30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 60)
  • Q:
    Bijdrager
    Apple Focus

Macbook pro of nieuwe macbook air?

Beste omt’ers

Ik wil voor school een nieuwe laptop kopen maar ik zit erg te twijfelen tussen de 13 inch macbook pro (zonder retina display) en de 13 inch macbook air. Ik wil de laptop gebruiken voor keynote pages iPhoto en iMovie. Maar de macbook air is wel wat lichter maar ik wil wel een sterke laptop hebben en daarom wil ik toch een Mac hebben die zo lang mogelijk mee gaat maar wel dan zo goed mogelijk. Wat vinden jullie een betere laptop voor school?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Sion

Bijdrager
    sallandsebeer

Door @Shmoo:

Photoshoppen + met video en audio werken vraag niet alleen voldoende Intern geheugen maar ook vrij ruimte op je HD. Met een Air ben je dan al snel genoodzaakt om een externe HD te kopen voor de opslag van je bestanden.

Dus zet eens wat dingen punten tegenover elkaar:

Air
    – Eerste stap is al een beslissing maken, is 4GB voldoende geheugen of ? –> upgraden naar 8GB zou prima oplossing zijn richting de toekomst maar is niet erg aantrekkelijk qua prijs
    – Bij de eerste stap moet je direct al de goede beslissing maken want daarna kun je het niet meer veranderen
    – Een externe HD kopen voor opslag van je bestanden (vaak)
    – De machines worden vaak heet wanneer je er 2 uur serieus op werkt
    – Ze zijn-/voelen fragiele aan omdat ze gebouwd zijn voor transport, compact en mobiel-werken

Pro
    + Een MacBook Pro is tegenover de Air veel robuuster gebouwd en zelfs de MacBooks + MacBook Pro’s van 7 jaar geleden passen nog steeds in een tas of rugzak, het is niet zo dat MacBooks ooit met een steekkar vervoerd moesten worden ( keep it real )
    + MacBook Pro’s zijn gebouwd voor meer serieuze werkzaamheden, dat bewijst het verleden – ik ken helemaal niemand die ooit spijt heeft gehad dat ze ooit een MacBook Pro gekocht hadden
    + Interen geheugen is makkelijker te upgraden, koop je nu 4GB dan kun je er altijd nog na een jaar 8 of 16GB inzetten wanneer het geheugen ooit ergens in de aanbieding is
    + De volgende MacBook Pro kan net zo goed die Haswell chip krijgen, wie zal het zeggen
    + Alle (extra) kosten van de Air bij elkaar opgeteld zijn denk ik meer dan een instapper MacBook Pro

Zet dat allemaal op een rijtje + dat je geen MacBook Air of Pro op dit moment nodig hebt en de keuze zou voor mij heel simpel zijn.

Bijdrager
    Gijs Raggers

Love is in the Air.

Bijdrager
    wahibke

Goede vraag!

Ik heb een Macbook Air voor school. Veel mensen zeggen dat de Macbook Air niet krachtig is. Maar onder die dunne behuizing schuilt toch een krachtig beest. Oké voor iMovie is hij niet zo snel. Maar het hang af van je hoeveelheid Ram. De Macbook Air is ook een redelijk goede gamer. En is behoorlijk stil. Ik heb het nieuwste model voor binnenkort naar school te gaan en ben er tevreden over. Je gaat toch de studentenkorting gebruiken? Dit zijn de specificaties die ik heb:

13-inch Macbook Air:

128 GB flashopslag
    1,7-GHz dual-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,3 GHz ( Meer voor gamers, anders kan je ook 1,3-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 2,6 GHz hebben. Die is 150 euro goedkoper.)
    8 GB Ram (Als je een snelle Macbook Air wil is 8 GB essentieel, 4 GB is 99,99 euro goedkoper. Let wel op je kan later je Ram niet meer upgraden.)
    En je kan ook software bij kiezen. Ik gebruik liever Office op de Mac. Maar dat is duurder. Pages, Keynote en Numbers. Zijn evengoed als Office.
    ( Ik raad je Apple Care aan bij de aankoop.)

Prijs: 1.379,00 € incl. BTW

13-inch Macbook Pro:

2,5-GHz dual-core Intel Core i5 Turbo Boost tot 3,1 GHz
    8 GB Ram ( 99,99 euro duurder dan 4 GB)
    Ik raad SSD aan, maar een harde schijf is ook goed: Harde schijf van 500 GB is standaard. ( Een SSD van 128 GB is 200 euro duurder. )
    Software heb ik hierboven al verteld.
    ( Ik raad je Apple Care aan bij de aankoop.)

