ohmarinus

Well, ik weet dat je achteraf niet meer kan upgraden, maar de vraag is of je het ook echt nodig hebt.. Ik zou de opslag eerder nodig hebben dan het werkgeheugen denk ik. Helaas ben ik nog een paar jaar student en betaal ik alles helemaal zelf, als ik alle opties zou kunnen betalen had ik dat heus gedaan;)

De vraag is meer of het echt nodig is, en ik ben benieuwd wat jullie doen/hebben gedaan. Voor jou (TheBigZ) is het duidelijk, en zo zie ik het ook, maar aan de andere kant, als iets overkill is, dan bespaart dat me wel geld in de toekomst.

Bijdrager
    Ohmarinus

Over het geheugen vond ik dit:

“Apparently, it’s much less important these days, as the SSDs now can stream anything. It used to be that with memory intensive apps you would get drop-outs and all sorts of warnings/errors. You just don’t see that now. Most apps have been updated to stream off the fast flash drives.”

Bovendien ga ik er van uit dat ik na drie jaar geen applecare meer heb, mocht er dan nog iets stukgaan, dan is ‘ie gewoon meteen ‘bricked’. Het lijkt me niet betaalbaar om hem daarna nog te laten repareren, dus ik kan er wel van uitgaan dat ik hem vijf jaar wil gebruiken, maar ik denk niet dat de machine na de applecare nog lang blijft leven. Tot nu toe zijn al mijn machines vrij kort na het aflopen van Applecare overleden:)

Vraag me gewoon oprecht serieus af of het wel echt zin heeft om meer opslag en werkgeheugen te plaatsen, of dat de meeste mensen het alleen maar doen om een beetje te patsen;)

Bijdrager
    Xcode

In termen van performance maakt de SSD gewoon een significant groot verschil (rond de 700MB/s lezen en schrijven van bestanden). Als je met zeer grote videobestanden werkt, dan is 256GB misschien snel te weinig, maar waarom koop je er dan niet gewoon een 1TB externe HD bij? Is helemaal leuk als je er een met Thunderbolt-aansluiting koopt (maar is tegelijkertijd weer wat aan de prijs). En wat betreft 4GB of 8GB werkgeheugen, hoe meer hoe beter. Ik zou minimaal 8GB nemen, misschien heb je dat nu niet nodig maar in de nabije toekomst zeer zeker wel. Zeker als je met zware programma’s werkt, is het geen overbodige luxe.

Bijdrager
    Ohmarinus

Hi Xcode, thanks voor je reactie, er zit standaard al 8Gb in, inderdaad de SSD zou ik groter kunnen nemen. ik heb een maandje terug een 3Tb Externe schijf gekocht om backups mee te maken en dat ding heeft dus USB 3.0 wat op zich ook al ontzettend snel gaat. Niet om vanaf te werken, maar zeker goed om veel mee te back-uppen.

Is er ergens een duidelijk overzicht van wat bepaalde programma’s en wat het Os inneemt op de harde schijf?

Tot nu toe heb ik het altijd gered met 4Gb ram geheugen dus in principe zie ik de combi van SSD en 8Gb ram al als een significante upgrade die vast ook nog wel even een tijdje ermee door zou kunnen.

(Ik heb gekeken naar de teardown van de nieuwe macbook en het lijkt erop alsof er op den duur misschien wel SSD’s beschikbaar komen die hierin kunnen als vervanger, maar het is een vrij ongebruikelijke connector heb ik begrepen.)

Al met al probeer ik te begrijpen waarom ik me dit afvraag, het is sowieso een grote stap om van mijn huidige computer naar de Macbook over- te stappen, omdat het verschil al zo groot is met de standaard Macbook pro retina 15″ is het dus moeilijk om me echt te kunnen inbeelden wát ik nou precies nodig heb.

Bijdrager
    Xcode

Ik heb vorige week de overstap gemaakt van een 13-inch MacBook Pro uit 2009 naar een nieuwe MacBook Pro en het verschil is echt fenomenaal te noemen. Vooral de SSD is daar verantwoordelijk voor.

Ik lees overigens net dat het hele CS6 pakket zo’n 16GB aan ruimte inneemt. Maar om fatsoenlijk te werken met deze programma’s, is het geen overbodige luxe om ten alle tijde nog genoeg extra schijfruimte (á 10GB) te hebben voor werkbestanden, caches, e.d.

Bijdrager
    AppelJuice
    TheBigZ op 29 oktober 2013

Geheugen: 16GB (+€200), Opslag: 512GB (+€300), totaal: €2529.
    Waarom? Achteraf uitbreiden kan niet.:(

En dan heb je voor nog weer 100,- een extra grafische kaart en een snellere processor… Als je dan toch geld aan het uitgeven bent!

Bijdrager
    Ohmarinus

En dan heb je voor nog weer 100,- een extra grafische kaart en een snellere processor… Als je dan toch geld aan het uitgeven bent!

