14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    ava

MacBook Pro of MacBook Air

Hoi!

Ik zou graag een nieuwe MacBook aankopen maar nu twijfel ik tussen een MacBook Pro of een Air.
    Ik vraag me vooral af of zo’n Air mits update van de processor, geheugen en flash opslag krachtig genoeg is om programma’s zoals sketchup, photoshop, illustrator, indesign, etc. te doen draaien?

Mijn voorkeur gaat uit naar de Air omdat ik hem puur qua design handiger en compacter is. Zelf ben ik natuurlijk helemaal geen kenner en wil ik gewoon ‘een beestje’ waarop ik comfortabel kan werken.

Wat denken jullie? Voor de Air gaan? Of toch eerder op safe spelen met een Macbook Pro?

Merci!

Geblokkeerd
    Anoniem

Is en blijft een lastige keuze.
    Ik heb een Air (late 2011) waar ik gewoon Creative Suite CC op draai.
    Maar m’n laptop is voor mij voor erbij. Als het je hoofdcomputer is zou ik voor een MBP gaan.
    Overigens draait alles vrij vlot op mijn relatief oude Air!

Bijdrager
    ava

Ik heb naast de laptop ook nog een imac desktop. De laptop is dus enkel voor thuis en weekend werk.
    Momenteel heb ik hiervoor een macbook pro van enkele jaren oud. Helaas is hij aan vervanging toe wegens een ongelukkige val.
    Hij loopt ook steeds vaker vast voornamelijk bij het openen van raw foto’s in photoshop of bij zwaardere sketchup bestanden.

Bijdrager
    Ravenshield

De macbook air kan dat zonder problemen draaien, ga ervoor.
    (of indien je nog even kan wachten is het misschien aan te raden te zien wat apple van plan is op WWDC in juni. Een nieuwe macbook air met radicaal nieuw design en retina display misschien?)

Geblokkeerd
    Anoniem

Hangt er wel een beetje vanaf wat je precies doet: tekenen en schilderen vraagt niet zoveel van je processor, maar het filteren van veel grote foto’s is andere koek. Hang je er verder nog wat aan, zoals een Cintiq?

Moderator
    Mac Daddy

In je 2e post noem je al 2 dingen die ik wilde vragen.
    Raw bestanden en Sketchup.
    Raw bewerking, 3D en video-editing zijn zware bewerkingen voor computers. Ik dacht altijd dat 3D en video het meest zware waren, maar sinds ik raw bestanden bewerk, valt mij op dat de computer ook in Lightroom soms even moet nadenken.

Oke. Je hebt een iMac thuis staan. Dan moet je je de volgende dingen afvragen.
    Hoe vaak werk ik buiten de deur en hoe vaak doe ik dan zware bewerkingen?
    Hoe erg vind ik het als de notebook even wat langer moet nadenken?

Ik doe zelf veel in 3D animatie en daarbij merk je heel snel dat je creatief soms beperkt wordt door de kracht van je pc. Als je computer er wat langer over doet om te renderen, dan neem je soms genoegen met wat je al hebt, of je probeert net dat ene dingetje niet.
    Nu zou je die zware berekening dan nog thuis kunnen uitoefenen.

En denk ook aan de toekomst. Misschien dat een Air nu prima Adobe CC en dergelijke kan draaien, maar hoe zit dat over 2 jaar? Of denk je dat je dan alweer een nieuwe gaat aanschaffen?

Het grote verschil zit hem bij beide machines vooral in de grafische kracht. De Air heeft een grafische chip, de ander een grafische chip en dedicated grafische kaart. Dat ga je met beeldbewerking, in de breedste zin van het woord, merken. Bij een 15 inch MBP heb je dan ook nog een quad core, maar ik weet niet waar je aan zit te denken.

Bijdrager
    ava

Ik bewerk geen video’s maar ben wel bezig met fotografie, grafisch werk en interieur ontwerp.
    Ik gebruik momenteel geen Cintiq. Ik werk op zelfstandige basis dus werk regelmatig thuis maar ook vaak in mijn studio.

