15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    hbraamhaar

MacBook pro reboot uit het niets, strepen op scherm en start niet meer op

Hallo allen,

mijn MacBook pro viel gisteren tijdens het internetten opeens uit. Hij reboot zichzelf en vervolgens krijg ik vreemde strepen in het startscherm met het Apple logo (zie afbeelding). Nadat de balk 3/4de is gevuld knalt hij naar een grijs/wit scherm waarna deze loop zich herhaald. Tijdens de software test kreeg ik de melding 4HDD/11/.. SATA(0,0).

Vervolgens heb ik mijn oude HDD in de MacBook gezet. Ik verwachte dat dit het probleem zou verhelpen. Maar helaas, zelfde probleem. Ik kreeg wel de keuze uit de gebruikers maar na het kiezen weer het witte/grijze scherm.

Ik wou rebooten met Apple + D om wellicht te renoveren maar dit scherm kan ik niet meer benaderen. Hij schiet dan door naar het scherm mer het Apple logo.

Iemand bekend met dit soort problemen en eventuele oplossingen?

Alvast bedankt!

Strepen

Bijdrager
    McPim

Die test waarschuwing lijkt een bug (zie hier) en heeft er waarschijnlijk niets mee te maken. Mijn eerste gedachte bij vreemde strepen en zomaar uitvallen is een videokaart probleem.. Wat is het model/jaartal?

Bijdrager
    hbraamhaar

<p class=”cite”>McPim op 4 augustus 2019 om 20:44</p>
    Die test waarschuwing lijkt een bug (zie hier) en heeft er waarschijnlijk niets mee te maken. Mijn eerste gedachte bij vreemde strepen en zomaar uitvallen is een videokaart probleem.. Wat is het model/jaartal?

Het is een MacBook pro uit 2012 of 2013. Hij is al eens weer terug geweest bij Apple om het moederbord te vervangen een jaar of drie terug omdat er vaker problemen waren bij dit model met de videokaart. Tijdens die problemen kon ik de laptop wel gewoon opstarten maar liep hij tijdens het gebruik vast. Nu kom ik niet eens door het startscherm.

Bijdrager
    McPim

Door je oude (voorheen) werkende schijf erin te zetten heb je eigenlijk alle oorzaken uitgesloten behalve een hardware probleem, en gezien het model lijkt hetzelfde euvel weer waarschijnlijk?

Bijdrager
    hbraamhaar

<p class=”cite”>McPim op 4 augustus 2019 om 21:17</p>
    Door je oude (voorheen) werkende schijf erin te zetten heb je eigenlijk alle oorzaken uitgesloten behalve een hardware probleem, en gezien het model lijkt hetzelfde euvel weer waarschijnlijk?

Kan het geheugen er nog iets mee te maken hebben? Het moederbord is destijds al wel een keer vervangen omdat het een bekend probleem was. Maar met de vervanging is dus de leeftijd van de laptop slechts voor een paar jaar verlengd.. hoe zit het met garantie op vervangen onderdelen aangezien ze het moederbord zelf hebben vervangen.

Bijdrager
    McPim

“Op een vervangend onderdeel of product of een gerepareerd Apple-product is de resterende Garantieperiode van het Apple-product van toepassing of een periode van negentig (90) dagen gerekend vanaf de datum van de vervanging of reparatie, indien dit een langere dekking biedt.” (bron)

Geheugenprobleem lijkt niet waarschijnlijk (dat geeft geen strepen in beeld) maar als je de mogelijkheid hebt om het te testen met andere reepjes uiteraard proberen.

Bijdrager
    hbraamhaar

Hmm bedankt voor zover. Einde verhaal dus waarschijnlijk, vond het volgende online met een gelijkende afbeelding: https://realmacmods.com/macbook-2011-radeon-gpu-disable/

Bijdrager
    McPim

Zat ik al aan te denken, maar wist niet of jouw model de dubbele gpu heeft (ik dacht alleen de 2011 modellen?). De moeite waard om uit te proberen, als het werkt weet je zeker dat de Radeon GPU stuk is én je kunt de MB alsnog gebruiken.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Doe eens een Apple Hardware test. Start met de D-toets ingedrukt.

https://support.apple.com/nl-be/HT201257

Bijdrager
    hbraamhaar

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 4 augustus 2019 om 22:32</p>
    Doe eens een Apple Hardware test. Start met de D-toets ingedrukt.

https://support.apple.com/nl-be/HT201257

De snelle test leverde geen resultaat op waar hij voor het wisselen de bovenstaande HDD error gaf.

Bijdrager
    hbraamhaar

<p class=”cite”>McPim op 4 augustus 2019 om 21:40</p>
    Zat ik al aan te denken, maar wist niet of jouw model de dubbele gpu heeft (ik dacht alleen de 2011 modellen?). De moeite waard om uit te proberen, als het werkt weet je zeker dat de Radeon GPU stuk is én je kunt de MB alsnog gebruiken.

Wellicht is dit omdat er destijds ook een nieuw moederbord is ingezet. Mocht ik één van de twee GPU’s kunnen bypassen, is de MacBook dan nog goed te gebruiken?

Bijdrager
    McPim

Hij is dan nog prima te gebruiken, alleen je graphics performance is een stuk minder. Logisch ☺️. Maar nogmaals: volgens mij werkt dit alleen bij de 2011 modellen…

Bijdrager
    Rick

De foutmelding doet een probleem met je hardeschijf/SSD vermoeden. Als het een 2012-model 15″ is, zou het ook de grafische mux kunnen zijn. Ook dit is meestal goed te repareren.

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>Rick op 7 augustus 2019 om 11:16</p>
    De foutmelding doet een probleem met je hardeschijf/SSD vermoeden.

Ik denk het niet, zie mijn eerste link. Bovendien doet het probleem zich ook voor met een andere schijf zoals TS al zei.

Bijdrager
    hbraamhaar

<p class=”cite”>Rick op 7 augustus 2019 om 11:16</p>
    De foutmelding doet een probleem met je hardeschijf/SSD vermoeden. Als het een 2012-model 15″ is, zou het ook de grafische mux kunnen zijn. Ook dit is meestal goed te repareren.

Had het topic al even achter me gelaten, excuses voor de late reactie. De harde schijf is uitgesloten door het verwisselen van de schijf naar mijn oude HDD, zelfde probleem. Wat houdt de grafische mux precies in? Heb even gegoogled maar werd er niet veel wijzer van.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.