23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Davideo71

Macbook Pro NVidia Videokaart probleem (defect)

Sinds gisteren zit ik met het volgende probleem:

-Probleem begint met een aantal vreemde video artefacten (gekke ruis en vreemde beeld collages)
    -Na restart geen beeld meer (ook niet op extern scherm). Videokaart lijkt defect en beeld blijft helemaal weg.
    -Machine is wel te benaderen via het netwerk en als externe schrijf
    -Videokaart van macbook pro opeens GMA x3100 (hoort een Nvidia te zijn)
    -Probleem doet zich voor als apple care net is afgelopen

Na enig speurwerk ontdekt dat dit een veel voorkomend, toenemend probleem is, ondermeer het volgende bericht gevonden; http://gizmodo.com/5023963/inquirer-every-nvidia-graphics-card-with-g84-or-g86-chipset-is-ready-to-die

Het lijkt er op dat elke Macbook Pro van de santa rosa generatie dit probleem heeft. Andere fabrikanten hebben hun warranty programma al verlangt (voor dit probleem) en Nvidia heeft zelfs al geld gereserveerd om de claims voor hun foutieve batch te kunnen betalen.

Wie hebben dit probleem nog meer en hoe zetten we Apple onder druk om de reparatie kosteloos uit te voeren?

Bijdrager
    Moriarty

Misschien een gek idee hoor,

Maar heb je al eens gebeld met Apple en hun op een fatsoenlijke manier het probleem uitgelegd?
    Als je wat lichte druk uitoefent willen ze wel coulant zijn.
    Helemaal als je MBP zo kort na de garantie een probleem krijgt.

Snap eerlijk gezegd niet helemaal de poll…zal aan mij liggen.

Bijdrager
    Davideo71

Ja hoor, heb Apple 2 keer gebeld. Hele vriendelijke mensen aan de telefoon die mij zeiden dat ik mijn apple bij een service centrum langs moest brengen en dat ze verder weinig voor me konden doen. Het service centrum gebeld, die hadden 3 weken wachttijd en een beginprijs van 80 € voor het onderzoek (nieuw moederboard/video kaart kost al snel 400 €). De apple helplijn kon me niet garanderen dat ik mijn geld met terugwerkende kracht terug zou krijgen als er een ‘extended warranty’ kwam.

Wat betreft de pol, zou interessant zijn om in kaart te brengen hoeveel mensen dit probleem hebben.

Bijdrager
    TGV

Je moet dan ook even vragen hoe oud de machines zijn. Als je AppleCare net afgelopen is, is de jouwe kennelijk 3 jaar? Ik heb de mijne nu een half jaar of zo (goedkoop gekocht na introductie van de huidige generatie) en ik heb geen probleem.

Inactief
    Anoniem
    ”Davideo71″

Het lijkt er op dat elke Macbook Pro van de santa rosa generatie dit probleem heeft.

Welk onderzoek vertelt jou dat ELKE MacBook Pro er last van heeft?
    De mijne namelijk niet hoor:) Ik gebruik mijn GPU voor Final Cut Pro (ong 1x per maand), iMovie 08 en om te gamen (ja, dat kan op een Mac:P –> Quake wars, deze vraagt vrij veel van de GPU).

Bijdrager
    Niek1986

mjah mijne is ook defect geweest inmiddels al.. mijn MacBook Pro van afgelopen november is inmiddels al in reparatie geweest. Logicboard vervangen onder garantie.

http://www.macminds.net/viewtopic.php?id=5303

Bijdrager
    sven-

Vanwaar de poll?

Bijdrager
    praseodym

Ik heb sinds gisteren hetzelfde probleem; MBP is net een paar weken buiten de garantie (gekocht in augustus 2007). Ik kreeg het probleem (toevallig??) na het installeren van 10.5.5.

Wat kan ik doen? Ik heb weinig trek om honderden euro’s uit de geven aan een probleem wat bij nogal veel MBP’s voor blijkt te komen.

Bijdrager
    praseodym

Oke, in de categorie raarheid: mijn scherm werkt vandaag ineens weer! Ik heb het raam open laten staan dus was de MBP <20°C (hij voelt ook koud aan) en nu werkte het ineens. Gisteren stond hij ook meer dan 24 uur uit en werkte het niet; vandaag ineens wel. Raar!!

Bijdrager
    Davideo71

Heb mijn MBP uiteindelijk bij de Machouse in Hilversum langs gebracht, die hebben dezelfde diagnose gesteld als ik. Zij hebben de laptop, in overleg met Apple, kostenloos gerepareerd! Super service en al met al best flot! (binnen een week) mijn vertrouwen is weer helemaal terug! Kudos!

:-)

David

Bijdrager
    praseodym

Na een belletje naar Apple is mijn MBP is bij MacHouse in Rotterdam gerepareerd. Er is een nieuw logic board geplaatst; een dure grap voor Apple dus. Nu maar hopen dat het probleem zich niet opnieuw voordoet.