De bedoeling is natuurlijk niet snel weer een nieuwe aan te schaffen. Mijn huidige macbook is 5 jaar oud en werkt op zich nog maar hij werkt heel erg traag, geraakt soms oververhit in standby modus en door de val is het scherm heel erg fragiel. Momenteel doe ik de fotobewerking al van op mn desktop omdat mn laptop dit niet meer aankan.

Ik besef natuurlijk dat de MacBook Pro een zeer geschikte optie is, maar twijfel omdat de Air erg ligt en makkelijk is. In mijn ‘vrije’ tijd reis ik vaak als journalist en dan is dit natuurlijk wel erg praktisch.

De bedoeling is dus vooral dat ik thuis zonder problemen verder kan werken. Dat sommige dingen wat trager gaan dan om mijn imac vind ik niet noodzakelijk een groot probleem. Tenzij je natuurlijk 5 minuten moet wachten voor de computer een bewerking heeft kunnen verwerken.

Wachten tot juni is helaas niet echt een optie aangezien ik ook niet wil wachten tot de andere volledig stuk is. Zo’n retina display op een Air zou natuurlijk wel een meerwaarde zijn!:)

Bijdrager
    TKroon

Ik zou voor de MBPr gaan. Alleen dat voor dat scherm draag je graag een halve kilo extra mee. Ik heb voor mijn 13″ MBPr een 13″ MBA (2010) gehad, het iets hogere gewicht heb je geen last van. De MBP is iets dikker, maar wel korter dan de MBA.

Als je hem nu wilt kopen heb je met de MBP de meest recente hardware (ook Thunderbolt 2), de MBA wordt waarschijnlijk binnenkort geüpdatet.

Bijdrager
    Buzz

Ik ben het helemaal met Thomas eens: De Retina MacBook Pro is volgens mij de enige juiste keuze. Qua formaat scheelt het bijna niets, en qua prijs en gewicht maar een heel klein beetje met de Air. Je krijgt er wel een fantastisch scherm en extra rekenkracht voor terug, waar je bij gebruik van fotografie en ontwerpprogramma’s zeker heel blij mee zal zijn. Ook voor op reis is de Retina MacBook Pro een prima computer.

Ik heb zelf een 15″ Retina MacBook Pro uit 2012 waar ik momenteel alles op doe, inclusief zwaar wetenschappelijk rekenwerk, RAW fotografie en ontwerp van illustraties, motion graphics en presentaties. Mijn vrouw heeft een 13″ Air uit 2013, die ze vooral gebruikt voor Internet. Ik spreek dus uit ervaring. Je kan in principe tegenwoordig vrijwel alles doen op elke Mac, maar als je je computer veel gebruikt en eenmaal een Retina MacBook Pro gewend bent, dan is zo’n Air toch een stuk minder aantrekkelijk.

Bijdrager
    Martijnisfijn

Als je ermee grafisch gaat werken, zoals je zelf zegt, ga voor de macbook pro retina en niet voor de air..
    Ik had zelf die keuze ook en doe ook aan grafisch ontwerp, maar heb expliciet gekozen voor een pro ipv een air.

Bijdrager
    makasa

hier zijn al veel topics over. Kijk daar eens

Bijdrager
    ava

oké, dan gaan we voor de MacBook Pro! Heel erg bedankt allemaal!

Bijdrager
    GoeieDag

Als je mobiel zijn, gaat er niks boven een MB Air 11″. Dan is een MB Pro maar een lomp apparaat.
    Heb je al naar de accuduur gekeken?
    En de prijs lijkt geen rol te spelen?

Bijdrager
    Buzz

Goeiedag: Ik heb de 11″ buiten beschouwing gelaten. Lijkt me ook geen optie voor hetgeen ava ermee wil doen. Het prijsverschil tussen de 13″ modellen met vergelijkbare opslag en RAM is niet noemenswaardig, en de betere CPU/GPU en scherm meer dan waard.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.