Haha, precies wat ik dacht;)

Ik denk dat ik voor de standaard versie ga, misschien dat ik nog wel de SSD groter kies, maar verder denk ik dat het wel een solide keus is. Weet het nog steeds niet over die SSD hoor. Morgen ga ik langs bij de Apple store op het Leidscheplein.

Bijdrager
    Ohmarinus

Heb er nog even over geslapen, en ik lees net op de applestore het volgende bij Geheugen:
    “MacBook Pro met Retina-display wordt standaard geleverd met maximaal 8 GB 1600-MHz geheugen. Het geheugen is in de computer ingebouwd. Als je denkt dat je in de toekomst meer geheugen nodig hebt, is het daarom belangrijk het geheugen bij aankoop alvast uit te breiden.”

Bij SSD optie staat er alleen dit:
    “MacBook Pro wordt standaard geleverd met flashopslag. Flashopslag bevat geen bewegende onderdelen, reageert sneller en is duurzamer.”

Ik gok dus dat er de komende jaren misschien wel optioneel de SSD vergroot kan worden.

Verder, als je SSD vol raakt, kun je als gebruiker bestanden wissen/backuppen om weer ruimte te creëren. Dit kan bij ram geheugen niet, dit is echt alleen iets fysieks.

Beste idee is denk ik dus om voor 16Gb Ram te gaan en 256Gb SSD. Klinkt logisch toch?

Bijdrager
    Nic

Ja.
    Er is een kleine kleine kans dat bijvoorbeeld OWC ooit met een SSD-uitbreiding komt, maar zelf het werkgeheugen uitbreiden is uitgesloten.
    Daarnaast kun je met 256GB wel even vooruit, en externe USB 3.0 schijven zijn goed betaalbaar.

Bijdrager
    Ohmarinus

Al ben je voor een SSD (480Gb) van OWC wel $575 kwijt:

Dan is de upgrade van het geheugen in de applestore van €275 ineens niet zo duur meer;)

Bijdrager
    applelover

Ik zou in jouw geval dan gaan voor de 512 GB SSD en 16 GB RAM.
    Maar ik weet natuurlijk niet wat jouw budget is.

Bijdrager
    Nic
    applelover13 op 30 oktober 2013

Ik zou in jouw geval dan gaan voor de 512 GB SSD en 16 GB RAM.
    Maar ik weet natuurlijk niet wat jouw budget is.

Dan kun je net zo goed het topmodel rMBP nemen: 512GB SSD, 16GB werkgeheugen en gelijk een flink betere videokaart.:roll:
    Moet je wel een nier verkopen.

Bijdrager
    SunKeeper

Als je er inderdaad vanuit gaat dat je de machine over 3-4 jaar alweer gaat vervangen zou ik niet investeren in een geheugenuitbreiding. Zeker in combinatie met de SSD vraag ik me af of je veel prestatieverschil gaat merken met 16 GB erin. OS X Mavericks maakt gebruik van geheugencompressie.

Als je er dan toch een uitbreiding op wilt toepassen, pak dan de 512 GB SSD, al zal het niet nodig zijn om er fatsoenlijk de dingen op te kunnen doen die je opnoemt. Meer ruimte is makkelijker om veel bestanden direct voorhanden te hebben zonder gesleep met externe harddisks.

Ik werk zelf al een paar jaar met 8GB RAM onder Lion en Mountain Lion en dat gaat prima, zelfs met een harde schijf. Ik heb niet veel bijzondere apps, maar apps die ik gebruik zijn eigenlijk altijd actief. De keren dat ik op een jaar mijn Mac herstart zijn ongeveer op twee handen te tellen.
    Als ik het vergelijk met Windows-machines heb ik op mijn Mac niet eens door dat er een harde schijf in zit i.p.v. een SSD.

Bijdrager
    Ohmarinus

Het is de instapversie geworden met de gt 750M, na lang wikken en wegen toch de beste oplossing voor mijn toepassing en als ik in de toekomst meer wil doen met de macbook, dan kan dat prima.

Bedankt voor de reacties, ben bijna thuis, dan kan ik fijn gaan spelen!

Bijdrager
    TheBigZ

Prima keuze. Veel plezier ermee!

Bijdrager
    Ohmarinus

Als iemand nog vragen heeft over het model of dat ik bepaalde dingen kan checken/testjes kan doen: Let me know!:)

Bijdrager
    AppelJuice
    Ohmarinus op 30 oktober 2013

Het is de instapversie geworden met de gt 750M,

Goeie keus, deze “instap” versie heb ik n.l. ook….;)

Mijn eerdere opmerking over het geld uitgeven was ook een beetje cynisch van toon, ik vind namelijk dat deze versie meer value voor money biedt dan de lichtere 15″ MacBook. Mijn min. voorwaarden waren 16GB Ram en 512 opslag en dan heb je in de versie met extra kaart een completere MacBook.

