10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    niels lu

MacBook Pro piept tijdens gebruik (niet bij opstarten)

Hallo,

Ik heb een Mid 2009 Macbook Pro 13,3″ met 4 gb ROM geheugen en heb daar inmiddels bijna een jaar geleden een Samsung EVO 840 SSD 250 Gb ingebouwd.

Sindskort geeft mijn laptop op willekeurige momenten een piepsignaal. Ik ben er nog niet helemaal uit of het nu uit de systeemspeakers of ergens anders vandaan komt (het is niet de bekende systeempiep bij opstarten, bijv. als geheugen niet goed is). Het geluid zou ook best van een of ander programma of proces kunnen zijn…?

Als test heb ik afgelopen weekend in het schijfhulpprogramma mijn HDD gecontroleerd, er bleken fouten te zijn. Ik heb de HDD laten herstellen door opnieuw op te starten met option toets ingedrukt, en dan via schijfhulprogramma de schijf te laten herstellen. Nu na het herstellen vind het schijfhulprogramma geen fouten meer na het opnieuw laten controleren.

Daarnaast heb ik op dit moment ongeveer 64Gb vrije ruimte. Ik heb gisteravond geprobeerd om een Iphoto library van 35Gb te kopiëren vanaf backup naar mijn SSD. Ik krijg dan vrijwel direct de melding dat er onvoldoende schijfruimte zou zijn (terwijl er 64Gb vrij is).

Is mijn Samsung SSD aan het overlijden en geeft deze piepsignalen af of zou dit wat anders kunnen zijn? Wie heeft nog meer ervaring met deze problemen?

Bijdrager
    Targaryen

Ik begrijp iets niet. Je spreekt over een SSD en in de volgende alinea heb je het over een HDD? Heb je de SSD naast de standaard harde schijf ingebouwd misschien?

Als ik piepsignalen lees, dan denk ik meteen aan een probleem met je RAM. Heb je geen last van strandballen?

Bijdrager
    Shmoo

Piept je Mac ook voor slecht RAM tijdens het gewoon functioneren?

Ik dacht alleen tijdens het opstarten.
    Soms kunnen het ook gewoon pijn-pijpjes zijn van het moederbord dat even lekker wilt schreeuwen maar niet kan schreeuwen dus piept het maar.

Mijn eerste gen. Air deed dat ook zo nu en dan. Hoorde je ineens iiiiiiiiiiiiiiiiiep en klaar voor een weekje of twee. Deed ik net alsof ik hem niet hoorde en dan had ik gewonnen.

Bijdrager
    Targaryen
    Shmoo op 14 april 2015

Piept je Mac ook voor slecht RAM tijdens het gewoon functioneren?

Ik vermoed van wel. Mijn vorige MacBook Pro begon plots te piepen terwijl ik in Word bezig was. Toen ik een latje RAM uithaalde, stopte de laptop met piepen. Lag aan een defect latje en dat terwijl ik aan het werk was. Probleem lag in het verlengde van het waterschadegeval waar ik een tijd geleden over heb geklaagd hier.

Bijdrager
    niels lu

Ik heb enkel een SSD (excuus voor de verwarring). Volgens mij is het niet het geluid van het Ram geheugen, het klinkt namelijk anders, meer als een digitaal signaal (net als van een telefoon).

Bijdrager
    niels lu

Het wordt steeds gekker: mijn Finder ‘ziet’ 62,26Gb vrij, terwijl ik bij systeeminfo (over deze mac) bij opslag maar 25,3Gb vrij is en 72Gb aan overige. Voordat ik de Iphoto Library heb verwijderd had ik inderdaad 25Gb vrij, maar nu dus nog steeds ondanks dat ik die Library van 35Gb had verwijderd.

Ik snap hier niks van:-?

Bijdrager
    niels lu

Ik las op https://discussions.apple.com dat het kan helpen om time-machine uit en weer aan te zetten, zo ziet Finder weer het juiste aantal vrije ruimte op de schijf. Nu mijn Iphoto Library weer terug zetten op de SSD.

Af en toe krijg ik nog steeds een waarschuwingsgeluid oid. Ik heb bij systeemvoorkeuren, toegankelijkheid het vinkje voor ” knipper met het scherm bij waarschuwingssignalen” aangezet. Zodra ik vervolgens dit geluid hoor, knippert mijn scherm niet. Ik krijg het idee dat één of ander proces (of toch de SSD zelf) een waarschuwingsgeluid geeft.

Ik heb echter geen idee waar verder naar te zoeken…:-?

Bijdrager
    websania

En het is niet zo dat het gepiep samenhangt met het ontvangen van berichtjes? Als mijn iPhone in de buurt van mijn MBP (of iMac) is, piept deze vrolijk mee.

Bijdrager
    niels lu

Nee, dat is het niet. Ik heb het systeemgeluid gisteravond gemute, daarna nog niet weer gehoord. Lijkt dus toch uit het OS te komen.

Bijdrager
    niels lu

Update:

Ik heb nu een aantal dagen mijn systeemgeluid gemute, zo geen geluid gehoord. Het lijkt dus echt uit het OS (en niet uit de SSD) te komen maar ik heb geen idee wat dit zou kunnen veroorzaken.

Kan Avast Antivirus dergelijke geluiden veroorzaken of kent het OS een dergelijk geluid om ergens voor te waarschuwen (ik heb al geluisterd onder systeemvoorkeuren > geluid > geluidseffecten, dit is een ander geluid dan daar te kiezen is).

Ik heb al een aantal pogingen gedaan om het geluid op te nemen maar het geluid komt op willekeurige moment, dus is lastig om op het juiste moment op te nemen. Ik heb nu console open staan, zodra ik het geluid hoor kijk ik direct of ik daar iets bijzonders zie.

Hebben jullie nog enig idee?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.