20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Exquise

Macbook Pro NEW

Ik wil me graag een macbook aanschaffen, zit nog met enkele kleine vraagjes:
    – is het de moeite waard om meer te betalen voor de 17″ versie met verbeterde beeldkwaliteit
    (high resolutin)?
    – Ik kan gemakkelijk een krijgen met 4GB Ram, tegen verlaagde prijs. Kan een gewone gebruiker wel optimaal gebruik maken van die 4GB RAM of is dit bij het haar gegrepen en hoe ik daar mij geld niet aan te spenderen?

graag een antwoordeje hierop

M.v.g.

exquise

Bijdrager
    borisboef

Vertel eerst eens even wat je er zoal echt mee wilt gaan doen, dan kunnen we wat beter meepraten over je vragen.

Bijdrager
    Nikita

Ik vraag me af of het prettig is om zo’n hoge resolutie op een 17″ scherm te hebben. Ik heb een 20″ met 1680 bij 1050 en dat vind ik al hoog zat… Let alone dat een hogere resolutie op een scherm wat nog 3″ kleiner is (je hebt het wel over de resolutie van het 23″ Cinema Display / de 24″ iMac…).

Qua geheugen: ik heb zelf 2 GB en daar draait m’n MacBook heerlijk mee. Wellicht dat als je veel gaat Photoshoppen e.d. dat 4 GB aan te raden is, maar voor ‘gewoon’ gebruik is de standaard 2 Gig genoeg.
    Maar aan de andere kant, als je ‘gewoon’ werk gaat doen, zou ik geen 17″ MacBook Pro aanraden :wink:

Bijdrager
    Macs
    ”exquise”

- Ik kan gemakkelijk een krijgen met 4GB Ram, tegen verlaagde prijs. Kan een gewone gebruiker wel optimaal gebruik maken van die 4GB RAM of is dit bij het haar gegrepen en hoe ik daar mij geld niet aan te spenderen?

Weet dat 4Gb véél is. Begin gerust met wat minder, als je wil kan je nadien nog wat geheugen bijsteken. Zo veel geheugen kopen is weggesmeten geld als je het niet gebruikt. ’t Zou natuurlijk wel handig zijn moest je even omschrijven waarvoor je deze computer zal gebruiken…

Bijdrager
    G-Force
    ”Nikita”

Ik vraag me af of het prettig is om zo’n hoge resolutie op een 17″ scherm te hebben. Ik heb een 20″ met 1680 bij 1050 en dat vind ik al hoog zat… Let alone dat een hogere resolutie op een scherm wat nog 3″ kleiner is (je hebt het wel over de resolutie van het 23″ Cinema Display / de 24″ iMac…).

Aan de ene kant heb je gelijk natuurlijk, maar er zijn mensen die het erg fijn vinden. Dit is nog lang zo erg niet eens trouwens, ik heb eens mogen werken op een Dell Inspiron 8600 met een 1920×1200 resolutie op een 15.4 inch beeldscherm. Prachtig hoe scherp alles was. 8)

Bijdrager
    SCW

Bedenkt wel dat de geheugenprijzen nu super laag zijn, dus voor onder de 200 euro heb je al 4gb. Die hoge resolutie is ideaal wanneer je werkt met Final Cut Studio; daarbij heb je altijd wel ruimte tekort, in dat geval kun je zo’n resolutie in overweging nemen. Maar voor alle overige dingen is de normale resolutie perfect. Aan de andere kant wordt Leopard weer resolution-independent. Dus ik zou zeker even in de winkel gaan kijken voor je een keuze maakt.

Bijdrager
    Nikita
    ”G-Force”

Aan de ene kant heb je gelijk natuurlijk, maar er zijn mensen die het erg fijn vinden. Dit is nog lang zo erg niet eens trouwens, ik heb eens mogen werken op een Dell Inspiron 8600 met een 1920×1200 resolutie op een 15.4 inch beeldscherm. Prachtig hoe scherp alles was. 8)

Dat zal best! :D Alleen doel ik meer op gewone tekst, webpagina’s e.d. Op mijn MacBook (dus 13″ / 1280 * 800) vind ik het af en toe al wat lastig… Maar dat kan aan m’n ogen liggen.

Bijdrager
    Exquise

ik zal nog eens duidelijk zeggen voor wat ik die Macbook nodig heb.
    In het eerste geval voor mijn studies volgend jaar, maar ook volg ik in de academie een richtng (avondschool) over digitale beeldende vorming. Daar werken we met finalcut pro, photoshop, arkaos, flash, dreamweaver en noem maar op. Dus verlang ik dat die programma’s daar ook soepel op draaien.

Zelf wist ik niet dat het lastig kan zijn om zo’n hoge resolutie te hebben op een 17″ scherm, ik dacht dat dat alleen maar beter was.

zo, nu heb je een beter beeld voor wat ik hem ga gebruiken.

Bijdrager
    Nikita

Dan zou ik inderdaad voor de 4 gig geheugen gaan ja. Maar niet via de Apple Store, want bij een gemiddelde PC boer ben je láng geen 710 euro kwijt voor 2x 2 GB… En het inbouwen is ook niet zo moeilijk.

En het scherm; ach, voor 100 euro meer is het niet zo gek duur. Alleen qua leesbaarheid vraag ik me af of het zo prettig is. Misschien zou je ’s naar een Apple Center kunnen gaan en kijken hoe leesbaar je de standaard resolutie vindt en daaraan een beslissing kunnen maken.

