One More Thing » Community » Forum » Algemeen » Switchers » MacBook pro. Must have accessoires ?!

MacBook pro. Must have accessoires ?!

Profielfoto van MissMittens

MissMittens op 16 augustus 2017 #

Jawel. Eindelijk is mijn Dell overleden en mag ik van mezelf een MacBook aanschaffen. Het gaat een MacBook pro worden.  13 of 15 inch daar ben ik nog niet helemaal over uit   Welke accessoires zijn onmisbaar ? Ik heb iig een sd card reader nodig ivm foto’s overzetten en een snoertje voor mijj iPhone.

Is Apple care een must ?

Versie 13“ die ik op oog heb is

3.3 GHz i5 16 gb werkgeheugen en 512 HD

Óf de 15”
2.9 GHz 16 gb en 512 HD   

Beiden zijn vergelijkbaar alleen heeet de 15” betere grafische kaart en groter scherm. Processor prestaties zijn vergelijkbaar

Tips zijn welkom;)

Profielfoto van Bugsy

Bugsy op 16 augustus 2017 #

Hangt 100% af van wat je er mee wil doen. En dat vertel je niet.

Profielfoto van sunapple

sunapple op 16 augustus 2017 #

Vergis je niet, het verschil tussen een dual-core i5 en een quad-core i7 is gigantisch, daarvoor moet je niet naar de kloksnelheid kijken maar benchmarks. Je hebt het nu over de high-end versie van beide modellen, de 13″ is een machine die alledaagse taken prima aan kan, de 15″ is een beest waarop je grote 4K videoprojecten in Final Cut Pro kan monteren om een voorbeeld te geven.

Die 1000 euro verschil zou ik alleen kunnen goedpraten als je de kracht van de processor en videokaart echt nodig hebt, anders kun je ook de instap 15″ uitbreiden naar 512GB en 300 euro besparen als je echt 15″ wil.

Bugsy

Ik wil mijn foto’s van mijn sd card kunnen overzetten naar de mcb. Mijn iPhone moet kunnen syncen en uiteraard wat standaard dingen als ereader van boeken voorzien   Ik heb een printer die al draadloos is en werkt met Mac.  Heb nu alles Windows georiënteerd en standaard usb spul
Ik bewerk foto’s en werk met online based bladopmaak programma

Welke sleeves zijn aan te raden bijvoorbeeld.

Sunapple

Ik weet dat die 15” Top is ;). Ik heb budget genoeg en wil in 1 x goed kiezen

Ik twijfel of ik 13” niet te klein vind. Heb nu 17 inch

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 16 augustus 2017 #

MissMittens op 16 augustus 2017

Ik wil mijn foto’s van mijn sd card kunnen overzetten naar de mcb.

Zit er een kaartlezer in? Dan zal dat gewoon werken. Zit er geen in? Koop dan een USB-kaartlezer, en het zal ook gewoon werken.

Mijn iPhone moet kunnen syncen

Apple-apparatuur werkt over het algemeen naadloos met elkaar samen, dus ook dit zal gewoon werken.

standaard usb spul

Ook dat zal hoogstwaarschijnlijk allemaal gelijk werken.

Profielfoto van SvS

SvS op 16 augustus 2017 #

Keuze op sleeve is echt persoonlijk. Wat de een mooi vindt, vindt een ander lelijk of van slechte kwaliteit. Tevens makkelijk vervangbaar.

13 vs 15 -> advies: ga naar winkel en vergelijk.
De een vindt 15″ lomp en de ander erg fijn.
Als je 17″ fijn vond werken, zal het echt wennen zijn op een 13″ en krijg je misschien eerder spijt. Ik ben heel tevreden met 13″ MBA, maar als je twijfelt en budget het toelaat, gewoon maar lekker voor 15″ gaan.

iPhone kan trouwens prima met Airdrop met MB verbinden;-) mits op zelfde wifi verbonden.

Profielfoto van Bugsy

Bugsy op 16 augustus 2017 #

Jakko, je bent iets te optimistisch als TO een nieuwe MBP gast kopen. Dan is het alleen USB-c

Profielfoto van javga

javga op 16 augustus 2017 #

Voor mij was een dergelijke USB C hub een investering waar ik 0,0% spijt van heb gekregen. Compact, geen extra kabeltjes en degelijk: https://www.amac.nl/satechi-usb-c-pro-hub-met-4k-hdmi

Voor extra backup (fotografie e.d.) heb ik voor een Rugged Lacie USB C externe schijf gekozen zodat ik ook al mijn spullen altijd bij me kan hebben.

