18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    JustThatDutchGuy

MacBook Pro of Air?

Hallo OMT’ers.
    ik heb hier een MacBook Pro (2011 antiglare, 15″ i7 quad) maar vind het een redelijk gesjouw met dat apparaat,
    welnu mijn vraag. is het interessant om deze Pro te verkopen en een nieuwe Air de plek op te laten vullen?
    ik ben voornamelijk benieuwd in hoeverre ik er qua prestaties op achteruit ga. het is voor mn studie en gebruik alleen photoshop, iMovie, Indesign, Illustrator en Garageband.
    heb mn oog laten vallen op het 13″ model met i7 1,7GHz, 8GB, 128GB
    ervaringen/meningen, alles is welkom

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als mobiliteit belangrijker is dan performance dan moet je dat maar doen. Maar hou er rekening mee dat de air geen quad core heeft en dat scheelt aanzienlijk ook al is jou Macbook ouder. Met name Photoshop kan een probleem worden als je dat professioneel gebruikt (lees: veel lagen en pixels en complexe filters). Ook iMovie vraagt een snelle CPU als je grote films wilt gaan editen. Het zelfde geldt voor Garageband als daar veel tracks met audio plug-ins in gebruikt worden. Maar als je werk met deze programma’s minder ambitieus is moet de air het aankunnen. Indesign en Illustrator zijn minder veeleisend dus dat moet sowieso geen probleem zijn.

Er bestaan kennelijk nog geen geekbench resultaten van de nieuwe air, wel van het vorige model en die laat een ‘drop’ van ± 2000 – 3000 punten zien t.o.v. je MacBook Pro. (De Macbook Pro zit rond een score van ±9000 en de air zit op ± 6000.) Het level 3 CPU cache geheugen van de nieuwe air is minder dan van je MacBook Pro, maar een plus punt van de air is dan weer dat deze draait op 1600 MHz geheugen terwijl de Mac book Pro van jou op 1333 MHz draait. Dus de nieuwe air zal natuurlijk beter scoren dan het vorige model.

Bijdrager
    Soulshaker

Er zijn wel nog andere dingetjes uitgekomen over deze nieuwe air.
    Bijvoorbeeld de SSD , dit is geen ssd meer met een sata connector , maar een met pcie. ( een soortgelijk type wat ze in de nieuwe mac pro willen plaatsen) . Die nieuwe SSD bereikt snelheden van 450MB/s write en 700MB/s read. Dat is sneller dan bij de retina modellen.

Als je de macbook air wil gebruiken voor grafische toepassingen , hou dan rekening met de HD5000.
    Hij is al een stuk beter dan de HD4000 van het vorig model. Maar verwacht er geen wonderen van.

Er is nog de gulden middenweg , dat is de 13″ retina.
    Die is een pak lichter dan je 15″ en heeft een IPS scherm.
    En een betere CPU dan de air.

Het enigste nadeel nu is de HD4000 , die echt te krap is voor wat extra grafisch werk.
    Dat chipje moet al het retina scherm aansturen , dan is er voor de rest al geen ruimte meer.

Mijn advies is te wachten tot het nieuwe 13″ retina model , mits dit in je budget past.
    Die zal de nieuwe HD5000 krijgen , of misschien zelfs de sterkere broer ervan de HD5200.
    Daarnaast natuurlijk ook de ultrasnelle SSD en een snellere CPU generatie.

Bijdrager
    TheBigZ
    hendrik op 19 juni 2013

Er bestaan kennelijk nog geen geekbench resultaten van de nieuwe air…

Ja hoor, die zijn er wel:
    http://browser.primatelabs.com/geekbench2/search?q=4650u
    http://browser.primatelabs.com/geekbench2/search?q=4250u

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Volgens mij volstaat de Air voor de programma’s die je wilt laten lopen dankzij de HD 5000 is de grafische kaart aanzienlijk beter dan die van de Pro.
    Wat de processor betreft, ja die van de Pro is wat sneller maar dat maakt het snellere ssd van de nieuwe Air al een stukje beter.
    En dan nog de mobiliteit is van de Air is veel beter dan die van de Pro.

Bijdrager
    computer space
    Soulshaker op 19 juni 2013

Bijvoorbeeld de SSD , dit is geen ssd meer met een sata connector

Zijn nooit SSD’s in macbooks geweest met normale SATA connector, hooguit als BTO opties bij de oude modellen die een HD bay hadden. Altijd al speciale kaartjes geweest. Misschien technisch wel SATA, maar je kon er geen standaard drives in stoppen.

Bijdrager
    JustThatDutchGuy

allemaal bedankt voor de reacties.
    als ik het zo dus lees zou een air het qua vermogen prima kunnen redden door de schooldag, en zou ik het zware werk op mn 27″ iMac kunnen doen als ik thuis ben. mobiliteit is een zwaar tellende factor in deze issue, maar heb ook het idee dat het apparaat qua prestaties nog redelijk opweegt tegen de pro. (GB score van 8870)

Bijdrager
    angieangsangie

vind je het nu zelf niet wat dom, om expres een nieuwe computer te kopen omdat uw huidige enkele honderden grams meer weegt. Waarom zijn er nu zoveel mensen die net hetzelfde denken als u?

