24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    marcelleke

Macbook pro omruilen

Hallo iedereen,

Heb onlangs een macbook pro 13″ (8gb, i7, 759gb) gekocht bij switch. Na een week was de batterij reeds defect dus heb ik hem teruggebracht.
    Gisteren bericht gekregen dat ik een nieuwe macbook mag komen halen.

Nu zit ik te twijfelen om toch een macbook air mee te nemen. Deze heeft minder goede specs (4gb, i5, 256gb) maar heeft wel een mooier scherm, SSD en is compacter.

Hij zou vooral gebruikt worden voor school aangezien ik thuis nog een imac 27″ heb.
    Het enige “zware” programma dat ik gebruik is bootcamp omdat ik office 2010 prof plus nodig heb en ik sommige examens moet afleggen in windows. Voor de rest wat internetten, youtube, itunes, muziek en films downloaden.

Is het verstandig toch een air te nemen? Kan deze makkelijk bootcamp draaien?

Bedankt!

Bijdrager
    SunKeeper

Zeker wel, zie hier een review van een zelfde MacBook Air, en daar draait Windows
    (Home Premium 64-bit) prima op volgens de reviewer. (die normaal bijna alleen Windows notebooks reviewt)

Je wilt de 13” kopen als ik het goed begrijp?

Bijdrager
    marcelleke

@ Sunkeeper

Klopt, het gaat hier om de 13″. Zowel voor de pro als de air.

Bijdrager
    SunKeeper

Bootcamp is niet ‘een zwaar programma’ want alleen Windows werkt dan maar, op zichzelf staand.

Het overige wat je opnoemt is ook geen probleem, voor films is de opslag ook wel groot genoeg. (in Windows heb je lang niet zoveel ruimte nodig, 50 of 60GB is al ruim voor wat je wilt.)

Dus ik zie geen beperking, ten opzichte van de Pro. Eerder een voordeel in de SSD, wisselen van OS kan vrijwel binnen een minuut.:thumbsup:

Bijdrager
    marcelleke

Bedankt voor de snelle reacties Sunkeeper.

Heb een externe harde schijf van 500gb dus geheugen is niet echt een probleem.
    Ik twijfel enkel nog over de hoeveelheid ram. 8gb t.o.v. 4gb.

Bijdrager
    SunKeeper

Later niet meer te upgraden.
    Indien het financieel te doen is, kan ik daarom alleen maar 8GB aanraden.:wink:

Bijdrager
    RobApple

Advies: neem 8 GB/2 x 4 GB, systeemsoftware neemt al 4 GB in beslag.

Bijdrager
    dionysos

Hoe kom jij daar nu bij? Bron?

Bijdrager
    marcelleke

Probleem is dat je bij switch geen air met 8gb ram kan krijgen.
    Mijn imac heeft ook 4gb ram en deze draait perfect voor wat ik hem gebruik. Deze draait wel geen bootcamp weet niet of dat veel uitmaakt.

Bijdrager
    1984
    marcelleke op 02 augustus 2012

Mijn imac heeft ook 4gb ram en deze draait perfect voor wat ik hem gebruik.

Draait deze op 10.6 dan is het geen probleem, indien je naar 10.7 (Lion) of 10.8 (ML) gaat, kun je er van uitgaan dat je bijna 2x zoveel geheugen nodig het om hem soepel te laten draaien, kortom 4GB is erg aan de krappe kant.

Bijdrager
    RobApple

@dionysos. Dat is ervaring. Lees ook SunKeeper en 1984.

Bijdrager
    GoeieDag

@1984: jij moet niet zoveel onzin beweren, man!
    Ik heb hier o.a. een MB Air gehad draaiend op 10.6 en 10.7 met 2 (ja, twee!) GB RAM, en beiden draaiden daar prima op. Ik vermoed zelfs dat 10.8 nog beter met weinig RAM kan omgaan.

4 GB is voor elk ‘normaal’ gebruik prima!

Overigens, voor TS, nog een aardige review: http://arstechnica.com/apple/2012/06/review-the-2012-macbook-air-soars-with-ivy-bridge/

Bijdrager
    marcelleke

Ok bedankt GoeieDag.

Mijn imac draait op mountain lion en heeft altijd wel 2gb ram vrij. Het enige verschil met mijn de macbook zou bootcamp zijn.
    Is het niet zo dat bootcamp volledig gebruik maakt van uw ram en je enkel uw hdd moet indelen?

Bedankt voor de ervaringen iedereen.

Bijdrager
    Dave123
    RobApple op 02 augustus 2012

Advies: neem 8 GB/2 x 4 GB, systeemsoftware neemt al 4 GB in beslag.