Uhm jakko in een mbp zit geen cardreader en mijn laadsnoer van mijn iPhone 6 heeft geen usb-c snoertje volgens mij

De tip van een usb hub usb een goede. Ik zat even in snoertjes te denken. AirDrop had ik ook niet zo gauw aan gedacht (zoekt facepalm smiley;) )

Ik was in de winkel en vond beide schermen prima. Maar bij thuiskomst begon ik te twijfelen.  Verkoper gaf ook niet doorslag qua argumenten

Sleeve ga ik winkel wel naar op zoek dan. Is idd persoonlijk   Hij zal niet vaak meegaan ergens heen maar voor de keren dat hij wel meegaat is het wel handig

Ik heb een externe HD. Maar weet even niet zo snel wat voor een aansluiting daar op zit. Wel usb maar of het c is ? Denk het niet. Maar die hou ik sowieso voor mijn Oude pc spul. Begin graag met schone laptop;)

Heb al leuk lijstje

Profielfoto van SvS

SvS op 16 augustus 2017 #

PS Sleeves kun je blijkbaar het beste online kopen. Ik heb ook eerst ‘offline’ rondgekeken, het is toch leuker om in winkel te vergelijken, voelen en te kopen, maar vooralsnog ‘saaie’ zwarte/grijze sleeves getroffen of die in flitsende surfmateriaal bij Mediamarkt.

Als je het toch niet zo vaak mobiel meeneemt, zou ik zelf 15″ nemen ivm grotere schermresolutie.
Erg vaak mobiel, dan 13″ ivm handzamer handelen en het gewicht.

De 2016 modellen die misschien hier en daar nog te vinden zijn, bevatten wel de benodigde aansluitingen. Zelf zou ik voor huidige specs gaan.

Profielfoto van Koezel

Koezel op 16 augustus 2017 #

Zorg er in ieder geval voor dat er een SSD inzit en dat je je foto’s op een externe flashdrive opslaat.
Syncen gaat naadloos en grotendeels draadloos.
Apple care is niet perse nodig, ik heb het nooit genomen.

SvS ik neem hem zelden mee dus 15” zou geen probleem zijn. Ga morgen weer even langs Apple Store;)

Sleeves kijken idem

Koezel. Ik koop hem nieuw dus zit al een ssd in   Foto’s heb ik op 3 plaatsen qua backup.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 16 augustus 2017 #

Let wel op dat de MBP een USB type 3 aansluiting heeft. Een must-have accessoire zou dus iets zijn dat alle connectors kan verbinden met deze USB aansluiting. Zie bijvoorbeeld in dit topic: https://www.onemorething.nl/community/topic/ethernet-hdmi-usb-in-een-kastje-thunderbolt/

Je kan dan HDMI aansluiten (bv TV of extern scherm), netwerk kabel (voor bedraad netwerk), oud type USB 1 tot 3a. voor bv. externe HDD

Handig kan ook zijn: USB3,1 > TB of Displayport (voor externe monitoren)

Het is maar net waar je hem voor wil gaan inzetten.

Jakko Westerbeke op 16 augustus 2017 #

SvS op 16 augustus 2017

Keuze op sleeve is echt persoonlijk. Wat de een mooi vindt, vindt een ander lelijk of van slechte kwaliteit. Tevens makkelijk vervangbaar.

Ik gebruikte altijd een stevige plastic tas van — ik geloof — de Hartstichting, waar m’n MacBook in de breedte netjes in paste …

Bugsy op 16 augustus 2017

je bent iets te optimistisch als TO een nieuwe MBP gast kopen. Dan is het alleen USB-c

Ah, ik had me er niet in verdiept, dus ik ging er eigenlijk vanuit dat er ook nog ouderwetse USB-poorten op zaten. (USB ouderwets … ik kan me nog goed herinneren dat we een USB-muis verspilling van een USB-poort vonden omdat er ook andere apparaten aan konden.)

in een mbp zit geen cardreader en mijn laadsnoer van mijn iPhone 6 heeft geen usb-c snoertje volgens mij

De tip van een usb hub usb een goede.

Ik denk inderdaad dat dat het beste accessoire is dat je kunt kopen, en dan een goedkope USB-kaartlezer erbij.