1.328,99 € incl. BTW

Voor en nadelen Macbook Air:

+ Is stil, heeft mooi design.
    + Is makkelijk mee te nemen. En is dun en licht.
    + Flash is snel.
    + Robuust: Op de site van Apple staat kan tegen een stootje. Let op: Als je hem laat vallen of er is een deuk in: Bye Bye Apple Care
    + Je kan kiezen tussen I5 of een I7 processor
    Mijn favoriet: batterijduur van 12 uur

– Heeft standaard maar 128Gb

Voor en nadelen Macbook Pro:

+ Standaard een harde schijf van 500 GB
    + Is 50 euro en 1 cent goedkoper dan de Macbook Air

-Je kan de processor niet uitbreiden.
    -Heeft niet de beste batterij: 7 uur.

Als je dit alles vergelijk qua prijs en die studentenkorting en de batterij.

Zou ik gaan voor de Macbook Air: Als je het standaard model pakt, kost die 1.129,00 € incl. BTW Goedkoper dan de Macbook Pro.

En met studentenkorting kost de:

Macbook Air standaard model: 1.061,17 € incl. BTW
    Macbook Pro standaard model: 1.155,55 €

Als ik zou kiezen zou ik de Macbook Air pakken.
    En je moet niet wachten voor de Retina versie, die komt pas is 2014:D
    Eindelijk klaar met typen ( dit koste me 14 min) :)

Bijdrager
    sallandsebeer

Als je een MBA wilt met Apple Care had ik liever een Retina MBP. Waarom? Bij Dixons geeft ook 3 jaar garantie. Laatst had ik een hardware probleem met een iMac, de Apple Support was me even goed van dienst. Dus die Apple Care zegt me niets, helemaal als je recht hebt op een degelijk product.

Bijdrager
    wahibke

Maar hij wil geen Retina. En oké je hebt 2 jaar wettelijke garantie. Als je het bij een echte Apple Store koopt of online in de Apple Store. Maar ik kocht hem in de Mediamarkt, keek naar garantie en had maar 1 jaar. Dus gebeld naar Apple en antwoord: 1 jaar garantie Apple en 1 jaar garantie in de Mediamarkt. Nadeel garantie Mediamarkt is slecht. Dus was gedwongen voor Apple Care. Heb nu wel garantie tot 2015. En mijn iPod 5G was stuk, het scherm vanbinnen was gebroken. Had hem nog maar een week. Ze hebben gevraag: heb je hem laten vallen? Ik zei nee en 3 dagen daarna een gloednieuwe gehad. Ik ben tevreden over Apple Care. Maar 1 nadeel als je hem laat vallen en er zijn zichtbare deuken. Is de garantie meestal weg Apple Care of niet. Als je hem laat vallen is het je eigen fout. Mensen zeggen altijd: “Apple breekt zo snel” Dan zeg ik altijd: “Het is niet gemaakt om te laten vallen. Moest het wel zo zijn waren de producten dik en zwaar of van plastiek, maar dan kan het glas nog barsten zie Samsung Galaxy S4. Maar als je een licht, mooi product wilt. Moet je er bij pakken dat het breekbaar is.

Bijdrager
    sallandsebeer

Dat hij een basis MBP wou had ik niet gelezen, maar dan zou ik toch voor een MBA gaan.

Daarnaast gaf ik mijn mening over Apple Care.

Bijdrager
    wahibke

Ik snap je mening. Er zijn betere alternatieven dan Apple Care:) En sallandsebeer sorry voor mijn zinsbouw van mijn vorige bericht kwam een beetje onbeleefd over, maar ik het bericht bewerkt. :? :D

Bijdrager
    hokkie

Ik heb vorige week voor diezelfde keuze gestaan en heb uiteindelijk een 13″ MBA meegenomen (zonder uitbreidingen). Het enige wat ik op mijn Mac heb staan zijn de programma’s, de rest staat op mijn Synology DS713+ NAS.

I Love it….

Reden? Accuduur en snelle SSD. Als de MBP geüpdatet was met een soortgelijk configuratie (lees SSD), dan nog had ik de MBA gekocht. Op dit moment is 4 GB ruim voldoende voor wat je wil, 8 GB intern geheugen is echt overdreven! Tegen de tijd dat ik 8 GB nodig heb, koop ik dan wel weer een nieuwe (over 3 jaar).

Bijdrager
    wahibke

Hij wil iMovie gebruiken. Dus voor een snelle Mac is 8 GB Ram niet mis:D

Bijdrager
    hokkie
    wahibke op 16 juli 2013

Hij wil iMovie gebruiken. Dus voor een snelle Mac is 8 GB Ram niet mis:D

Zou niet best zijn als 4 GB onvoldoende is voor iMovie…

Ik heb dan liever een snellere SSD.