Bijdrager
    rzeeuw

Leesbaarheid lijkt me geen probleem, sinds je de tekstgrootte kan aanpassen. Daarnaast kan je hem ook op één stap lagere resolutie zetten voor gewoon gebruik en bij enkele programma’s op de hogere resolutie zetten. Als je kiest voor de duurdere heb je tenminste die keuze. Daarnaast lijkt het een beetje de toekomst, hogere resolutie per inch, sinds je constant een verhoging hiervan ziet bij de beeldscherm-fabrikanten.

Als daarnaast de geruchten over een resolution independent Leopard, zoals SCW reeds aanhaalde enkele posts hierboven, waarheid zullen blijken, dan is het helemaal perfect om de hogere resolutie te hebben.

Succes

Bijdrager
    Exquise
    ”rzeeuw”

Leesbaarheid lijkt me geen probleem, sinds je de tekstgrootte kan aanpassen. Daarnaast kan je hem ook op één stap lagere resolutie zetten voor gewoon gebruik en bij enkele programma’s op de hogere resolutie zetten.

als je dit toch zo simpel kan aanpassen zou ik waarschijnlijk wel voor deze kiezen, dan maak ik gebruik van een lagere resolutie op internetsites en een hogere bij bv. programma’s als final cut pro.

Zou ik dan best deze met 2 GB nemen en er zelf 2 Gb bij steken zoals Nikita zegt? Kan je dat dan zomaar. Waarschijnlijk als het 1 X 2Gb is.

Bijdrager
    rzeeuw

Ik zou alles natuurlijk even navragen in de winkel uiteraard.

Zelf geheugen bijprikken is goedkoper inderdaad. Je koopt hem overigens met 2 x 1024 mb en niet met 1 x 2048 mb. Je bent goedkoper uit als je zelf upgrade, maar je zit wel met twee geheugen modulen van 1024 mb. (je kan ze wel weer proberen te verkopen, levert misschien nog wel tot €75,- gok ik zo).

Je kan ook gewoon eerst met 2 gig draaien en even aankijken (via activity monitor) hoeveel je eigenlijk gebruikt van het interne geheugen en of je dus meer nodig hebt.

Bijdrager
    Nikita

Ik zou alleen wel even een kanttekening willen zetten bij een lagere resolutie dan de resolutie van het scherm. Bij de oude CRTs is dat geen probleem maar bij de TFT schermen kan het wat wazig / blokkerig worden.

Bijdrager
    Paint.It.Black

Ik heb zelf ook een HP laptop met 1920 15,4 inch scherm, in het begin is het erg wennen aan zo’n hoge resolutie, maar het went, en eens je het gewoon bent is het echt zalig werken. Bovendien komt binnenkort Leopard uit dat resolutie onafhankelijk zal zijn, en dan heeft een hoog resolutie scherm enkel nog voordelen.

Pib

Bijdrager
    huinkroese

Ik kom er nét achter dat de nieuwe MacBook Pro 15″ gewoon niet alleen een mooier, helderder en beter LED scherm heeft dan zijn voorganger, maar ook dat het aluminium kader eromheen gewoon een stuk mooier en smaller is dan de versie vóór 5 juni.

Check it out:

Bijdrager
    Barabas2005

De nieuwe BootCamp Beta 1.3 is trouwens net uit. Daar zullen waarschijnlijk ook de drivers voor de nieuwe MacBook Pro’s inzitten.

[code:1:e84c24afdf]Boot Camp 1.3 beta includes:

* Support for keyboard backlighting (MacBook Pro only)
    * Apple Remote pairing
    * Updated graphics drivers
    * Improved Boot Camp driver installer
    * Improved international keyboard support
    * Localization fixes
    * Updated Windows Help for Boot Camp[/code:1:e84c24afdf]

Bijdrager
    JorisG

Over een weekje of twee bestel ik me er één, 15″ wel. Best wachten tot na de examens of van studeren komt er niets meer in huis!

Bijdrager
    Rapatski

@ huinkroeze

Weet je zeker dat de helderheidinstellingen van beide laptops maximaal stonden? :?

en @ Nikita over resolutie

Mijn ervaring is dat hogere resolutie altijd fijner werkt. Zeker op laptops, en al helemaal op Apple laptops, aangezien je tekstgrootte en icoongrootte kunt aanpassen als je problemen hebt met lezen. Maar zover heb ik het eigenlijk nog nooit zover zien komen. Hoge resolutie is echt verrukkelijk scherp. En zoals iemand al voor mij zei, is een lagere resolutie instellen dan de native resolution van je je laptopscherm eigenlijk geen optie. Ziet er écht niet uit.

Bijdrager
    Slecht
    ”huinkroese”

Ik kom er nét achter dat de nieuwe MacBook Pro 15″ gewoon niet alleen een mooier, helderder en beter LED scherm heeft dan zijn voorganger, maar ook dat het aluminium kader eromheen gewoon een stuk mooier en smaller is dan de versie vóór 5 juni.

Check it out:

Als je dit leest is het gewoon niet waar :o

http://gizmodo.com/gadgets/apple/rumor-smashed-macbook-pro-ccfl-and-led-displays-have-no-discernible-difference-266992.php

Bijdrager
    R3M1

Zijn de instellingen voor brightness identiek voor beide schermen?

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.