Sleeve ga ik winkel wel naar op zoek dan. Is idd persoonlijk   Hij zal niet vaak meegaan ergens heen maar voor de keren dat hij wel meegaat is het wel handig

Zie boven: voor mij was het voornaamste dat de computer niet nat zou worden mocht het regenen (op de fiets), en dan voldoet een plastic tas heel erg goed.

Ik heb een externe HD. Maar weet even niet zo snel wat voor een aansluiting daar op zit. Wel usb maar of het c is ? Denk het niet.

Is het een ouderwetse USB-stekker, dan is het géén „C”. Hier een overzicht waarvan deze foto het belangrijkst is:

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 16 augustus 2017 #

Bij een goedkope externe disk zit meestal een USB-B naar USB-A kabel.

En waarom een aparte cardreader? Bij de meeste universele docks zit er standaard al een cardreader in:

MissMittens op 17 augustus 2017 #

Night. Dank voor je antwoord. Ik heb me Nooit eerder hoeven te verdiepen in extra hubs of readers omdat mijn Dell 4 usb aansluitingen HD en een cardreader had. Ook de optie van HDMI hub is handig.
. Mijn externe heeft usb 3 blijkt. Maar zoals gezegd. Er komt een nieuwe bij;)

Jakko. Ik gebruik hem tijdens vergaderingen  ik heb sowieso een goede tas waar hojnin last maar wil een sleeve zodat hij niet krast.

Bedankt iig voor snelle antwoorden. Lijst groeit ;)!

Profielfoto van SvS

SvS op 17 augustus 2017 #

Bij Amazon.de zie je heel veel van die docks en ook in de juiste kleurkeuzes die je kunt maken wat bij je nieuwe MB gaat passen. (zelfde tint dus) Je moet daar maar eens bepalen welke soort aansluitingen je wilt. Feitelijk is dus 1 dock genoeg. Goodluck!

Jakko Westerbeke op 17 augustus 2017 #

Night op 16 augustus 2017

En waarom een aparte cardreader? Bij de meeste universele docks zit er standaard al een cardreader in

Weer wat geleerd. Misschien moet ik maar eens ophouden met antwoorden op vragen over apparatuur die deze eeuw gemaakt is …

MissMittens op 17 augustus 2017 #

Jakko ;). Ach. Geeft het ?

Profielfoto van Zwollywood

Zwollywood op 17 augustus 2017 #

http://www.juicedsystems.com/BizHUB–USB-C-Multiport-Gigabit-HDMI-Hub_p_46.html

Zelf heb ik deze bij mijn MBPtb gekocht. Geleverd van uit de VS binnen 5-10 dagen als ik me niet vergis. Heeft alle aansluitingen, HDMI, 3x USB-A, SD en micro SD, Usb-c power throughput, en gigabit ethernet!
Dan ben je voor $80 klaar, en heb je maar één dongle/adapter

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 17 augustus 2017 #

Ja dat is inderdaad net zo iets als deze:
https://www.amazon.de/Adapter-Ladeanschluss-Gigabit-SD-Kartenleser-Chromebook/dp/B01MRY5CDO/ref=sr_1_4/258-9246406-0275016?s=computers&ie=UTF8&qid=1502979758&sr=1-4&keywords=qacqoc
Ook zelfde prijsklasse

Jakko Westerbeke op 17 augustus 2017 #

MissMittens op 17 augustus 2017

Jakko ;). Ach. Geeft het ?

Helemaal niet, ik laat graag zien hoeveel ik weet over vroeger:)

MissMittens op 28 augustus 2017 #

Inmiddels is de 15” besteld en kan ik hem woensdag ophalen   Heb ik een Dock besteld en een sleeve gevonden.

Enige wat ik nog nodig heb is een externe HD.  Mijn huidige WD externe HD zit bijna vol dus koop ik er 1 bij.

Zijn er nog dingen waar ik moet letten bij aanschaf externe HD ?

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 28 augustus 2017 #

Dat hij sexy uitziet en bij de MB past.

Voorbeeldje: een Samsung T5 Portable SSD.

MissMittens op 28 augustus 2017 #

Ha Sexy ;). Dat schrijf ik bij lijst van eisen;)

Over dit topic

Gestart op 16 augustus 2017 door MissMittens

Laatste reactie door MissMittens

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?