15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Ouwe Dibbes

Macbook Pro overleden of misschien wel alleen de harde schijf?

Ik heb al een tijd een trage macbook pro mid 2010 17 inch, Mavericks clean installed.
    Nu vanavond zit mijn macbook in een opstart loop. De boing, ladertje, alles lijkt normaal.
    Tot daar op het scherm alle maal unix taal verschijnt en de melding dat er ergens iets niet goed gaat.
    Daarna de boing weer en alles begint weer van voor af aan. Unix code etc.
    Schijf controle gedaan, command option P R. Het mag allemaal niet helpen.
    Kan iemand mij hierover iet zinnigs zeggen. Is de schijf stuk of misschien toch wel
    mijn hele laptop?

Bijdrager
    Haike

Ik denk dat je een corrupt OS hebt. Ik zou weer opstarten vanaf CMD+R en dan een nieuw OS downloaden en installeren. Als je opstart en dan de ALT toets ingedrukt houdt moet je schijf zichtbaar worden en wordt er gevraagd waarvan op te starten, je moet de schijf dus kunnen selecteren. Kan dat niet dan is je schijf kapot of erger.

Bij een 2010 model heb je dus ook nog een Installatie DVD gehad, daarvan moet je ook kunnen opstarten. Verloopt dat vlot dan is het hooguit je HDD die aan het afsterven is maar de rest van de hardware OK. en moet je een nieuwe HDD.

Bijdrager
    BoniMacX

de unix taal die je ziet verschijnen op je scherm duiden op een kernel panic.
    zie hier voor meer info > http://support.apple.com/kb/TS4636?viewlocale=nl_NL

Inactief
    Anoniem

Waar zie jij de unix taal in een kernel panic scherm?

Ik denk dat Ouwe Dibbes telkens opstart in Single-User Mode. Een mogelijke oplossing is om dan ‘reboot’ te typen gevolgd door een return, dan zou je weer in OSX terecht moeten komen. Zie ook hier: http://support.apple.com/kb/HT1492?viewlocale=nl_NL en hier: http://support.apple.com/kb/TS4376?viewlocale=nl_NL.

Als dat niet helpt, wat is de foutmelding die je krijgt?

Bijdrager
    Buzz
    koen op 04 december 2013

Waar zie jij de unix taal in een kernel panic scherm?

UNIX taal? Voor sommigen is het allemaal Chinees.;-)

Bijdrager
    BoniMacX

@koen: als de TS in single-user mode zou opgestart zijn moest hij daarvoor de cmd + s-toets ingedrukt houden ( http://support.apple.com/kb/HT1492?viewlocale=nl_NL ). Dat vermeldt hij niet.
    Hij heeft het over ‘allemaal unix taal’ oftewel Chinees inderdaad (zie reactie buzz-D) voor hem en voor de meeste mensen.

Inactief
    Anoniem

En die ‘unix taal’ zoals de TS het noemde, is dus geen kernel panic. Een screenshot zou wel veel helpen.

Bijdrager
    Buzz

BoniMacX: Ik ben het eigenlijk met koen eens. De beschrijving klinkt helemaal niet als een Kernel Panic (waarbij je een vriendelijke melding ziet in meerdere talen), het klinkt alsof er in Verbose of Single User mode wordt opgestart, of dat hij in die mode terecht komt vanwege een foutmelding. Als je in zo’n mode komt zonder dat de gebruiker er om vraagt (met een toetsencombinatie) dan is er iets mis met de installatie van het OS. Een screenshot of een gedetailleerdere weergave van de melding zou helpen.

Bijdrager
    BoniMacX

Ik heb nooit geweten dat een Mac vanzelf in single-user mode opstart vanwege een probleem maar het gebeurt blijkbaar wel is, lees ik hier, dat hij blijft er in opstarten: http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-57498000-263/what-to-do-when-a-mac-always-boots-to-verbose-or-single-user-modes/

Oplossing (citaat): Since these behaviors primarily revolve around the PRAM, if you are experiencing them, then the best solution is to reset the PRAM on your Mac.