Bijdrager
    Ohmarinus

AppleJuice, heb jij ook de ervaring dat je bij het gebruik van de videokaart zo’n heet toetsenbord krijgt dat het gevoelig is voor je vingers? Verder vind ik de accu toch snel teruglopen. Beetje browsen via wifi, accu is meer oietd van 5/6 uur ipv 8/9.

Twijfel of ik niet moet ruilen voor de versie zonder gt750m. Is het alleen bij mij dat hij zo heet wordt? En wat is normaal? En wordt de Iris pro chip dan ook zo heet?

Bijdrager
    AppelJuice

Ik heb nog niet het idee gehad dat het toetsenbord echt te heet werd. vwb de batterij duur, heb ik eerlijk gezegd nog niet echt geklokt. Voor mijn gevoel is het vreselijk lang;)

Je overweegt om een stap terug te doen? Ik vermoed dat ook de uitvoering zonder 750m gewoon “heet” wordt dat hoort er bij zeg maar.
    Ook vwb de batterij duur zal het vrij weinig uitmaken vermoed ik.

Bijdrager
    Mark18

Ohmarinus, Ik zit op dit moment met hetzelfde dilemma als jij had. Jij hebt hem nu een paar maandjes in gebruik en ik ben ontzettend benieuwd naar wat jouw ervaringen zijn op gebied van snelheid. Heb je bijvoorbeeld het gevoel dat je beter 16 gb geheugen had kunnen gebruiken, of is 8 gb ram voldoende? Ik hoor graag van je.

Bijdrager
    Frank Visser

Ik heb even geleden ook een topic gestart welke mbo-r voor mij de juiste keuze zou zijn. Na 50 reacties van mensen en mij ben ik benieuwd naar jou ervaringen! Ik zit erg te twijfelen tussen een geupgrade 13” of de standaard 15” die jij nu hebt.

Ik zal hierop ook het adobe CS 6 pakket gebruiken, niet meer zo intensief als nu.
    Maar wil het wel soepel draaien, ben benieuwd wat jou ervaringen zijn met deze programma’s als je die geïnstalleerd en gebruikt hebt!

Veel plezier met je aankoop! Ik moet nog 4-5maandjes wachten..:(

Bijdrager
    Mark18

Frank Visser, weet je zeker dat je nog een paar maandjes wilt wachten? Volgende week begint bij Media Markt de BTW-actie. Dan is de standaard 15″ nog maar €1652,- Scheelt bijna €400,-. Succes!

Bijdrager
    Frank Visser

Ik wil zeker niet wachten, en ik kan niet wachten..
    Gelukkig krijg ik 10% korting, dus is die van 2029,- nog 1826,- voor mij.
    Maar via MM is die straks nog goedkoper.
    Maar al eerder gezegd in mijn topic, 3 vakanties moeten betalen, en geld voor rijbewijs apart gelegd.
    Dat allemaal in de afgelopen 2 maand. Ben ook maar een student:) Wordt helaas dus pas in de zomervakantie..

Bijdrager
    Mark18

Ik ben ook student;) Ik dacht, zal je even inlichten over de Media Markt actie..
    Maar jij gaat de basis 15 inch nemen??

Bijdrager
    Frank Visser

Dan weet je hoe het is om niet altijd geld beschikbaar te hebben:)
    Toch bedankt, misschien wist ik het niet en had het wel gekund!

Twijfel tussen 3 modellen;

13” – 2,4 > 2,9 ghz, 8GB met 256 GB voor 1407,-
    13” – 2,6 > 3,1 ghz, 8GB met 512 GB voor 1683,-

15” – 2,0 > 3,2 ghz, 8GB met 256GB voor 1826,-

Weet niet zo goed wat bij mij past, of welke specs ik echt nodig vindt. Wil er wel zeker 4 jaar, misschien 5 mee voorruit.
    Maar ook zonde om een dure macbook te kopen voor boel geld en dat je het net niet vindt, of dat ie zwaar over powered is terwijl je daar veel extra geld voor neergelegd hebt.

Bijdrager
    Mark18

Ik weet het dondersgoed:roll:
    Ik zit dus precies met hetzelfde. Ik wil alleen sws een 15 inch. dus ik twijfel tussen die 2 modellen. Ik vraag me af of ik 16 gb ram + een extra videokaart wel nodig heb.

Bijdrager
    Frank Visser

Liefste neem ik ook een 15” model, maar hoe minder kosten hoe beter, ofcourse.
    Toch denk ik dat de standaard 15” ruimschoots voldoet aan redelijk zware taken.
    Wat voor taken verwacht jij te gaan uitvoeren?

Ik zelf vooral tekstverkering, internetten, mail en niet (meer) dagelijks Adobe CS 6 suite.
    Want alleen daarvoor heb ik wat meer kracht nodig.

Bijdrager
    jamesbluewebsites

Baseline 15″ nemen en een 1TB externe kopen (das t handigst, kan je daar alle projecten, ontwerpen en weet ik veel wat op zetten)
    Dan gaan al je programmas en OSX op je SSD

Hoppa Snel, Ruimte

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.