Bijdrager
    wahibke

Macbook Air heeft geen SSD. Maar flash. En oké 4 GB is in orde, maar mijn Mac Mini heeft ook 4 GB en iMovie is traag. Op mijn Macbook Air met 8 GB loopt hij als een zonnetje. Download tijd voor een video van 25 min en 1080p, duurt 11 min op mijn Macbook Air en Op mijn Mac mini is dat 17 min. Ik maak kleine films, dus voor mij is 8 Gb cruciaal . :D

Bijdrager
    sallandsebeer

@wahibke Helemaal goed:D
    MediaMarkt kent zekers geen goede garantie, daarnaast is de service er daar buitengewoon slecht!

Bijdrager
    hokkie

Check…

Voor die 100 euro kun je geen armoe hebben (bij zo’n aanschaf), maar voor een iLife pakket(je) zal een standaard configuratie echt voldoende moeten zijn!

Dan vraag ik mij af of hij dagelijks/wekelijks/maandelijks iMovie gebruikt. Geilen op specificaties is leuk, maar laat hij realistisch kijken naar gebruik!

Bijdrager
    wahibke

sallandsebeer,

Je weet het, dit is mij overkomen: Ik kocht een Webcam, en zag dat de doos ooit al eens eerder was opgedaan. De kabels zaten niet goed, er zaten krassen op de software cd. Ik ben meteen terug gegaan naar MM, een uur na de aankoopdatum. Weet wat ze zeiden? “Meneer, u hebt de doos al opengedaan en er is geen bewijs dat die krassen er al waren. Ze gaven met toch na een grote discussie, want ik ben niet bang om mijn keel open te zetten. Kreeg ik 70 euro van de 100 euro terug. In mediamarkt bonnen. :xIk weet wat ze er mee zullen doen. Alles weer goed dichtmaken en van voor in de rekken zetten. Sinsdien ga ik nooit meer naar MM. Sind een week, kocht mijn moeder me een MBA in MM. Ik werd gek. Ik moest nog Apple Care betalen, omdat garantie in MM buitengewoon slecht is. Ik wou hem online kopen maar mijn moeder vertrouwde het niet. Zij kocht de MBA, maar wie mocht er de Apple Care betalen. Online krijg je nog 2 jaar garantie van Apple. In MM een jaar Apple en een jaar MM.

Bijdrager
    wahibke

Hokkie,

Als je veel iMovie gebruik is 8 GB handig. Zoniet ja dan ben je beter af met 4 GB:D

Inactief
    Anoniem

@Meeuw weer eentje!

Bijdrager
    wahibke

Wensink,

Wat bedoel je?

Bijdrager
    hokkie

@Wahibke:

Psies… Hoe vaak gebruikt hij het… Maar goed, “ram”:nerd: er 8GB bij, zit je altijd goed.

Bijdrager
    wahibke

:nerd: Lol

Inactief
    Anoniem

@Meeuw telt alle topics die gaan over het aanschaffen van een Mac en de keuze tussen de verschillende modellen…

Bijdrager
    wahibke

Waarom zetten je een @ als jullie een naam zeggen?:roll:
    En @wensink: bedankt voor het snelle antwoord

Inactief
    Anoniem

Dan heb je een link naar het profiel van diegene

Bijdrager
    wahibke

Thanks

Bijdrager
    wahibke

MBA

Bijdrager
    sallandsebeer

@wahibke Dat klinkt bekend! Hoewel ik dat in veel mindere mate ervaren is dat had, van die webcam wel helemaal ten top! Manman! Een paar van die rot bonnen, in plaats van dat ze schappelijk zijn en je liquide middelen terug krijgt… Eén reden waarom ik daar koop is dat soms goedkoop zijn (scherpe aanbiedingen), maar wat weegt service een jaar erna? Als je je iPhone 4 weken kwijt bent dan wegen die paar rooie briefjes niet meer mee.
    Als consument heb je niet veel te onderhandelen bij zulke winkels, als je dat overkomt dan haal je in het vervolg klein apparatuur liever bij een lokale ondernemer of online.

Onlangs had ik een probleem met mijn TimeCapsule, na ongeveer 8 weken kreeg ik antwoord op mijn mail. Wellicht was er iets verkeerd gegaan maar het zegt wel iets.

Geblokkeerd
    Anoniem

8,5. wat een prutsers. Google!

Bijdrager
    wahibke

Als ik scherpe prijzen wil, dan kijk ik door Apple gecertificeerd producten. Zo goed als nieuw.
    En apple test en certificeert alle gereviseerde Apple producten en geven één jaar garantie.
    Apple goedkope
    Je kan er veel korting van krijgen, zo kreeg ik mijn iPod voor -30%! Misschien heb je het al gelezen in deze topic. Maar een paar weken daarna was het scherm aan de binnenkant kapot, heb gratis een nieuwe gehad. Dus eigelijk wel goed. Eerst een iPod kopen die gecertificeerd is en -30% gekregen en daarna gratis dankzij garantie een gloed nieuwe!

Je moet geluk hebben:D

Bijdrager
    wahibke

MEEUW,

Wat bedoel je?

Bijdrager
    wahibke

MBA

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 60)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.