21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    JoopJoopJoop

MacBook Pro restarts

Macbook Pro 15″ early 2013.

Laatste tijd wat spontane restarts.

Kan de accu hier de oorzaak van zijn?

Iemand die hier iets in herkend?

CoConutBattery meld: Design Capacity 8460, 61,3%, Cycle Count 319

Bijdrager
    Jeddes

Kan zijn, even naar het aantal ampere kijken van de accu. Maar spontane restarts kunnen werkelijk allerlei oorzaken hebben….

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat zegt het system log (te bekijken via het ‘console’ programma) als je naar het tijdstip gaat waarop de herstart plaatst vond?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@jeddes,

De accu is ongeveer 5 A.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@hendrik ijzerbroot,

Het lijkt er op dat op de tijdstippen van de herstarts een windowserver crash geweest zou zijn.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Aangezien de windowserver verantwoordelijk is voor alles wat met een venster wordt gedaan (zoals verplaatsen, re-size, of de inhoud veranderen) zou je eens op moeten letten of de spontane herstart optreed bij een specifieke handeling of dat het volkomen willekeurig is. In het eerste geval heeft het dan misschien met de applicatie te maken die je op dat moment gebruikt, in het tweede geval wordt het natuurlijk een stuk lastiger.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@hendrik ijzerbrood,

Het treedt op wanneer er een shermdimmer aktief is, niet een van Apple maar wel een die al jaaaaaren prima werkt.

Je zoekt het dus niet in de richting van de accu? omdat die inmiddels ruim 5 jaar ‘oud’ is.

CoconutBattery zegt “check battery” maar geeft niet aan hoe of waarop/waarmee…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik kan mij voorstellen dat een Macbook uitvalt door een slecht werkende batterij en dan uit blijft want een herstart zou dan weinig nut hebben.

Maar ter controle: Staat de MacBook op het lichtnet als hij spontaan opstart of gebruikt hij dan alleen de batterij?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@hendrik ijzerbroot,

De computer “hangt” altijd aan het lichtnet..

Hoe zou je de accu kunnen testen???

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het lijkt me sterk dat het aan de batterij ligt als de stroom van het lichtnet komt op het moment dat er spontaan ge-herstart wordt.

In ieder geval heeft volgens Apple jou batterij een maximale cyclecount van 1000. De batterij is dus nog niet “op”.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@hendrik ijzerbroot,

Bedankt voor de info wat betreft de maximale cyclecount, mijn cyclecount is dus maar een derde van het maximum, terwijl hij toch ruim 5 jaar oud is.

Ben wel van plan om de accu opnieuw te calibreren.

Nu maar zoeken naar de oorzaak van de windowserver crashes.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@all,

Het opnieuw calibreren heeft wel veel verbetering gegeven voor de accu, aanrader..

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>
    JoopJoopJoop op 6 juni 2019 om 15:38</p>
    Het treedt op wanneer er een shermdimmer aktief is, niet een van Apple maar wel een die al jaaaaaren prima werkt.

Welke schermdimmer is dat precies?

En heb je nu nog steeds herstarts na het calibreren? Zo ja, post hier eens de Etrecheck log, misschien staan daar wat hints in.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@koen,

Sinds Etrecheck geld kost gebruik ik het niet meer.

de schermdimmer heet Fliqlo.

Na de accu calibratie is de capaciteit van 61,3% naar 93.8 % geggaan.

macOS zegt nog wel “*onderhoud vereist” en dan dat accu naar een service centre moet, maar zegt niet wat er daar dan mee gaat gebeuren…, gaat men die dan ‘repareren’? lijkt me onzin…

* elders op het net vind ik: accu VERVANGEN!

Inmiddels is het feest hier, na een volledige herstart, is “onderhoud vereist” verdwenen… 139 euro verdiend, sorry TIM.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Etrecheck maakt een moment opname van je systeem. Als op dat moment geen spontane herstart plaatsvindt zegt het niet veel over dat probleem. Maar het system log wordt constant bijgewerkt tot aan het moment van de herstart dus daar heb je veel meer aan ook al vinden de meeste mensen dat het lastig leest.

Ik heb even via RoaringApps gekeken of jou schermdimmer compatible is met je (huidige) OS versie maar het blijkt dat er geen data bekend is over hoe Fliqlo zich gedraagt onder 10.10 t/m 10.14 Kennelijk wordt het weinig gebruikt. De huidige versie werkt vanaf 10.7 en de laatste update geeft ondersteuning voor 10.8 maar aangezien we nu bij 10.14 zitten is het geenszins zeker dat de compatibility nog steeds 100% is. (Het “read me” bestand is van 2013 dus het lijkt erop dat Fliqlo al tijden niet is ge-update.)

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@hendrik ijzerbroot,

Ik gebruik Fliqlo zelf met 10.14.5 geen probleem..

Vind het erg leuk wil niks anders…

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 7 juni 2019 om 16:18</p>
    Etrecheck maakt een moment opname van je systeem. Als op dat moment geen spontane herstart plaatsvindt zegt het niet veel over dat probleem.

Klopt, maar er kan altijd een hint in zitten waarom die herstart optreedt.

@joopjoopjoop: je kunt Etrecheck nog altijd gratis gebruiken om je systeem te testen. Je hoeft alleen te betalen voor extra functies.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is toch wel erg lastig om een ‘hint’ te vinden in het Etrecheck log als het probleem zich niet voordeed, vooral als je bedenkt dat een spontane herstart niet eenduidig is maar tal van oorzaken kan hebben. Het kan zelfs het gevolg zijn van een combinatie van twee processen.

Bijdrager
    koen

Of zelfs 327 processen 😀

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Kan ook, maar dat is staatsgeheim. 😀

Bijdrager
    Rick

Geen idee of je er ondertussen al uit bent, maar dit lijkt op een bekend probleem met de late 2013 en early 2014 15″ MacBooks. De stroomvoorziening voor de CPU gaat problemen geven als hij naar een low power state probeert te schakelen. De beste oplossing is om de FET drivers te laten vervangen. Ik doe dit soort werkzaamheden dagelijks met mijn eigen bedrijfje.

Wat voorlopig ook schijnt te werken is NocrashMBP van RealMacMods. Ik heb hier zelf echter geen ervaring mee.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.