3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    stephan550

Macbook Pro opnieuw fabrieksinstellingen

Hallo,
    Is het mogelijk mijn macbook met lion erop nieuw te krijgen net zoals die uit de doos kwam?
    En ik heb ook windows 7 erop kan het dan dat lion opnieuw word gezet zegmaar? en windows niet?

Btw ben helemaal nieuw met het gebruiken van mac, sorry als ik iets verkeerd zeg.

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, zeker is dat mogelijk.

Weet je alleen wel zeker dat je al je gegevens (foto’s muziek, video’s, instellingen e.d.) weg wilt gooien?
    Een backup is toch altijd wel handig, mocht je twijfelen. Dan raak je niets kwijt.

Daarnaast: als je geen vreemde dingen merkt zul je bar weinig opschieten met een herinstallatie. Sneller wordt je Mac er i.i.g. niet van. Wat je dus aan het doen bent is een heel huis opblazen en opnieuw bouwen, omdat 1 deur misschien niet helemaal recht hangt.

Maar ik wil het wel uitleggen.:smile:

Dingen die belangrijk zijn voordat je begint:
    – Zorg dat je kan inloggen met je Apple ID. (dat heb je nodig voor installatie)
    – Zorg dat iLife ’11 (iPhoto, iMovie, Garageband) geupdated is en ook terug te vinden is in de Mac App Store onder ”Gekocht”. Om dat te kunnen zien moet je inloggen met je Apple ID.

Om te beginnen met herinstalleren:
    Start je Mac op met de Recovery HD, dit gaat doormiddel van het indrukken van de toetsen Command en R, tegelijkertijd indrukken tijdens het BOINNGGG-geluid. In blijven drukken totdat er een venster verschijnt.
    Andere optie is de Option-toets, op dezelfde manier indrukken. Even later kun je dan ook kiezen om van de Recovery HD op te starten, door er op te klikken.

In het verschenen venster van de Recovery HD kies je voor Schijfhulpprogramma.
    Zodra dat is opgestart, kies je helemaal linksbovenaan je harde schijf, door erop te klikken. (bovenste regel in de lijst)
    Kies vervolgens bovenaan voor ”Partioneren”.

Er verschijnt dan in het midden van het venster een vak waar 2 blokken in staan.

Je moet dan even naar de namen kijken die daarin staan. De ene is namelijk Windows, en de andere is Mac OS X. Verzeker je ervan dat je het blok met Mac OS X aanklikt. (Tip: heet standaard ”Macintosh HD”)

Klik dan op de [-] onder het vak. Je krijgt dan een bevestigingsvenster, waarin wordt aangegeven dat de Mac OS X-partitie gewist wordt en de andere partitie ongewijzigd blijft. (Windows blijft ongewijzigd)

Als Mac OS X weg is, moeten we een nieuwe partitie aanmaken in de vrije ruimte in het vak die is ontstaan.

Klik daarvoor op de [+] onderaan het vak. Er verschijnen dan rechts wat opties die moeten worden ingevuld.

Naam: kies iets wat je leuk vindt, en wat makkelijk te onthouden is (heb je later nodig)
    Structuur: Mac OS Uitgebreid (journaled)
    Grootte: staat al ingevuld, is direct goed

Klik nu helemaal rechtsonder op ”Pas toe”, en wacht totdat de actie klaar is. (duurt enige seconden of langer)

Sluit nu Schijfhulpprogramma. Je krijgt weer het venster van daarvoor.
    Kies om een nieuwe versie van OS X Lion te installeren.

Log in (eventueel eerst op het draadloze netwerk) met je Apple ID, en Lion zal worden gedownload. (kan enige tijd duren, ligt aan je internetsnelheid)

Geef daarna aan dat Lion moet worden geïnstalleerd, op de schijf met de naam die je hebt opgegeven. (eerder)

Dan begint het installeren. Als dat klaar is, kun je een account aanmaken, en heb je een Mac OS X-versie die als nieuw is.

iLife ’11 kun je opnieuw installeren door de App Store te openen, in te loggen met je Apple ID, en bij ”Gekocht” te kijken. Klik daar op ”Installeer” voor iedere app die wilt hebben.

Klaar!

Bijdrager
    stephan550

Bedankt:D

Maar bij mij staat er bij gekocht geen iLife omdat het er al opstond?
    Weet u meschien hoe ik het wel bij kan zetten?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.