Huh? Ik dacht toch wel dat het 2 GB gebruikt?
    En inderdaad het beste is 8 GB te nemen, want dan kan je er een paar jaar mee door

Bijdrager
    1984
    GoeieDag op 03 augustus 2012

Ik heb hier o.a. een MB Air gehad draaiend op 10.6 en 10.7 met 2 (ja, twee!) GB RAM, en beiden draaiden daar prima op..4 GB is voor elk \’normaal\’ gebruik prima!

Dat hij prima draait heb je te danken aan dat de MacBook Air geen trage harde schijf heeft, maar 128 GB of 256 GB solid state geheugen om mee te swappen,daarom valt dit in de praktijk wel mee, Maar de opslag is beperkt, en hoe presenteert hij met externe schijven.? En dan moet je bij aanschaf kiezen of je 4 GB of 8GB wilt, je kunt niet zoals o.a bij de MBP er geheugen bij prikken.

Bijdrager
    marcelleke

Het is de air met 256gb en 4gb ram geworden.
    Uitstekende service gekregen van switch, aanrader.

bedankt iedereen voor jullie advies.

Bijdrager
    iep

Met 8GB aan geheugen in de Air snoept je ge├»ntegreerde videokaart 512MB van het werkgeheugen af voor zichzelf waardoor je maar 7.5GB over houdt voor de rest. Bij 4GB snoept hij maar 384MB van je werkgeheugen af en houdt je iets van 3.6 GB over. De iMac heeft een zogenaamde dedicated videokaart die z’n eigen geheugen gebruikt en daarom niets van het werkgeheugen afsnoept. Als je er 4GB in hebt zitten kun je ook 4GB inzetten. Op de Air heb je dus 384MB minder werkgeheugen dan op je iMac. Het ligt aan wat je op het ding doet of 4GB voldoende is of niet, die 384MB zul je waarschijnlijk niet zo merken. En zoals gezegd de ssd weet veel te compenseren.

Wat bij een Air wel belangrijk is: het geheugen zit op het moederbord gesoldeerd en kun je daardoor achteraf niet aanpassen. Daarom doen sommige nog wel eens moeilijk bij de aanschaf want eenmaal aangeschaft betekent dat je je er maar mee moet zien te redden.

Desalniettemin blijft het een geweldig leuke aankoop, veel plezier:)

Bijdrager
    marcelleke

Dank u iep!

Ik ben ervan overtuigd dat de air de juiste keuze is. Vrees enkel dat mijn Ipad retina nu helemaal overbodig gaat worden.
    Nog iemand met dit toch wel luxeprobleem?

Bijdrager
    Daantsjie

Hier ook dat luxeprobleem. Laatste tijd zat ik veel op mijn iPad, maar sinds de komst van MBP-R gebruik ik hem zeer zelden. Alleen voor de spelletjes die ik erop heb staan, gebruik ik hem voor

Bijdrager
    marcelleke

Inderdaad Daantsjie.
    Gebruikte hem meestal in de zetel of ’s avonds voor het slapen om snel even mail e.d. te checken.
    Toch kan ik hem op dit moment nog niet wegdoen:grin:

Bedankt voor uw reactie! Nog iemand ervaring hiermee?

Bijdrager
    jobz

Omdat de NOS nu vrij goede streams heeft van de OS2012 in London gebruik ik de iPad als mobiele TV. Hoe meer schermen hoe beter, met 12 streams tegelijkertijd…

Bijdrager
    Daantsjie
    marcelleke op 05 augustus 2012

Inderdaad Daantsjie.

Gebruikte hem meestal in de zetel of \’s avonds voor het slapen om snel even mail e.d. te checken.

Toch kan ik hem op dit moment nog niet wegdoen:grin:

Bedankt voor uw reactie! Nog iemand ervaring hiermee?
    Zeg maar je hoor haha, anders voel ik me al oud.

Hij is makkelijk mee te nemen en jouw MacBook Air ook. Echter neem ik mijn MBP-R niet overal mee.
    Dan komt de iPad wel mooi van pas.

En ik vind het ook zonde om hem weg te doen. Sterker nog. Als er volgend jaar een nieuwe komt, haal ik die gewoon erbij

Bijdrager
    marcelleke

Sorry Daantsjie! Uw/U is echt gewoonte.

Nu dat het haast zeker is dat de nieuwe iphone een groter scherm krijgt, is de iPad voor mij echt overbodig. De iPhone is moeilijk vervangbaar door een ander apple product.

Heb net een nieuw topic hierover gestart om meer mensen hun ervaring te verkrijgen.
    Misschien kunnen we daarin verdergaan?

Bedankt alvast.

Bijdrager
    iep

Die iPads zijn nog aardig in trek als e-reader en op de camping (wederom, hoofdzakelijk als e-reader).

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.