Bijdrager
    Ouwe Dibbes

Ik zal jullie even laten zien waar ik het over heb in de vorm van een plaatje wat ik heb geschoten toen het probleem zich voor deed.

Inmiddels heb ik vanmorgen weer een recovery gedaan en Mavericks nieuw geïnstalleerd. Dit bericht schrijf in weer op mijn MacBook waarvan ik even dacht dat deze was overleden. Wat er precies uit de foto is op te maken weet ik niet, zo goed zit ik niet in die materie.

Mijn baas blij, ik ook, want mijn backups waren ook niet echt meer up to date. Dit is inmiddels weer het geval.

Wat ik na deze nieuwe installatie niet heb geïnstalleerd zijn:

Paragon NTFS & SMC Fan Control

Ik heb het NTFS probleem opgelost met de tip die ik hier heb kunnen vinden.

SMC Fan Control heb ik niet geinstalleerd omdat ik in de Activity Monitor zag dat dit het meest energie verbruikte.

Tot zover lijkt alles weer goed te gaan.

Dank voor de reactie, wellicht kan iemand mij informeren over dat wat er op het plaatje wordt gemeld

Dank

Bijdrager
    Haike

NTFS??? Daar hebben we tegenwoordig toch exFat voor….?

Bijdrager
    Ouwe Dibbes

@Haike; wat nu wanneer ik van een klant een NTFS stick krijg met daarop data en waarop ook nieuwe data weer mee terug moet, die kan ik niet even gezellig gaan exFat’n. Dus lijkt het mij dat het ook noodzakelijk is om op NTFS schijven, sticks of wat dan nog meer te kunnen schrijven.

Komt wel bij kijken dat ik niet op de hoogte was en ben van exFat. Heb dat meteen even aan de tand gevoeld en ja dat is OOK een optie.

D

Bijdrager
    Haike

Als jij de desbetreffende data hebt verwerkt van die stick, en veilig hebt gesteld, kun je daarna via schijfhulpprogramma die stick een exFat structuur geven. Zou me verbazen als er een klant van je daar iets van merkt. (tenzij hij nog met een heel oud OS werkt:angel: ) Vanaf windows XP kunnen alle windhoos computers met exFat standaard uit de voeten. Alleen voor XP moet er een speciale update gedownload en daarna geïnstalleerd worden, maar daarna kan die het ook.

En ja het is OOK een optie, maar in mijn subjectieve belevenis wel een met een voordeel; geen extra conflicterende software van een derde partij op je mac, je geeft het zelf al aan; in eerste instantie niet NTFS geïnstalleerd, en met alle respect voor de oplossing die je ervoor gevonden hebt, maar das wel moeilijk gedoe voor iets waar apple een uitstekende oplossing voor heeft, en wat standaard in Mac X OS staat… ;)

Bijdrager
    Buzz
    Ouwe op 04 december 2013

wellicht kan iemand mij informeren over dat wat er op het plaatje wordt gemeld

Er crashed een proces helemaal aan het begin van het opstarten van OS X. Het opnieuw installeren, wat je al hebt gedaan, lijkt me de enige juiste oplossing. Als alles het nu weer doet lijkt het me dat een corrupt systeem bestand de oorzaak was.

Bijdrager
    BoniMacX

En ‘panic’ is het eerste woord in dat plaatje.
    In dit geval paniek in OSX veroorzaakt door software, wat dan bijna altijd van derden is. Opstarten in veilige modus volgende keer en een anoniem overzichtelijk systeemprofiel aanmaken zodat jijzelf en forum leden wat meer van je MBP te weten komen.
    Info >Etrecheck: uitgebreid en anoniem systeemprofiel . Uiterst postbaar!.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.