Bijdrager
    Davideo71

Nu ook te lezen dat apple het probleem erkent en er een regeling wordt getroffen voor de reparaties.

http://www.appleinsider.com/articles/08/10/10/apple_says_some_macbook_pros_affected_by_faulty_nvidia_chips.html

:-)

Bijdrager
    Esquare

Hier de mededeling van Apple zelf: http://support.apple.com/kb/TS2377?locale=nl_NL

Het idiote is wel dat de garantie op dit defect, overduidelijk een productiefout, maar met één jaar verlengd is… Even flink stressen die grafische kaart? :innocent:

Bijdrager
    Davideo71

Ja dat ene jaartje is wel wat weinig. Voor mensen die hun video kaart een zetje willen geven kan ik Blender van harte aanbevelen. Super goed programma, maar errug zwaar up de GPU (al weet ik niet precies hoe en waarom, m’n machientje gaat er altijd hard van zoemen)

Bijdrager
    praseodym

De fan van de MBP gaat inderdaad bij de minste grafische belasting meteen op volle toeren, best vervelend.

Ik ben blij dat Apple het probleem erkent, want als je geen garantie meer hebt (en Apple geen uitzondering maakt) dan kost het je zo een kleine 800 euro om het logic board te laten vervangen.

Bijdrager
    mcbijna

Voordat ik een nieuw logic board kreeg, had ik nagenoeg geen harddraaiende fans, maar nu met een nieuw board staat ie konstand te draaien.
    Staan alleen Safari en Mail open,

Bijdrager
    RiFF

Het lijkt erop alsof de videokaart van mijn MacBook Pro heeft het vandaag ook heeft begeven. Zwart scherm, ik hoor wel dat de HD gewoon werkt en hij gewoon opstart, maar helaas geen beeld. Gekocht in september 2007. En ik heb net een opnamesessie gepland morgen :x Gelukkig heeft mijn zusje een MacBook die ik kan lenen…

Maandag maar even bellen.

Bijdrager
    masiek

En any news?

Ik heb geen beeld meer.
    Mijne ligt nu bij een reparatiebedrijf. Maar die konden de laptop niet uitlezen omdat mijn videokaart dood is en ik geen beeld heb. Beetje suf.

Bijdrager
    TGV

Die van mij (model “Late 2007”) heeft het vorige week ook begeven. Wel opstarten en netwerkverbinding, maar geen beeld. Ligt nu ook bij de reparateur. Als ik meer weet, zal ik het hier melden.

Bijdrager
    TGV
    ”TGV”

Die van mij (model “Late 2007”) heeft het vorige week ook begeven. Wel opstarten en netwerkverbinding, maar geen beeld. Ligt nu ook bij de reparateur. Als ik meer weet, zal ik het hier melden.

Ik heb ‘m terug: logic board is vervangen wegens defecte videochip. Het bekende euvel dus.

Edit: ik had me vergist in het model, het is een Late 2007

Bijdrager
    RiFF
    ”TGV”
    ”TGV”

Ik heb ‘m terug: logic board is vervangen wegens defecte videochip. Het bekende euvel dus.

Edit: ik had me vergist in het model, het is een Late 2007

Dat was bij mij dus ook zo, alleen is die van mij van juli 2007. Toch wel fijn dat Apple dit nog covert, ook al had ik geen garantie meer.

Bijdrager
    Robbie78

Voor macbookeigenaars met zwart beeld

Mijn macbook ging ook op zwart (aankoop 2,5 jaar geleden). Je kon nog wel de opstartgeluiden horen. Op dit forum het e.e.a. gelezen en telefonisch contact opgenomen met Apple. Daar dacht men dat het aan de videokaart lag en dat dit binnen de coulanceregeling viel aangezien het produkt van een bepaalde serie was…naar Apple winkel den bosch gegaan maar dat duurde 3 weken. Toen naar de jongens van Icteam uit sint-oedenrode (zogenaamd reliapple people) daar hebben ze een test uitgevoerd met als conclusie “geen idee” dus moederboard vervangen, kosten 600 euro! Ik had geen goed gevoel bij de conclusie van icteam en heb mijn macbook opgehaald. Ze wilde ook nog 60 euro onderzoekskosten???
    Uiteindelijk naar comserve network netherlands gebracht in den bosch. Daar kon ik m’n macbook 5 dagen later ophalen. Ze hebben het moederboard vervangen en de kosten waren 0,0!! Viel binnen de coulanceregeling:-). Apple betaalde hen vertelde de reparateur. En m’n mac was zelfs zo goed schoongemaakt dat ik h’m niet meer herkende, haha…

Maarre zouden die jongens van icteam naast die 600 euri van mij ook nog geld van Apple ontvangen??

Moraal van het verhaal: laat je niet afschepen en vindt een betrouwbare apple repair centrum.

Groeten

Bijdrager
    Iejun

Ik kan je voor in de toekomst een echte laptop aanraden:

Alienware 18inch
    32 gig ram
    2x SSD in raid 0
    Dual gpu nvidia 560gtx mobile

Nu 3 jaar ..nooit een crash

Laat je niet gehersenspoeld worden door dat Apple…

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.