10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    zephyris

MacBook Pro (Retina, 15-inch, eind 2013) roze/witte vakjes bij exporteren foto's

Hoi!

Ik heb een MacBook Pro (Retina, 15-inch, eind 2013), nu iets meer dan vier jaar in gebruik, en sinds een maand krijg ik af en toe, wanneer ik veel foto’s exporteer vanuit Lightroom, roze blokjes op het scherm. Dit verdwijnt na enkele seconden weer.

Al lang heb ik dat witte gedeeltes roze kleuren, maar dit met de blokjes is nieuw. Weet iemand wat dit is, en of ik het kan laten repareren en hoeveel dat dan ongeveer zou kosten? Ik ben zelf helaas niet technisch genoeg en kom met mijn gegoogel niet veel verder dan dat het eventueel de grafische kaart kan zijn.

Hieronder een foto. Dankjewel alvast!

Bijdrager
    Moriarty

Dat lijkt op een probleem met je videochip – voor prijzen verwijs ik je naar een Service Provider maar dat gaat welk serieus centjes kosten als dat idd defect is.

Bijdrager
    Dieter_31

Best dat je een nieuwe aanschaft want moederbord moet sowieso vervangen worden als dat zo is.

Bijdrager
    Shmoo

Dat zal idd. een nieuwe computer worden. Laten maken gaat nooit lonend zijn voor een machine van 5 jaar oud.

Bijdrager
    Brombeer

Zie hierboven.

Maak een backup en vervang de machine, want die gaat dit (zeker bij zomerse temperaturen) steeds vaker en sneller doen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

het lijkt inderdaad op een fout in de videokaart, maar voordat je je computer eruit gooit zou ik dat eerst verifiëren.

Ik heb zoiets ook gehad op een oudere computer, niet met lightroom maar als ik vanuit Photoshop naar de “open” of “bewaar” dialoog ging of zoiets dergelijks. Dat is weer verdwenen na een update. Ik wil maar zeggen: het lijkt hardware gerelateerd, maar het kan ook software, bijvoorbeeld lightroom in combinatie met een driver zijn.

Dat zou ik eerst proberen uit te sluiten. Is het gekomen bij een upgrade van Lightroom? Is er een nieuwere versie beschikbaar? Zit er in lightroom niet een instelling in de preferences voor al dan niet gebruiken van de “graphics processor”?

Heb je al bij Adobe gekeken? https://helpx.adobe.com/nl/lightroom/kb/lightroom-gpu-faq.html

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 4 weken geleden door  EagerB0bNerd.
    • Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 4 weken geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    KarelWillem

En dit gebeurt alleen vanuit Lightroom?

Probeer eens ergens anders een batch foto’s te verwerken (in Apple Foto’s bijvoorbeeld).

Bijdrager
    pruus

Ik heb dit bij een beta versie van High Siërra gehad in de voorvertoningen. Of het een pdf, image was. Rare strepen. Gemeld in de feedback. En nu zie ik het niet meer. Als je constant gekleurde strepen of andere rare dingen op het scherm ziet, dan lijkt het zeker te maken te hebben met de grafische kaart. Dus melden, opletten, want misschien komt het vaker voor bij een bepaalde serie. Dan kan het wellicht verholpen worden, onder service.

Bijdrager
    zephyris

Bedankt voor alle reacties! Ik ga alle software-opties even langs, en alle tips uitproberen. Het is tot nu toe echt alleen bij Lightroom, en ook maar af en toe, maar dat is ook het enige ‘zwaardere’ programma waar ik gebruik van maak.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

je kan ook nog de Apple hardware test doen.

Zoals ze in dat artikel zeggen: “als die niks vindt is er niks aan de hand”

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.