Bijdrager
    Soulshaker
    computer op 19 juni 2013
    Soulshaker op 19 juni 2013

Bijvoorbeeld de SSD , dit is geen ssd meer met een sata connector

Zijn nooit SSD’s in macbooks geweest met normale SATA connector, hooguit als BTO opties bij de oude modellen die een HD bay hadden. Altijd al speciale kaartjes geweest. Misschien technisch wel SATA, maar je kon er geen standaard drives in stoppen.

Ja , het zijn altijd van die langwerpige kaartjes geweest , maar die maakten steeds gebruik van sata.
    Nu dus niet meer .

http://www.anandtech.com/show/7058/2013-macbook-air-pcie-ssd-and-haswell-ult-inside

http://tweakers.net/nieuws/89740/samsung-begint-massaproductie-pci-express-ssds-voor-ultrabooks.html

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@TheBigZ
    Ik had gezocht op het jaartal. Bij “Macbook air 2012” kreeg ik veel resultaten, maar bij 2013 helemaal niets terwijl deze air toch van 2013 is…
    In jou link heeft het jaartal plaatst gemaakt voor het model nummer, maar bij alle andere modellen staat het jaartal (zoek maar op b.v. iMac 2009) er achter. Beetje vreemd dus dat dit ineens niet meer zo is waardoor je op het verkeerde been wordt gezet…

Bijdrager
    neals

Hoe transporteer je de laptop? Zelf heb ik gemerkt dat niet alleen portabiliteit van een laptop veel uitmaakt, maar de juiste tas kan ook wonderen doen.

Verder, vind het een beetje first world problems… back in de days mocht ik dagelijks naar school toe fietsen met ca. 8KG aan boeken in mijn rugzak.

Bijdrager
    TheBigZ
    hendrik op 19 juni 2013

@TheBigZ
    Ik had gezocht op het jaartal. In jouw link heeft het jaartal plaats gemaakt voor het model nummer .

Nee dat is het gebruikte processortype in de MBA 2013.

Je mag wel een keer een cursus “zoeken” bij me komen volgen hoor. Trekken we een pot bier open en schuimen we samen het Internet af. Gna gna.:D

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik begrijp dat je ook op het processor type kan zoeken maar wat ik bedoel is het volgende:
    Zoek je op “macbook air 2012” dan zie je in het resultaat in de kolom “model” b.v. staan: “MacBook Air (13-inch Mid 2012)”
    Maar zoek je op “macbook air 2013” dan vindt je niets omdat er in de kolom “model” ineens staat: “MacBookAir6,2” en dus kun je plotseling niet zoeken op het jaartal.
    Jij zocht op het CPU type, maar dan moet je dat wel eerst weten (dus meestal elders opzoeken) terwijl het jaartal natuurlijk bekend is.
    Het is dus gewoon een fout van de database om het jaartal plotseling niet te vermelden… En dan kun je wel verder gaan zoeken maar dat had de TS dus ook kunnen doen…

Bijdrager
    TheBigZ
    hendrik op 19 juni 2013

Jij zocht op het CPU type, maar dan moet je dat wel eerst weten (dus meestal elders opzoeken).

Klopt helemaal! Je bent hiermee geslaagd voor je eerste les.:D

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

En jij maar denken dat ik everymac nog niet kon…. tsk tsk….:nerd:

En daar gaan we weer

Bijdrager
    TheBigZ

Ja hendrik, iedere vraag is toch weer anders, ook al is het dezelfde vraag.:D

Bijdrager
    JustThatDutchGuy
    neals op 19 juni 2013

Hoe transporteer je de laptop? Zelf heb ik gemerkt dat niet alleen portabiliteit van een laptop veel uitmaakt, maar de juiste tas kan ook wonderen doen.

Verder, vind het een beetje first world problems… back in de days mocht ik dagelijks naar school toe fietsen met ca. 8KG aan boeken in mijn rugzak.

dat verschilt, ik heb ook een aardig boekenpakket 5-7KG en dan de Pro er nog bij is geen pretje, en een keer in de week mee in de gitaartas wat net niet past. ik heb mn oude 13″MBP ooit geruild tegen dit 15″ model, maar ondanks de power ben ik wat minder praktisch uit… maar helemaal mee eens first world problems.

Bijdrager
    nickybbb

En hoe is je ervaring (als je hem nu al hebt?)?

Ik zit zelf te denken om mijn iMac quad core i5 3,1 ghz te verkopen en een air te kopen, omdat ik veel moet reizen met de trein. Alleen vraag ik mij wel af of ik mijn werkzaamheden als grafisch designer nog wel goed kan doen. Echt grote photoshop bestanden heb ik eigenlijk nooit, doe heel veel in indesign.

Heeft er iemand ervaring met bv grote posters op een air? Of een magazine van 16+ pagina’s?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.